Nämä suomalaiset vaatemerkit ovat 2nd hand -kaupan hittejä

Käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppa Emmy selvitti, mitkä tuotemerkit menevät Suomessa parhaiten kaupaksi käytettynä.

Suomalaiset ostavat vaatteita mielellään käytettyinä. Tämä kävi ilmi myös Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kuluttajatutkimuksesta, jossa kysyttiin, mistä suomalaisilla on tapana ostaa vaatteita. Naisten keskuudessa kirpputorit ja netin vertaiskauppa olivat kolmanneksi yleisin ostospaikka heti markettien jälkeen.

Nyt Emmy.fi-verkkokauppa on selvittänyt, mitkä tuotemerkit menevät Suomessa parhaiten kaupaksi käytettynä.

Nämä suomalaiset vaatemerkit muodostavat top 10 -listan (aakkosjärjestyksessä):

– Andiata
– Gugguu
– Marimekko
– Nanso
– NOSH
– Papu
– Reima
– Ril’s
– Vimma
– Your Face

Emmyn toimitusjohtaja Juha Mattsson arvioi suosion avaintekijäksi sitä, että suositut merkit valmistavat laadukkaita tuotteita, jotka kestävät hyväkuntoisina käyttäjältä toiselle.

“Tällöin niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo, eli kysyntää myös käytettynä. Nopeasti kasvava osa kuluttajista peräänkuuluttaa merkeiltä laadun lisäksi myös vastuullisuutta, ja tämä heijastunee osin tuloksissa. Toki tuloksiin vaikuttaa myös merkkien suosittuus uutena ostettaessa. Näitä merkkejä ihmiset myös myyvät aktiivisesti.”

Kaikkein suosituin merkki Emmyssä on Marimekko.

“Tulos ei varmasti ole kovin suuri yllätys. Marimekkohan on suomalaisten rakastama klassikko”, Mattsson sanoo.

Tulokset perustuvat yli 200 000 Emmy.fi -verkkokaupassa myydyn käytetyn vaatteen tilastoihin viimeisen 3 vuoden ajalta.

“Myydyimpien merkkien TOP 10 vaihtelee hieman sen mukaan, katsotaanko kappalemääriä vai myyntiä. Päädyimme kuitenkin käyttämään vertailussa euromääräistä myyntiä. Se kuvaa hieman objektiivisemmin merkkien suosittuutta, eli kuinka paljon ihmiset käyttävät ostovoimastaan tiettyihin merkkeihin”, Mattsson kertoo.

Kun mukana ovat myös kaikki kansainväliset brändit, suosituimpien merkkien lista on: Esprit, Gant, Marimekko, me&i, NOSH, Peak Performance, Polarn O. Pyret, Ralph Lauren, Tiger of Sweden ja Tommy Hilfiger.

Emmyn verkkokaupassa myytiin viimeisten 12 kuukauden aikana noin 100 000 käytettyä merkkivaatetta, -kenkää, -asustetta ja -laukkua. Emmy.fi toimii niin, että kuka tahansa voi jättää merkkivaatteitaan myytäväksi. Yritys hoitaa myyntityön asiakkaan puolesta ja ottaa hinnasta provision.