Nousussa: miesten pukeutuminen

Miesten pukeutumisen markkina kasvaa nyt nopeammin kuin naisten. Suomalaismiehen ostoskäyttäytymisestä kuulemme lisää ensi viikolla.

Mies katsoo yhä tarkemmin, mitä päälleen pukee, ja suuntaa vaatekauppaan entistä useammin. Miesten pukeutumisen markkina kasvaakin nyt nopeammin kuin naisten.

Maailmanlaajuisen miestenvaatemarkkinan odotetaan kasvavan peräti 40 miljardilla dollarilla vuoteen 2019 mennessä. Koko markkinan koko vuonna 2014 oli 440 miljardia dollaria.

Vuonna 2014 miestenvaatteiden myynti kasvoi 4,5%, kun naisten vaatteissa kasvu oli 3,7%.

– Kulutuksessa näkyy niin sanottu athleisure-trendi, jossa urheilun ja vapaa-ajan pukeutumisen myynti kasvaa. Urheiluvaatteet myyvät hyvin. Yhä useampi mies miettii myös työpukeutumistaan tarkemmin. Tähän on vaikuttanut muun muassa työpukeutumisen vapautunut pukukoodi, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Athleisuren lisäksi kiinnostavia kehityssuuntia miesten pukeutumisessa ovat Aasian, etenkin Kiinan, kulutuksen vahva nousu, +45-vuotiaiden ikäryhmän markkinan kasvu sekä isojen kokojen mallistojen kysyntä.

Miesten pukeutuminen kasvaa ja kiinnostaa myös Suomessa, missä tekstiilejä ja vaatteita valmistavien yritysten liikevaihto on kokonaisuudessaan kasvussa.

Suomen Tekstiili & Muoti ry järjestää keskiviikkona 10.5. Tekstiilitreffit, joiden teemana on miesten pukeutuminen. Tilaisuudessa kuullaan mm. tuoreita tuloksia Turon kuluttajatutkimuksesta.

Ensi viikolla luvassa siis tietoja siitä, mikä suomalaiselle miehelle on tärkeää vaatekaupassa ja pukuostoksilla! Kuulemme, mikä merkitys on laadulla, hinnalla, palvelulla – ja puolison mielipiteellä.