Oppimatkalla Tanskassa – maassa kukoistavat muotialan digitaaliset innovaatiot

Teimme Kööpenhaminaan muotiviikkojen aikaan opintomatkan Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen ohjausryhmän kanssa. Matkan aikana tutustuimme siihen, miten digitalisaatiota ja uusia teknologioita hyödynnetään tanskalaisissa muotialan yrityksissä sekä siihen, miten valtio ja paikalliset liitot tukevat yrityksiä.

Hankkeen parissa kanssani työskentelevien hankejohtaja Kati Nuoran ja liiton toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikosken lisäksi matkalle osallistuivat ohjausryhmän edustajina Head of Sustainability/3D Digital Fashion Laura Roman Haltilta, ICT Operations Director Henri Nöjd Luhdalta sekä toimitusjohtaja Hanna Rannila Nosh Companylta. 

Uusia innovaatiota luomalla yhteistyötä kasvuyritysten ja muotialan yritysten välille 

Tapasimme paikallisen innovaatioverkoston, Lifestyle & Design Clusterin Head of Digital -roolissa toimivan Heidi Svane Pedersenin, joka kertoi meille kuinka he auttavat paikallisia startup-yrityksiä kehittämään toimintaansa ja yhdistävät nämä startupit muoti- ja designyritysten kanssa. Näin syntyy uusia innovaatioita ja saadaan muotialan yritykset hyödyntämään uusia teknologioita, joiden asiantuntijoina startupit toimivat. 

Kuulimme tarkemmin myös muutaman muotialan digitalisaatioon liittyvän kasvuyrityksen toiminnasta. Esimerkiksi Virtuall auttaa muotialan yrityksiä hyödyntämään 3D-malleja laajasti eri alustoilla ja eri käyttötarkoituksiin, kuten verkkokauppaan tai AR-filttereitä varten ja MOJOMOTO:n ratkaisut helpottavat korvaamaan fyysiset mallikappaleet digitaalisilla malleilla.  

Tutustuimme laajennetun- ja virtuaalitodellisuuden sekä tekoälyn mahdollisuuksista muotialalla, kun osallistuimme VR- ja XR-ratkaisuja tarjoavan yrityksen, MANND:n iltatilaisuuteen. Tapahtumassa korostettiin erityisesti virtuaalisovitusten ja tekoälyn merkitystä toimialalle sekä tuotiin esimerkkejä teknologioiden käyttökohteista. 

”Tapahtuma vahvisti näkemystäni siitä, miten paljon mahdollisuuksia AI tarjoaa ja miten vähän sitä hyödynnetään tällä hetkellä vaateteollisuudessa”, tiivistää Laura Roman tilaisuuden tärkeimmät opit. 

Tanskassa vaikuttaa olevan runsaasti muoti- ja designalan yrityksille teknologisia ratkaisuja tarjoavia yrityksiä Suomeen verrattuna. Digitaalinen murros muotialalla -hankkeessa pyrimme löytämään eri toimialoilta yrityksiä, joilla olisi tarjota teknologisia ratkaisuja muotialan yrityksille ja yhdistämään näitä toimijoita uusien innovaatioiden luomiseksi. 

MANND:n Rebekka H. Mikkelsen kertomassa digitaalisen muodin tärkeimmistä trendeistä.

Uusien teknologioiden hyödyntäminen tulevaisuudessa elinehto yrityksille 

Muotiviikkojen keskustelutilaisuudessa kuulemme mielenkiintoisia näkemyksiä digitaalisten yhteisöjen kasvattamisesta ja hyödyntämisestä muotialalla. Keskustelussa nousevat esille erityisesti metaversumissa olevat yhteisöt ja digitaalinen muoti, jotka ovat jo nykypäivää erityisesti nuorempien ikäryhmien keskuudessa. Näiden yhteisöjen jäsenille on tavallista ilmaista omaa identiteettiä pukeutumisella myös metaversumissa eli esimerkiksi peleissä tai sosiaalisessa mediassa. Vogue Business -median Lucy Maguire nostaa esille, että uusien teknologioiden hyödyntäminen ja esimerkiksi metaversumiin panostaminen ei tulevaisuudessa ole enää kilpailuetu vaan elinehto muotialan yrityksille.  

Matkan aikana ehdimme käymään myös suomalaisten brändien näytöksissä. Kuvassa Marimekon kevät/kesä 2024 -mallistoa.

Järjestelmät kuntoon ennen uuden innovointia 

Ennen kotiinlähtöä ehdimme vielä keskustelemaan paikallisen muoti- ja tekstiilialan liiton, Dansk Mode og Textilin toimitusjohtajan Thomas Klausenin ja digitalisaatioasiantuntijan Jakob Simmelkjærin kanssa. Heidän toiminnassaan digitalisaatio tarkoittaa keskittymistä erityisesti jäsenyritysten järjestelmien kanssa auttamiseen ja niiden uudistamiseen. Uusien innovaatioiden ja teknologioiden hyödyntäminen on keskitetty Lifestyle & Design Clusterille, jolloin liitto voi keskittyä IT- ja järjestelmäasioissa neuvomiseen, sillä toimivat ja nykyaikaiset järjestelmät ovat edellytys uusien teknologioiden käyttöönotolle ja tehokkaalle hyödyntämiselle. 

Matkamuistoina uutta inspiraatiota  

Matkan ansiosta saimme vahvistusta digitalisaatiohankkeen tarpeellisuudesta ja myös vinkkejä siihen, millaisiin teemoihin esimerkiksi koulutuksissa tai verkostoitumistapahtumissa kannattaa keskittyä. 

”Matka oli hyvä katsaus kansainväliseen muodin maailmaan, jossa korostui digitaaliset mahdollisuudet niin 3D-suunnittelun, AI:n hyödyntämisen sekä VR- ja AR-alustojen osalta”, kertoo Henri Nöjd matkan mieleenpainuvimmista teemoista. 

Matkan aikana kävi selväksi, että Tanskan valtio panostaa eri toimialojen kehittämiseen ja muotoilustaan tunnettu maa pitää huolen myös designalojen tukemisesta. Meitä inspiroi myös yritysten ennakkoluulottomuus – useat suuret yritykset ovat lähteneet rohkeasti kokeilemaan uusia teknologioita tai tekemään yhteistyötä pienten startupien kanssa. 

”Alaamme kohdanneiden haasteiden jälkeen oli virkistävää ja inspiroivaa nähdä Tanskan tunnelmia, muodin edelläkävijämaa kun on kyseessä. Teemaamme soveltuen oli matkan arvokkainta antia digitalisaation tuomien kasvumahdollisuuksien tunnistaminen ja tutustuminen tanskalaisiin rohkeasti teknologiaa ja muotia yhdistäviin toimijoihin”, summaa Hanna Rannila matkan antia.  

”Oli mielenkiintoista nähdä, miten Tanskan valtio tukee muotialaa määrätietoisesti, mikä näkyy myös uusien innovaatioiden ja digitaalisten ratkaisujen kehittymisenä”, toteaa Marja-Liisa Niinikoski. 

 

Suomen Tekstiili & Muoti ryn digitalisaatiohanke on Euroopan Unionin rahoittama –  NextGenerationEU. 

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Miltä näyttäisi digitaalisen tuotepassin käyttöönotto? Kuulumisia DPP-konsultointipilotista

Mitä kuuluu yrityksien digistrategia-piloteille?

Uutishuone