Pariisin Première Vision tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia tutustua trendeihin ja tehdä tilauksia – ja tuoda esiin omia tuotteitaan

Pariisissa puolivuosittain järjestettävät Première Vision -messut tunnetaan erityisesti tapahtumana, jossa muotibrändit käyvät tekemässä tulevan vuoden materiaali- ja tarviketilauksia ja tutustumassa trendeihin. Asiantuntijamme Anne Ruokamo vieraili messuilla helmikuussa.

Helmikuun 2019 Première Vision -messuilla oli yli 1700 näytteilleasettajaa noin 50 maasta. Messuilla käy 50 000–60 000 ammattilaisvierasta eri puolilta maailmaa. Tapahtuma on tärkeä hankintapaikka myös suomalaisille muotibrändeille. Prèmiere Vision voisi olla kiinnostava kansainvälistymisen kanava myös suomalaisille kierrätysmateriaalien, neulosten, nauhojen ja muiden tarvikkeiden valmistajille.

Première Visionista puhutaan yleisesti kangasmessuina, ja paikalla onkin noin 800 kangasvalmistajaa. Messuilla on laajasti myös neulosten, lankojen ja erilaisten tarvikkeiden valmistajia. Messuilta voisi tilata esimerkiksi merten muovijätteestä valmistettuja nappeja.

Messujen Designs-osio on omistettu kuosisuunnittelijoille ja Leather-halli nahkatuotteiden valmistajille.

Innovaatioita maailmalta – miksei myös Suomesta?

Prèmiere Vision kokoaa yhteen valmiita ja vielä pilottivaiheessa olevia innovaatioita. Esillä oli erityisesti innovatiivisia materiaaleja ja älytekstiilejä, esimerkiksi grafeenilla käsiteltyjä vaatteita ja tuotteita, joissa on 37,5-lämmönsäätelyteknologiaa.

Messut tarjoaisivat myös suomalaisyrityksille mahdollisuuden löytää kansainvälisiä yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Suomalainen älytekstiiliosaaminen ja materiaali-innovaatiot sopisivat Pariisiin hyvin.

Vaatevalmistajia läheltä ja kaukaa

Helmikuun messuilla oli mukana toistasataa vaatteiden valmistusta tarjoavaa yritystä. Manufacturing Proximity -osio keskittyi ns. lähituotantoon, joka Ranskassa tosin tarkoittaa niin Tunisiaa, Marokkoa kuin Mauritiustakin. Osion yli sadan näytteilleasettajan joukossa oli myös yrityksiä esimerkiksi Portugalista ja Turkista.

Manufacturing Overseas -osioon oli valittu mukaan noin 40 messujen auditoimaa valmistajaa pääosin Kiinasta ja Intiasta. Nämä edellyttävät yleensä isoja minimitilauksia, mutta esimerkiksi intialainen Asu Clothing kertoo ottavansa vastaan 200 kappaleenkin tilauksia.

Kaikille avoin B2B-Marketplace yhdistää yritykset

Messuihin ja näytteilleasettajiin voi tutustua Première Visionin verkkosivuilla. Sivuille on myös avattu uudehko, kuratoitu B2B-Marketplace, jossa yritykset voivat tutustua valikoitujen näytteilleasettajien tarjontaan, sekä tilata näytteitä ja tehdä tilauksia ympäri vuoden. Käyttäjäksi rekisteröityminen ei edellytä messuvierailua.

Vinkkejä ja kontakteja

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritykset voivat kysyä vinkkejä kansainvälisistä messutapahtumista ja ulkomaisista sopimuskumppaneista Anne Ruokamolta.

Kotimaisia tekstiili- ja muotialan tuotantoa ja palveluja tarjoaviin yrityksiin voi tutustua kaikille avoimessa tietopalvelussa.

Prèmiere Vision Paris

 

Kuva: Première Vision