Rahoitus: Kultanakkikerhosta rahaa Papu Designin kasvuun ja kansainvälistymiseen

Vahvasti kasvava Papu tarvitsee rahoitusta kansainvälistymiseen. Sitä päätettiin hakea joukkorahoituksella. Artikkeli on julkaistu alun perin liiton Rahoitusoppaassa.

Rahoitusopas

Käytännönläheinen opas kertoo rahoitus- ja tukimuodoista tekstiili- ja muotialan yrityksille.

Päivitetty opas julkaistettiin joulukuussa 2018.

Opas postitetaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksille.

Jäsenyritykset voivat myös ladata oppaan sähköisen version Extranetistä ja tilata painettua versiota itselleen 1-2 lisäkappaletta

Vuonna 2012 perustettu Papu Design Oy tunnetaan ennen kaikkea ekologisista lastenvaatteisistaan. Mallistoon kuuluu nykyään myös aikuisten vaatteita ja lifestyle-tuotteita. Tamperelaisyrityksellä on noin 40 jälleenmyyjää Suomessa ja noin 60 ulkomailla. Vientiä Papulla on 15 maahan ja sen liikevaihto vuonna 2017 oli 2,2 miljoonaa euroa.

Rahoitusta kansainvälistymiseen päätettiin hakea joukkorahoituksella, josta yrityksellä oli jo kokemusta. Kumppaniksi valittiin Osuuspankki, joka lanseerasi joukkorahoitusalustansa samoihin aikoihin.

”Meillä on pelkästään positiivisia kokemuksia joukkorahoituksesta. Tämä oli loistava kumppanuus puolin ja toisin. Saimme valtavasti näkyvyyttä Osuuspankin kanavissa. Bannerimme pyöri pankin verkkosivulla ja sen näkivät varmaan miljoonat suomalaiset. Tämä oli tärkeää, koska joukkorahoitus perustuu pitkästi näkyvyyteen ja siihen, että sijoittajat innostuvat”, Papu Designin toimitusjohtaja Jussi Kurkela kertoo.

Onnistunut joukkorahoituskampanja edellyttää huolellista markkinointia. Papun kampanjassa hyödynnettiin brändin hengen mukaista kultaista nakkia ja osakkaille perustettiin Kultanakkikerho. Sen jäsenet hyötyvät VIP-eduista sekä mahdollisesta osakkeiden arvonnoususta ja osingoista. Osakkeenomistajat saavat ennakkotilausmahdollisuuden tuleviin mallistoihin ja alennusta tuotteista.

”Kampanjan rakentamiseen menee puoli vuotta. Aina välillä kuulee, että joku miettii joukkorahoituksen hakemista nopeana ratkaisuna, mutta näin se ei ole”, Kurkela toteaa.

Kampanjaa markkinoitiin näkyvästi sekä Osuuspankin kanavissa että Papun some-kanavissa ja uutiskirjelistalla. Markkinointia täydennettiin muutamilla tapahtumilla ja ilmoituksella paikallislehdessä. Verkossa pyörineen kampanjavideon yritys teki itse. Markkinointibudjetti pysyi muutamissa tuhansissa.

”Vahva brändi on joukkorahoituksessa erittäin tärkeä – varsinkin kun haetaan rahoitusta näin aikaisessa vaiheessa ja kun kyseessä on kuluttajatuote. Teknologiaa on helpompi myydä ilman brändiäkin”, Kurkela muistuttaa.

”Jotta joukkorahoituskampanja onnistuisi, pitää minimisummasta olla kolmasosa kerättynä jo ennen kampanjan lanseeraamista, sillä se rohkaisee muitakin sijoittamaan. Papulla oli jo ennen viimeisintä rahoituskierrosta 150 osakkeenomistajaa, joilta saimme ison osan alkusummasta kerättyä.”

Papun kampanja sai piensijoittajat hyvin liikkeelle, ja yrityksellä on nyt 770 pääosin uutta osakasta. Uusien osakkaiden kanssa tehtiin kevyt osakassopimus, jonka malli saatiin pankilta. Yrityksestä 15 % on nyt piensijoittajilla.

Osakesarjoja Papulla on yksi, eli pienosakkailla on periaatteessa samat oikeudet kuin muillakin. Yhtiökokoukseen osallistui noin 50 osakasta. Kurkela arvioi, että heidät houkutteli paikalle mahdollisuus tutustua uuteen myymälään Pohjoisesplanadilla.

”Meille tämä joukkorahoituskampanja oli mahtava juttu. Saimme yritykselle rahoitusta puoli miljoonaa euroa, paljon yritykseen sitoutuneita osakkeenomistajia ja valtavasti näkyvyyttä!”

Papu on aiemmin saanut rahoitusta kansainvälisen kasvun suunnitteluun ELY-keskuksesta ja Business Finlandilta (silloin Tekesiltä). Yritys on myös valittu Business Finlandin Nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmaan. Takautuvasti maksettavaan rahoitukseen Papu on hakenut Fundu- ja Finnvera-siltarahoitusta. Yritys käyttää myös LähiTapiolan kasvuyrittäjyysyksikön palveluita.

Kuva: Papu