Rahoitus: Myssyfarmi matkasi Pöytyältä Tokioon ELY-keskuksen ja Business Finlandin tuella

Myssyfarmi on pöytyäläisen luomutilan kylkeen kasvanut lifestyle-yritys. Artikkeli on julkaistu alun perin liiton Rahoitusoppaassa.

Rahoitusopas

Käytännönläheinen opas kertoo rahoitus- ja tukimuodoista tekstiili- ja muotialan yrityksille.

Päivitetty opas julkaistettiin joulukuussa 2018.

Opas postitetaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksille. Jäsenyritykset voivat myös ladata oppaan sähköisen version Extranetistä ja tilata painettua versiota itselleen 1-2 lisäkappaletta veloituksetta.

Muhkeita myssyjä kutoi alun perin tilan nykyinen isäntä, joka kaipasi ajankulua kiertäessään silloin vielä maailmaa ammattisurffaajana. Nykyään myssyjä kutovat paikalliset myssymummot ja myssyjä myydään Aasiassa asti. Myssyfarmi Oy odottaa vuodelle 2018 330 000 euron liikevaihtoa.

Kasvukäyrälle päästäkseen Myssyfarmi haki ELY-keskuksen kehittämisavustusta vuonna 2015.

– Meille oli päivänselvää, että kotimaa ei riitä kannattavan liiketoiminnan pyörittämiseen. Samalla tiedostettiin, että uskottavuus Suomen markkinoille oli haettava ulkomailta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja, emäntä Anna Rauhansuu.

Tavoitteena kansainvälistyminen ja työntekijän palkkaaminen

Kehittämisavustusta Myssyfarmille haettiin kansainvälistymiseen lokakuussa 2015. Myönteinen päätös 50 prosentin tuesta 100 000 euron kansainvälistymisprojektiin tuli marraskuussa.

– Saimme ELY-keskuksesta todella pätevää neuvontaa. ELY-keskuksen asiantuntija kertoi, minkälaisia kasvulukuja pitää tavoitella, jotta hanke on ELY-keskukselle kiinnostava, ja yhdessä tehtiin paperit kuntoon. Yksityinen konsultti Marika Snellman oli myös hyvä apu hakuprosessissa.

– Tavoitteena meillä oli tietysti kansainvälistyminen, sehän on ELY-keskuksella edellytyksenäkin. Sen lisäksi tavoitteena oli työntekijän palkkaaminen, koska tajusimme, että yksin tekemällä tätä ei saa kiitoon.

Kehittämisavustusta Myssyfarmi käytti palkkakuluihin, ostopalveluihin ja matkakuluihin. Valtaosa toimenpiteistä olisi jäänyt tekemättä ilman tukea.

– Myönnetty tuki ehdottomasti kannusti uskaltamaan, onhan tässä se 50 prosentin oma osuuskin.

Rahan lisäksi tärkeää oli se, että hakuprosessissa oli pakko pysähtyä suunnittelemaan ja ratkaisemaan tiettyjä kysymyksiä.

– Ulkopuolinen rahoitus tuo struktuuria tekemiseen. Kyllähän se niin on, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Start-upeistakin on tutkittu, että ne yritykset, joilla on huolella tehdyt liiketoimintasuunnitelmat, menestyvät todennäköisimmin.

Päämäärien lisäksi myös tiimi on tärkeä

ELY-keskuksen kehittämisavustuksen jälkeen Myssyfarmi haki ja sai Business Finlandin Tempo-rahoitusta.

– Jos aiemman rahoituksen tavoitteisiin päästään, on helpompi saada uutta rahoitusta. Uskottava tiimi on myös tärkeä osa rahoituksen saamista. Myssyfarmin tiimi puhuu sujuvasti kahdeksaa kieltä.

Business Finlandin hakuprosessi ei ollut ELY-keskuksen hakua haastavampi. Business Finlandilta Myssyfarmi on saanut myös toisen projektin muodossa tukea verkkokaupan kehitykseen.

– Kehitimme verkkokauppaa, kun huomasimme, että se viisinkertaistui vuodessa. Päätimme sitten keskittää siihen paukkuja, koska se on nopean kasvun kannalta tärkeää.

Myssyfarmi on ollut mukana Business Finlandin Lifestyle Finland -ohjelmassa, joka on auttanut suomalaisyrityksiä kansainvälistymään ja kasvamaan Aasian ja Euroopan kuluttajamarkkinoilla. Rauhansuu kiittelee ohjelmaa ja kertoo, että ohjelma on avannut ovia sellaisiin paikkoihin, joihin yksittäinen brändi voi päästä vain tuurilla. Ohjelman ansiosta Soulin arvostetuimmat liikkeet myyvät useita suomalaisia merkkejä.

Samalla Rauhansuu muistuttaa, että kontaktit pitää hoitaa itse kotiin. Jälkimarkkinointi on erittäin tärkeää. Myssymummot kävivätkin kutomassa myssyjä tokiolaisen tavaratalon joulumarkkinoilla.

Kuva: Myssymummot kävivät joulun alla Japanissa neulomassa myssyjä. Myssyfarmi/Albert Romppanen