Ruotsi on Suomelle tärkein tekstiilin ja muodin vientimaa

Ruotsi on tunnettu tekstiili- ja vaatealan ketjuistaan ja vahvoista brändeistään, mutta se on myös suomalaisyritysten suurin vientimaa. Suomalaisille yrityksille Ruotsi on usein ensimmäinen etappi vientimarkkinoiden valloituksessa.

Ruotsi on Suomelle tärkein tekstiilin ja muodin vientimaa. Vienti Ruotsiin on ollut kasvussa viime vuosina, ja vuodesta 2015 kasvua on tullut 15 prosenttia. Ruotsi ohittikin vuonna 2015 Venäjän tekstiilin ja muodin vientimaana. Venäjän vienti on supistunut viime vuosina, ja yritykset ovat suuntautuneet enemmän muille markkinoille, muun muassa juuri Ruotsiin.

Vienti Ruotsiin

Tekstiiliä ja muotia vietiin Suomesta Ruotsiin 160 miljoonalla eurolla vuonna 2017.

Tästä oli:

75 miljoonaa euroa vaatteita

28 miljoonaa euroa tekstiilejä

57 miljoonaa euroa jalkineita

Ruotsin talous on vahvassa vedossa. Pitkään jatkunut hyvä taloustilanne näkyy kulutusmyönteisyytenä, eikä Ruotsissa ole ollut lamaa kulutusintoa hillitsemässä.

”Ruotsalaiset kuluttajat ja markkinat poikkeavat suomalaisista. Ruotsalaiset käyttävät suomalaisia enemmän rahaa kulutukseen ja esimerkiksi ruotsalaisten verkkokauppakäyttäytyminen painottuu enemmän mobiiliin”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Kasvun paikka

Ruotsi on usein luonteva ensimmäinen askel suomalaisyritysten kansainvälistymispolulla. Hyvä esimerkki tästä on Ruotsissa vientitoimintansa aloittanut ja sieltä saaduilla opeilla Keski-Eurooppaan ja Japaniin laajentunut Lapuan Kankurit.

Yrityksen markkinointijohtaja Jaana Hjelt kertoo, että Ruotsi on paras maa harjoitella vientiä. Kilpailu Ruotsissa on kovaa, koska skandinaavisen muotoilun toimijoita on Ruotsissa paljon, mutta investoinnit messuihin ja matkoihin ovat kohtuulliset. Ruotsissa on helppo piipahtaa myyntimatkalla ja kielitaidosta on etua.

”Opimme ja kehityimme Ruotsin kovassa kilpailussa valtavasti verrattuna siihen, että olisimme toimineet vain Suomessa omilla kotimarkkinoilla. Lisäksi Ruotsin messujen kautta löysimme paljon skandinaavisesta designista kiinnostuneita jälleenmyyjiä ympäri maailman – jälleenmyyjiä jotka kävivät messuilla Tukholmassa mutta eivät koskaan Suomessa. Kun on testannut kannuksensa Ruotsissa ja pärjää siellä tekstiilialalla, niin pärjää ihan missä vaan”, Jaana Hjelt sanoo.

Toimintaympäristön tuntemus tärkeää

Ensisilmäyksellä Ruotsi ja sikäläinen liiketoimintakulttuuri vaikuttaa tutulta. Päällisin puolin Suomi ja Ruotsi ovat kaksi samankaltaista yhteiskuntaa, mutta tapamme kommunikoida ja tehdä kauppaa poikkeavat toisistaan huomattavasti.

Sissi Silván on toiminut muun muassa H&M:n Suomen ensimmäisenä maajohtajana, ja hän tuntee Ruotsia ja ruotsalaisuutta monesta eri kulmasta. Hän sanoo, että kulttuurierojen tiedostaminen on suomalaisyrityksille keskeinen menestyksen avain.

”Sekä mahdollisuudet että kilpailu ovat potenssiin kymmenen jo lähinaapurissa. Siksi Ruotsin ovia avaamaan kannattaa lähettää henkilö, jonka persoonassa yhdistyy ehtymätön positiivisuus, energisyys ja kaupallinen systemaattisuus – sekä suomalainen sisu! Sissi Silván sanoo.

 

Ruotsin markkinat ovat aiheena Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Tekstiilitreffeillä 13.4.2018. Ruotsista kiinnostuneille yrityksille on tarjolla myös kaksi matkaa Tukholmaan Sissi Silvánin johdolla: Benchmarking Tour 28.-29.5.2018 ja  Business Hunting -matka 24.-25.9.2018.

Tekstiili- ja muotialan väyliä Ruotsin markkinoille ovat esimerkiksi Formex-sisustusmessut ja Stockholm Fashion District -keskittymään perustettu Stockholm Showroom, jossa on useita suomalaisyrityksiä.