Suomalainen käyttää vaatteisiin 860 euroa vuodessa

Tekstiili- ja vaatealan kuluttajamarkkina Suomessa on merkittävän kokoinen, yli 5 miljardia euroa. Suomalainen käyttää vuodessa rahaa vaatteisiin ja sisustustekstiileihin enemmän kuin vaikkapa autoihin. Kulutamme tekstiiliin ja muotiin enemmän kuin EU-kansalaiset keskimäärin, mutta vähemmän kuin pohjoismaiset naapurimme.

Suomalaisen kulutus tekstiiliin ja muotiin
510 €
päällysvaatteisiin, käyttövaatteisiin
150 €
alusvaatteisiin, sukkatuotteisiin, yöasuihin
120 €
jalkineisiin
80 €
muihin (asusteet, kankaat, korjaus)
Lisäksi sisustus-tekstiileihin 90 €
Lähteet: Tilastokeskus & Eurostat

Suomalainen kuluttaa vuodessa vaatteisiin ja jalkineisiin noin 860 euroa ja kodintekstiileihin noin 90 euroa.  Käytämme vaatteisiin yli 100 euroa enemmän kuin EU-kansalaiset keskimäärin, mutta jäämme jälkeen Pohjoismaisista naapureistamme Ruotsista ja Tanskasta. Vaikka vaatteisiin kuluu EU-keskivertoa enemmän rahaa, hieman yllättäen käytämme kenkiin noin 20 euroa vähemmän EU-kansalaiset keskimäärin.

Koko kansantalouden tasolla suomalaisten kulutus vaatteisiin ja jalkineisiin on yhteensä 4,7 miljardia euroa ja sisustustekstiilien kulutus yhteensä 0,5 miljardia euroa. Yhteensä tämä on lähes yhtä paljon kuin kulutus ravintoloihin ja kahviloihin ja lähes 2 miljardia euroa enemmän kuin kulutus autoihin.

Suomalaiset siis käyttävät merkittäviä summia rahaa pukeutumiseensa. Ala on kuitenkin globaali ja erittäin kilpailtu. Suomalaisten vaatealan yritysten kotimaan myynti on ollut 2010-luvulla vaikeuksissa.

–  Vaikka vaatealan kotimaan myynnin tilanne on ollut viime vuosina hankala, merkkejä elpymisestä on nähtävissä. Tekstiili ja muoti ovat merkittäviä kulutuskohteita Suomessa, ja suomalaisilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet kasvaa kotimarkkinoilla, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Vientisektorilla näkymät ovat myönteisemmät kuin kotimaan markkinalla, sillä vaatealan vientiliikevaihto on kasvussa. Suomalaisen tekstiili- ja vaatealan tärkeimmät vientimaat ovat naapurimaissa sekä muualla Pohjois- ja Keski-Euroopassa.

– Lähialueilla on merkittävän kokoisia tekstiilin ja muodin markkinoita. Suomalaisten tekstiili- ja muotialan yritysten kannattaa kansainvälistyä rohkeasti, Auvinen jatkaa.

Ruotsalaisten kulutus tekstiiliin ja muotiin on yhteensä 10 miljardia, tanskalaisten noin 5,5 miljardia euroa. Potentiaalia voi löytyä myös esimerkiksi Puolasta, missä asuu lähes 40 miljoonaa ihmistä, joten kokonaismarkkinakin on merkittävä, yli 17 miljardia euroa. Euroopan suurimmat tekstiilin ja muodin markkinat löytyvät isoista maista Saksasta, Iso-Britanniasta ja Italiasta.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tilastot tekstiilin ja muodin kulutuksesta Suomessa ja Euroopassa