Suomalainen muoti kiinnostaa Ruotsissa

Ruotsi on suomalaisten muoti- ja lifestyleyritysten suurin vientimarkkina. Vauras ja väestöltään Suomea suurempi länsinaapuri on suomalaisyrityksille houkutteleva markkina. Modigt mode från Finland kiinnosti sisäänostajia ja mediaa.

Modigt mode från Finland -tilaisuudessa olivat mukana:

Aurora Sofia

Anna Ruohonen

Balmuir

FRENN

Flare Collection / Dixi Coat

PURA Finland

Moiko

Nordic Swan Living

R-Collection

Tella

Uhana Design

Tekstiilin ja muodin vienti Ruotsiin on ollut kasvussa viime vuosina. Vuodesta 2015 kasvua on tullut peräti 15 prosenttia. Venäjän vienti on supistunut viime vuosina, ja yritykset ovat suuntautuneet enemmän muille markkinoille, muun muassa juuri Ruotsiin. Suomalaisille yrityksille Ruotsi on usein ensimmäinen maa, josta otetaan oppia ja vauhtia vientimarkkinoiden valloitukseen.

Ruotsin talous on vahvassa vedossa. Pitkään jatkunut hyvä taloustilanne näkyy kulutusmyönteisyytenä, eikä Ruotsissa ole ollut lamaa kulutusintoa hillitsemässä.

Modigt mode från Finland -tapahtuma järjestettiin Suomen suurlähettilään residenssissä Tukholman keskustassa

Suomen Tekstiili & Muoti järjesti syyskuun lopussa Ruotsiin ostaja- ja vaikuttajakohtaamisten matkan, jonka tavoitteena oli tavata muun muassa jälleenmyyntikanavien edustajia, sisäänostajia ja agentteja ja luoda suhteita kaupan ja median edustajiin.

Modigt mode från Finland -tapahtumassa 11 suomalaisyritystä esitteli brändejään ja kiinnostavimpia uutuuksiaan Suomen suurlähettilään residenssissä Tukholman keskustassa. Mahdollisuus tutustua suomalaisbrändeihin houkutteli paikalle kymmeniä kutsuvieraita.

Vaativilla Ruotsin markkinoilla konseptointi on tärkeää ja tilaisuus paketoitiin mukana olevia brändejä ajatellen.

”Tapahtuman teemaksi valikoitui Modigt mode från Finland, rohkeaa muotia Suomesta, koska rohkeus yhdistää suomalaisyrityksiä monella tasolla. Se voi tarkoittaa rohkeita printtejä ja yksilöllistä suunnitteluosaamista, mutta rohkeutta tarvitaan myös muoti- ja lifestylealan yritysten perustamiseen ja pyörittämiseen liittyvissä päätöksissä – tai vaikkapa perinteikkään perheyrityksen uudistamisessa”, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Flare Collection ja Dixi Coat -takkibrändejä edustava Larri Aaltonen oli tyytyväinen illan antiin.

”Meillä on jo jälleenmyyntiä Ruotsissa, mutta tämä tapahtuma avasi meille uusia ovia ja antoi näkemystä siitä, miten isommat ruotsalaiset toimijat toimivat. Tutustuin muun muassa Åhlensin ostotiimin edustajiin ja nyt on paljon helpompaa jatkaa keskustelua heidän kanssaan. Saimme myös paljon hyvää palautetta ruotsalaisilta, joista yllättävän moni muistaa Dixi Coatin jo pidemmältä ajalta. Erittäin hyödyllinen ja tulevaisuuden toiveita herättävä tilaisuus.”

Myös lakkivalmistaja Tellaa jo neljännessä polvessa luotsaava Liina-Maaria Lönnroth kiitteli kiinnostavia kontakteja ja keskusteluja.

”Oli hienoa tutustua ihmisiin ja saada palautetta Tellasta. Saimme myös paljon hyviä vinkkejä mahdollisista myyntikanavista Ruotsissa ja osasimme mennä seuraavana päivänä oikeisiin paikkoihin esittelemään brändiä. Seuraava Ruotsin-reissukin on jo tiedossa. Minua myös haastateltiin Sisuradioon tarinoista tuotteiden takana. Se oli mainio tilaisuus kertoa Keisari-lakista, jota olemme valmistaneet vuodesta 1935 lähtien.”

Liitto kiittää Suomen suurlähetystöä ja PanScan Consultingia sekä tapahtuman yhteistyökumppaneita Cabassia, Goodiota ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdasta.