Suomalainen muoti & lifestyle teki historiaa Aasiassa

Pohjoismainen elämäntapa kiinnostaa, ja sitä pidetään erittäin haluttavana. Suomalaisbrändit koetaan turvallisiksi, ekologisiksi ja aidoiksi. Näin tiivisti suomalaisen muodin ja lifestylen mahdollisuuksia elinkeinoministeri Olli Rehn.

Kymmenkunta suomalaista muoti- ja lifestylealan yritystä osallistui Rehnin johtamalle Team Finland -vienninedistämismatkalle Etelä-Koreaan ja Japaniin. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun toimiala oli mukana suomalaisministerin vetämässä yritysdelegaatiossa.

Suomalaisen muodin ja lifestylen kiinnostavuutta todistaa osaltaan se, että Team Finlandin järjestämiin matchmaking-tilaisuuksiin osallistui kymmeniä sisäänostajia ja muita alan toimijoita sekä Soulissa että Tokiossa. Tilaisuuksissa suomalaisbrändit pääsivät esittelemään tuotteitaan ja verkottumaan aasialaisten vähittäis- ja verkkokauppojen, tavaratalojen, bloggareiden ja median edustajien kanssa.

– Oli hienoa olla mukana muodin ensimmäisessä virallisessa delegaatiossa. Matka oli erittäin tuottoisa ja tehokas. Sekä Koreasta että Japanista löytyi useita hyviä kontakteja jatkoa ajatellen, Onarin Irene Kostas kertoi.

Oli hienoa olla mukana muodin ensimmäisessä virallisessa delegaatiossa. Matka oli erittäin tuottoisa ja tehokas. Sekä Koreasta että Japanista löytyi useita hyviä kontakteja jatkoa ajatellen, Onarin Irene Kostas kertoi.

Suomi-muotia Soulissa

Matkan alussa avattiin korealaisen premium-kategoriaan kuuluvan Lotte-tavaratalon Finland Fashion popup-kauppa. Mukana olivat brändit Marimekko, Marita Huurinainen, Ivana Helsinki, Samuji, Karhu, Marja Kurki, Karhu, Moomin Shop ja Lumene. Soulissa järjestettiin myös tapahtuma, joka houkutteli 70-80 alan ammattilaista tutustumaan suomalaisbrändeihin.

Biancaneven Joonas Loueranta oli tyytyväinen siihen, että matkan aikana pääsi verkostoitumaan ja keskustelemaan niin kansainvälisten kontaktien kuin suomalaisten osallistujienkin kanssa.

– Oli hyvä nähdä tämä markkina paikan päällä. Matkalla sai korvaamatonta tietoa, jota ei voisi lukea kattavastakaan raportista, Loueranta sanoi.

Elinkeinoministeri Rehn totesi puheessaan, että suomalainen muoti ja lifestyle tekevät parhaillaan läpimurtoa Koreassa. Maassa on meneillään varsinainen ”Nordic lifestyle -buumi”. Turvallisuuden, ekologisuuden ja aitouden lisäksi myös vastuullisuus ja kestävyys ovat suomalaisiin tuotteisiin liitettäviä arvoja.

Design kiinnostaa Japanissa

Tokiossa pidetty verkottumistapahtuma osoittautui Souliakin vilkkaammaksi: kävijöitä oli lähes 150, ja mukana oli sisäänostajia japanilaisista tavarataloista, kaupoista sekä markkinoiden johtavista verkkokaupoista. Yritysten osastoilla kävi kuhina.

Verkkokaupan tarjoamat mahdollisuudet Japanin markkinoilla tulivat tutuksi seminaarissa, jossa japanilaiset alan yritysten edustajat esittelivät liiketoimintamallejaan. Pohjoismaisen designin maahantuojan Scandexin ja Tokion Ginzassa sijaitsevan Matsuya-tavaratalon johtaja Takehiko Furuya kertoi myös siitä, kuinka Japanin markkinoilla voi menestyä suomalaisella design-tuotteella. Japanin markkinoiden ja kuluttajien tuntemus on tässäkin etusijalla, ja avainasemassa on oikean paikallisen yhteistyökumppanin löytäminen.

Viikon parasta antia oli lopulta se, että Team Finland -matkalaiset tutustuivat molemmissa maissa lukuisiin mahdollisiin yhteistyökumppaneihin. Aïnon toimitusjohtaja Vesa Poutiainen totesi matkan tiivistyksenä:

– Tästä se varsinainen työ Etelä-Korean ja Japanin markkinoiden suhteen sitten alkaa. Kolmen vuoden kuluttua nähdään, mihin tämä johti.