Suomalaiset näkyvästi esillä miesten muodin tärkeimmässä tapahtumassa Pitti Uomossa

Miesten muodin merkittävin messutapahtuma Pitti Uomo kokoaa vaatebrändit, sisäänostajat, median ja fashionistat Firenzeen. Kesäkuun messuilla mukana ovat Makia ja FRENN. Tammikuussa Suomi on messujen teemamaa.

Suomalaista miesten pukeutumista viedään nyt vahvasti maailmalle. Tiistaina alkaa maailman tunnetuin miestenvaatteiden messutapahtuma, Pitti Immagine Uomo, jossa mukana on kaksi suomalaisbrändiä, FRENN ja Makia. Seuraavilla messuilla tammikuussa 2018 Suomi on messujen teemamaa, ja tuolloin mukana on peräti 10 suomalaisbrändiä.

Pitti Uomo on tapahtuma, johon ei noin vain marssita mukaan. Sen osallistujat valikoidaan ja kuratoidaan. Firenzessä järjestettävät messut keräävät peräti 30 000 kävijää: sisäänostajia, mediaa, vaatemerkkejä ja muodin vaikuttajia.

Moni tuntee tapahtuman myös Instagram-kuvista ja blogipostauksista, joissa miesten pukeutumisen edelläkävijät poseeraavat viimeisen päälle mietityissä asuissaan. ”Pitti Peacock” on jo käsite.

Miestenvaatemarkkinan kasvu ja kiinnostuksen lisääntyminen on maailmanlaajuinen trendi, joka näkyy myös Suomessa. Markkinan odotetaan kasvavan maailmanlaajuisesti 40 miljardilla dollarilla vuoteen 2019 mennessä. Suomessa ilmiö näkyy kiinnostuksen lisääntymisenä, uusina miestenvaatemerkkeinä ja yritysten liikevaihdon kasvussa.

– Mielenkiinto Makian vaatteita kohtaan on kasvanut tasaista vauhtia kansainvälisillä markkinoilla ja siksi katsoimmekin, että aika on oikea osallistua tämän hetken ajankohtaisimpaan miesten muotitapahtumaan, kertoo Makian Joni Malmi.

Messuille osallistuvat Makia ja FRENN ovat molemmat hyvässä kasvuvauhdissa. Makia Clothingin liikevaihto oli viime vuonna 4,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli 40%. Vuonna 2013 lanseeratun FRENNin liikevaihto puolestaan kasvoi viime vuonna 60% ja oli 160 000 euroa.

– Vuosi 2016 oli meille todella hyvä. Tavoite tälle vuodelle on samaa luokkaa. Kotimaassa saimme kasvua päästyämme myyntiin mm. Sokos-tavarataloihin Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Vientiä teemme tällä hetkellä Japaniin, Saksaan ja Ranskaan. Syksyllä aukeavat myös Englanti ja Italia, kertoo FRENNin toimitusjohtaja Jarkko Kallio.

Kuvat: FRENN, Makia