Suomalaisyritykset työskentelevät valmistusketjun läpinäkyvyyden lisäämiseksi

Puuvilla on maailman eniten viljelty tekstiilikuitu. Yle uutisoi 11.12.2016 puuvillan tuotantoon ja sen jäljitettävyyteen liittyvistä haasteista. On erittäin hyvä, että tietoisuus lisääntyy ja haastavistakin aiheista käydään keskustelua. Tekstiili- ja vaatealan yritykset tiedostavat haasteet ja kehittävät omia toimintatapojaan läpinäkyvämmiksi ja tarjoavat kuluttajille tietoa.

Tuotteiden alkuperään ja valmistusketjun läpinäkyvyyteen liittyvät vaatimukset ovat viime vuosina jatkuvasti kasvaneet. Raaka-aineen alkuperän jäljittäminen edellyttää hyvää yhteistyötä läpi koko valmistusketjun.

Kuluttajia kiinnostava made in -merkintä kertoo tuotteen viimeisestä merkittävästä valmistusvaiheesta, tavallisesti tekstiilituotteiden kohdalla ompelusta. Langan valmistus ja kankaan kudonta tapahtuvat tyypillisesti eri paikoissa. Sitä ennen ympäri maailmaa kasvatetut puuvillaerät on myyty tukkureille, jotka yleensä sekoittavat ne keskenään jo ennen langan valmistusta.

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson kertoo avoimesti tuotteidensa alkuperästä ja on sitoutunut työskentelemään läpinäkyvyyden lisäämiseksi. Yhtiön toimitusjohtaja Jukka Kurttila muistuttaa puuvillan jäljitettävyyteen liittyvistä haasteista: jos puuvillaa ei ole sertifioitu, niin sen alkuperää ei nykyisillä menetelmillä ole mahdollista aukottomasti jäljittää.

– Sertifioinnissakin yrityksen pitää luottaa yhteistyökumppaneilta saatuun tietoon. Olemme luvanneet avata toimitusketjumme täysin läpinäkyväksi ja teemme jatkuvasti työtä puuvillan jäljitettävyyden eteen. Kunnianhimoinen tavoite vaatii pitkäjänteistä työtä, kertoo Kurttila.

Puuvillan tuotantoon liittyvät sosiaaliset haasteet ovat alan yhteinen haaste, jonka ratkaisemiseksi yritykset työskentelevät myös yhdessä. Marimekko on ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä liittynyt kansainväliseen Better Cotton Initiative -aloitteeseen, jonka tavoitteena on edistää puuvillantuotannon vastuullisuutta. Viime vuonna noin kolmannes yhtiön hankkimasta puuvillasta oli sertifioitua BCI-puuvillaa.

Kansainväliset aloitteet ovat yrityksille yksi keino viestiä valmistusketjun läpinäkyvyydestä ja tarjota asiakkailleen eettisistä ja ekologisista raaka-aineista valmistettuja vaihtoehtoja. Vastuullisuuden toteuttamiseen ei kuitenkaan ole yhtä, kaikille sopivaa ja oikeaa mallia, vaan kullekin sopiviin toimintatapoihin vaikuttavat muun muassa yrityksen koko, yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden määrä sekä yrityksen rooli koko ketjussa.