Suomen Tekstiili & Muoti julkaisi alan yrityksille suunnatun Rahoitusoppaan

Rahaa on, mutta sen löytäminen voi olla hankalaa. Näin tiivistyivät monen tekstiili-, vaate- ja muotialan yrityksen tunnot rahoituksen hakemisesta. Jos yritys haluaa kasvaa ja kansainvälistyä, rahoituksen löytäminen on avainasemassa.

Suomen Tekstiili & Muoti ry julkaisi perjantaina Rahoitusoppaan, joka on tarkoitettu käytännönläheiseksi käsikirjaksi alan yrityksille.

 

Rahoituksen hakemisen muistilista
1. Varaa aikaa.
2. Huolehdi siitä, että sinulla on ajantasainen liiketoimintasuunnitelma.
3. Suunnittele rahoitustarpeet liiketoimintasuunnitelman pohjalta. pyri akuutin tarpeen lisäksi ottamaan huomioon myös tulevat tarpeet.
4. Kartoita ja hanki tietoa eri rahoittajista ja rahoituksen vaihtoehdoista.
5. Varmista omarahoituksen riittävyys.
6. Hae ja kilpailuta.
7. Varmista, että omat ja rahoittajan tarpeet ovat yhdensuuntaiset.
Tommi Toivola, EK

– Tekstiili-, vaate- ja muotialan yritykset ovat kokeneet oikeiden rahoituskanavien löytämisen ja rahoituksen hakemisen usein työlääksi. Erilaisia rahoitus- ja tukimuotoja on paljon, ja osa rahoitusalan toimijoista on yrityksille suhteellisen tuntemattomia. Opas kattaa tärkeimmät rahoittajat sekä lyhyet esittelyt niiden tarjoamista rahoitusvaihtoehdoista, kertoi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Oppaan toimittaja Anna-Kaisa Hakkarainen kertoi huomanneensa prosessin aikana, että yksiin kansiin kootulle tiedolle on tarvetta. Vaihtoehtojen löytäminen ei aina ole yksinkertaista.

Erityisesti huolella laadittu liiketoimintasuunnitelma on tärkeä, kun rahoitusta suunnittelee.

– Rahoituksen hankkimisessa onnistuneita yrityksiä yhdistää usein se, että niillä on jokin kehitys- tai uudistushanke, johon rahoitusta on tarvittu ja johon yritys on sitä itse aktiivisesti koonnut eri lähteistä, hän kertoi.

Julkistustilaisuuden paneelikeskustelussa kuultiin käytännön kokemuksia rahoituksen hankkimisesta SNT-Groupin toimitusjohtajalta Juha Koskimäeltä sekä Biancaneven digitaalisesta kehityksestä vastaavalta Joona Louerannalta. Rahoittajan näkökulmaa puolestaan avasivat Tekesin ohjelmapäällikkö Sanna Piiroinen ja bisnesenkelien FiBAN-verkoston Jaakko Salminen.

Rahoituksen hakemiseen kannattaa valmistautua huolella.

– Meille keskeistä oli luoda yritykselle kasvutarina. Visiomme on olla merkittävin toimija Itämeren alueella. Saimme mukaan kahdeksan sijoittajaa, SNT-Groupin Koskimäki kertoi.

Biancaneve on saanut Tekesiltä rahoitusta kehittäessään palvelua, jossa asiakas voi tilata mittatilaustuotteita verkossa. Hakemuksen tekemisessä käytettiin apuna konsulttia. Tekesin Sanna Piiroinen kuitenkin korosti, että hakemuksen voi tehdä myös ilman ulkopuolista apua.

Bisnesenkeli Jaakko Salminen kertoi saavansa käytännössä päivittäin yhteydenottoja yrityksiltä, jotka toivovat rahoitusta enkelisijoittajalta. Käytännössä hän lähtee mukaan vain kouralliseen hankkeita vuosittain.

– Yrityksessä pitää olla jotakin omaa ja jotakin uutta, jotta innostun siitä, Salminen kertoi.

Jos yhden bisnesenkelin saa innostumaan, mukana löytyy helposti myös muita.

– Bisnesenkelit ovat verkosto. Referoimme kiinnostavia yrityksiä mielellämme toisillemme, se on kaikkien etu.

Uutta rahoituksen saralla ovat kehittyvät joukkorahoituksen mahdollisuudet. Joukkorahoitus keskustelutti myös paneelin yhteydessä, ja sen todettiin toimivan etenkin yksittäisten, kiinnostavien tuotteiden kohdalla, jos markkinointi on kohdillaan. Joukkorahoitusta suunnittelevat ovat kuitenkin tällä hetkellä usein tarkkailevalla kannalla, sillä uusi joukkorahoituslaki on parhaillaan valmistelussa. Siitä on tarkoitus antaa lakiesitys syksyllä.

Julkistustilaisuuteen kokoontui noin 50 alan yritysten ja rahoittajien edustajaa keskustelemaan rahoituksen mahdollisuuksista. Pikadeitit olivat todella suosittuja, ja moni osallistujista totesikin, että keskustelu jatkuu seuraavalla viikolla.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritykset saavat Rahoitusoppaan ilmaiseksi, ja yksi kappale postitetaan yrityksille automaattisesti. Yritysten on myös mahdollista tilata lisäkappaleita. Ei-jäsenet voivat ostaa opasta hintaan 20 euroa kappale. Tilauksen voi tehdä osoitteeseen viestinta@stjm.fi. Oppaasta ilmestyy myöhemmin tänä vuonna myös verkkoversio.

Suomen Tekstiili & Muoti ry kiittää panelisteja Juha Koskimäkeä, Joonas Louerantaa, Sanna Piiroista ja Jaakko Salmista sekä rahoituksen pikadeiteille osallistuneita ELY-keskuksen Pirjo Karlssonia, Finnpartnershipin Ulla-Maija Rantapuskaa, Finnveran Markus Laakkosta, Enterprise Europe Networkin Johanna Marin-Hyppöstä, NEFCOn Mikael Reimsiä sekä Danske Bankin Sinikka Päivistä ja Hannele Soikkelia.