Tekstiili- ja muotiala Slushissa: sienet avuksi tekstiilikierrätykseen, uusi designathon ja sovelluksia tuotantoketjun avaamiseen

Startup-tapahtuma Slush kokosi yhteen myös tekstiili- ja muotialan toimijoita. Pitchauskilpailussa menestyi tekstiilinkierrätyshanke, jossa sienet hävittävät tekstiilijätteen ja muodostavat siitä nahan tapaista materiaalia.

Idea sienien avulla tuotettavasta tekonahasta vakuutti pitchauskilpailun tuomarit. Turun AMK:n ja Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden TeMu Fabrics -ryhmä pääsi kolmen parhaan joukkoon ja kilpailee ideallaan seuraavan kerran Piilaaksossa.

Ryhmä voitti syyskuussa Tekstiili 2.0 -hankkeen järjestämän Tekstiili Hackathonin, jossa ideoitiin ratkaisuja tekstiilien kiertotalouteen liittyviin haasteisiin. Slushiin tiimin toi Reboot Finland, joka valitsi pitchaus-kilpailuun kourallisen eri hackathonien voittajia ympäri maata.

Marimekko puolestaan julkisti Slushissa ensi vuonna toteutettavan Designathon-kilpailunsa. Designia ja teknologiaa yhdistävästä Marimekko Designathon -kilpailusta tulee ohjelmointitapahtuma, joka toteutetaan syyskuussa 2017 osana Helsinki Design Weekiä. Kansainvälisistä asiantuntijoista ja kilpailun järjestäjistä koostuva tuomaristo valitsee parhaat ideat, joita palkitut pääsevät esittelemään vuoden 2017 Slush-tapahtumassa.

Sopivasti Slushin aikaan myös miestenvaatemerkki Formal Friday kertoi uudesta mobiilisovelluksestaan, jolla voidaan selvittää tuotteiden alkuperä. Tuotantoketjun läpinäkyvyyttä lisäävä sovellus on ensimmäinen laatuaan. Pilotointivaiheessa olevaa sovellusta voi toistaiseksi käyttää yrityksen popup-kaupassa.

Slushin konferenssi-osuudessa oli myös brändäystä ja suunnitteluosaamisen merkitystä käsitteleviä puheenvuoroja ja keskustelutilaisuuksia. Niissä käsiteltiin mm. sitä, kuinka suunnitteluosaaminen on alkanut nousta muissakin kuin ns. design-yrityksissä johtoportaaseen.

Yrityksillä oli Slushissa myös pieniä messuosastoja. Näytteilleasettajien joukossa oli startupeista ainakin muodin mobiilikauppa Ivalo ja hankintaketjun hallintaan kehitetty Factory Finder. Verkkokauppa Zalando rekrytoi osastollaan teknologiaosaajia Helsingissä sijaitsevalle toimistolleen ja Movesensen osastolla sai tutustua urheiluvaatteisiin kehitettyyn liikkeentunnistinsensoriin ja ReimaGo -sovellukseen.

Rajojen ylittäminen, teknologian hyödyntäminen ja startup-yhteistyö tuovat perinteisemmillekin yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Käytävillä vastaan tulleiden alan yritysten edustajat totesivatkin, että kannattaa käydä Slushissa haistelemassa uusia tuulia.

Ensi vuonna uudestaan!