Tekstiili- ja muotiala tänään, osa 4: Miksi yritys valmistuttaa tuotteita eri maissa?

Tekstiili- ja muotiala on kokenut globaalin rakennemuutoksen viime vuosikymmeninä. Tämä on mullistanut alaa myös Suomessa. Lue miksi yritykset käyttävät yhteistyökumppaneita ja tutustu neljään esimerkkiin suomalaisten yritysten tuotteiden valmistuksesta!

Suomalaisilla tekstiili- ja muotialan yrityksillä on erilaisia liiketoimintamalleja. Käytännössä kaikki alan yritykset toimivat suomalaisten tai ulkomaalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Raaka-aineet tulevat yleensä ulkomailta

Tekstiili- ja muotialan valmistusketjut ovat tyypillisesti moniulotteisia ja globaalisti pirstaloituneita. Suomessa ei käytännössä tuoteta kuituja suuressa mittakaavassa, joten vähintään tekstiilien ja vaatteiden raaka-aineet tulevat lähes poikkeuksetta ulkomailta.

Kaikki yritykset eivät enää hoida itse kaikkia toimintoja, vaan yritykset ostavat tarvitsemaansa osaamista palveluna yhteistyökumppaneilta. Yrityksen yhteistyökumppani voi olla suomalainen tai ulkomainen. Tuotannon ohella yritykset voivat ostaa esimerkiksi taloushallinnon palveluita tai markkinoinnin osaamista.

Vaikka liiketoimintamallit ovat erilaisia, kaikki esimerkkien yritykset ovat yhtä lailla suomalaisia yrityksiä, jotka tuottavat muun muassa työpaikkoja, verotuloja ja investointeja Suomeen. Suomessa myydyn tuotteen arvosta noin 80 % jää Suomeen, riippumatta siitä, missä se on valmistettu.

Miksi tekstiili- ja vaatealan yritys ei valmista itse kaikkia tuotteita?

Yhteistyökumppaneiden kanssa toimiminen mahdollistaa yritykselle laajan tuotevalikoiman ja erityisosaamisen. Globaalissa maailmassa tuotanto on erikoistunut yleensä tiettyyn tuotteeseen. Silkkimekko, lasten ulkohaalari ja varastohallin pressukangas edellyttävät erilaista osaamista, eikä tuotteita saa tilattua samalta tehtaalta. Jos vaateyrityksen mallistossa on esimerkiksi farkkuja, neulospaitoja ja nahkakenkiä, tuotteiden valmistus edellyttää useita yhteistyökumppaneita, jotka voivat sijaita eri maissa.

Yhteistyökumppaneiden kanssa toiminen parantaa myös toimitusvarmuutta ja auttaa reagoimaan kysynnän muutoksiin.

Neljä esimerkkiä erilaisista liiketoimintamalleista

Esimerkki A: Neuloksen valmistus Suomessa

Tekstiiliyritys A: Neuloksia valmistava yritys ostaa puuvillalankaa Italiasta ja valmistaa siitä trikooneulosta Suomessa. Yritys myy valmista neulosta eteenpäin vaatteita valmistaville yrityksille Suomeen ja ulkomaille.

Suomessa on esimerkiksi tekstiiliyrityksiä, jotka valmistavat neuloksia. Yritykset ostavat langat ulkomailta, esimerkiksi Italiasta. Yritykset myyvät omalla tehtaallaan valmistamaa neulosta eteenpäin tuotteita valmistaville yrityksille Suomessa ja ulkomailla, esimerkiksi Venäjälle.

Esimerkki B: Vaateyritys, joka teettää eri tuotantovaiheet eri toimijoilla Suomessa ja ulkomailla

Vaateyritys B suunnittelee kuosillisia vaatteita. Se hankkii kankaan Portugalista ja painattaa kuosin siihen erikoistuneella toimijalla Suomessa. Lopuksi yritys teettää vaatteet yhteistyökumppaneillaan Virossa.

Kuosillisia vaatteita suunnitteleva yritys voi esimerkiksi hankkia kankaan Portugalista, ja painattaa kuvion kangaspainolla Suomessa. Vaatteet ompelee yhteistyökumppani Virossa.

Esimerkki C: Kuitukankaan valmistus Suomessa

Kuitukangasyritys C ostaa tekokuitua Kiinasta. Yritys valmistaa siitä kuitukangasta tehtaassaan Suomessa. Yritys myy valmiin materiaalin saksalaiselle toimijalle, joka valmistaa siitä kosteuspyyhkeitä.

Teollisuuden käyttöön kuitukangasta valmistavat tehtaat tilaavat kuitukankaaseen tarvittavat kuidut usein Kiinasta, ja valmis materiaali myydään jatkojalostukseen esimerkiksi Saksaan.

Esimerkki D: Vaateyritys tilaa tuotteen valmistuksen kumppanilta

Vaateyritys D suunnittelee urheiluvaatteen. Se tilaa tuotteen yhteistyökumppaniltaan Kiinasta. Kiinalainen yritys hankkii kankaat ja tarvikkeet ja valmistaa vaatteen.

Osa vaateyrityksistä taas voi tilata koko tuotteen valmistuksen alusta loppuun esimerkiksi kiinalaiselta yhteistyökumppanilta, joka taas hankkii kankaat ja tarvikkeet omilta kumppaneiltaan.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n sivuilla on tietopankki, jossa voit tutustua alan suomalaisiin yrityksiin, joilla on omaa valmistusta. 

Tutustu alan ajankohtaisiin tietoihin ja tilastoihin Kohti tekstiili- ja muotialan kestävää kasvua -julkaisussa. 

Tekstiili- ja muotiala tänään -artikkelisarja pureutuu alan keskeisiin kysymyksiin. Kevään 2019 aikana julkaistaan artikkeleita, joissa muun muassa avataan alan toimintaympäristöä, yritysten toimintamalleja ja tuotteiden hinnan muodostumista.