Tekstiili- ja muotialan ammattilaiseksi: Millaista on sosiaalisen median ammattilaisen työ muotialalla?

Ida-Lotta Pirkkalainen kertoo videolla, millaista on sosiaalisen median ja markkinoinnin koordinaattorin työ lastenvaateyritys Kaikossa. Alan ammatteja esitellään videoilla Kun koulu loppuu -sivustolla, joka on suunnattu koululaisille, opiskelijoille ja opinto-ohjaajille.

Useimmat tekstiili- ja muotialan yritykset viestivät suoraan kuluttajille sosiaalisen median kautta. Some on kanava, joka toimii ketterästi niin markkinoinnissa kuin asiakaspalvelussa.

Ida-Lotta Pirkkalaisen toimenkuvaan kuuluu Kaiko Clothing Companyn Instagram- ja Facebook-tilien sisällöntuotanto ja ylläpito. Työ on jatkuvaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Kasvavassa yrityksessä asiakaspalaute kirittää yrityksen kehitystä.

”Asiakkaat vaativat paljon: saamme heiltä todella tärkeää palautetta koko ajan. On mahtavaa, miten pystymme sen avulla nostamaan rimaa seuraavien mallistojen kohdalla.”

Pirkkalaisella on tekstiilialan koulutus. Tekstiilialan osaamisesta on monenlaista hyötyä.

”Se, että on tekstiilialan koulutuspohja, helpottaa huomattavasti töihin pääsemistä tekstiilialan yritykseen. Kun tuntee tekstiilit, tietää mistä puhuu: ymmärtää materiaaleista, kuiduista ja siitä, mitä kankailla pystyy tekemään.”

”Somen päivittely ei ole enää sellaista, joka sujuu siinä sujuvasti muiden töiden ohella.”

Alan yritykset hakevat yhä enemmän sosiaalisen median osaajia. Pirkkalainen toteaakin, että tulevaisuudessa jokaisella firmalla on tekijöitä, joiden työnkuvana on sisällöntuotto ja läsnäolo sosiaalisessa mediassa.

Some-ammattilaisen työssä kirjoittaminen ja yhdistyy visuaaliseen brändikuvan ylläpitoon. Pirkkalainen korostaa, että ihmisiä kiinnostaa tietää, mitä firman kulisseissa tapahtuu. Tekemisestä on kerrottava asiakkaita kiinnostavalla tavalla, joka tukee yrityksen brändin omaa tarinaa.

Sosiaalisen median valtti on nopeus. Sen avulla pystyy vastaamaan markkinointitarpeisiin nopeasti.

”Kun huomataan, että joku tuote ei liiku varastolta niin hyvin kuin sen pitäisi, siihen pystyy jo saman päivän aikana reagoimaan jonkinlaisella kampanjalla.”

Sosiaalisen median koordinaattori on esimerkki tekstiili- ja muotialan uudenlaisista työnkuvista. Moniosaajien alalla on monenlaisia työtehtäviä: suunnittelun ja tuotteiden valmistuksen lisäksi yrityksissä toimitaan esimerkiksi myynnin, markkinoinnin ja brändinrakentamisen sekä tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa.

Suomen Tekstiili & Muoti esittelee Kun koulu loppuu -sivustolla tekstiili- ja muotialan työelämää ja ammatteja.

Lue lisää alan koulutuksesta