Tekstiili- ja muotialan kansainvälinen liiketoiminta, osa 1: Tekstiili- ja muotialan sykli

Kansainvälisen tekstiili- ja muotialan sydän sykkii maailman markkinoiden tahtiin. Miten toimialan sykli vaikuttaa tekstiili- ja muotialan hankintoihin?

Tekstiili- ja muotialalla, eritysesti muoti- ja lifestylesektorilla, on kohtalaisen vakiintunut rytminsä, joka vaikuttaa alan yrityksiin, toimintamalleihin, kaupankäyntiin ja kuluttajakäyttäytymiseen. Alan vuosikierron vaikutukset yltävät laajasti koko tekstiili- ja muotialaan.

Syksy-talvi- ja kevät-kesä-sesonkien materiaaliuutuuksia ja kuoseja esitellään puolivuosittain alan kangas-, materiaali- ja tekstiilimessuilla ja brändit tilaavat silloin materiaalinsa. Muoti- ja lifestylebrändit ovat perinteisesti esitelleet syksy-talvi- ja kevät-kesä-sesonkien uutuuksiaan muotiviikkojen yhteydessä järjestettävillä messuilla kahdesti vuodessa, isot kansainväliset muotialan toimijat esittelevät usein myös resort/cruise- ja pre-fall-mallistot. Tuotannon ja myynnin jaksottamiseksi syksy-talvi- ja kevät-kesä-sesonkien mallistot jakautuvat tyypillisesti useampaan erilliseen toimituspakettiin (drop).

Muotiviikot

Kansainvälisesti tärkeimmät muotiviikot järjestetään New Yorkissa, Lontoossa, Milanossa ja Pariisissa, ja nämä tunnetaan nimellä muotiviikkojen The Big Four. Miesten muodissa merkittävä on myös Firenze, jossa järjestetään puolivuosittain Pitti Immagine Uomo-miestenvaatemessut.

Naistenvaatteiden osalta syksy-talvinäytökset alkavat helmikuussa New Yorkissa ja päättyvät Pariisissa maaliskuussa. Kevät-kesänäytökset alkavat New Yorkissa syyskuussa ja päättyvät Pariisissa lokakuussa. Miesten muotia esitellään pääosin tammikuussa ja kesällä.

Muotivuoden kalenterissa on myös tammi- ja heinäkuussa järjestettävät Pariisin haute couture -showt, joita kansainvälinen media nostaa laajasti esille. Kaupallisemmat resort/cruise-mallistot ja pre-fall-mallistot esitellään yleensä noin kolme kuukautta päänäytösten jälkeen.

Kansainvälisen myynnin näkökulmasta suomalaisten muotibrändien kannalta merkittävimpiä ovat Kööpenhaminan, Pariisin ja Berliinin muotiviikkojen messutapahtumat, miesten vaatteiden osalta myös Firenzen Pitti Uomo. Näissä kaupungeissa järjestetään muotiviikot

kaksi kertaa vuodessa: syksy-talvi-sesonki (Autumn/Winter, AW) ja kevät-kesä-sesonki (Spring/Summer, SS).

Muoti- ja lifestylealan tyypilliset tuotanto- ja tilausajat

Sesonkimallistoilla toimivien valmisvaatteiden tuotanto ajoittuu siten, että toukokuu-syyskuu on syksy-talvi-sesongin tuotantoaikaa ja kevät-kesä-sesonkia tuotetaan joulukuusta huhtikuuhun. Muotimaailmasta tuttu sesonkiajattelu pätee myös kodintekstiilien ja sisustuksen myyntiin. Tuotteiden valmistuspaikka vaikuttaa aikatauluihin huomattavasti. Mikäli tuotanto on Kaukoidässä, on tuotantoon ja logistiikkaan varattava useita kuukausia: tuotannolle 90–120 päivää ja laivamatkalle Kiinasta Eurooppaan 10–12 viikkoa. Tuotantoaikataulua suunnitellessa on syytä huomioida myös eri maiden loma-ajat. Etelä-Euroopassa tuotantolaitokset lomailevat tyypillisesti elokuussa. Kiinassa puolestaan kiinalainen uusivuosi pysäyttää tuotannon yleensä useammaksi viikoksi tammi-helmikuun taitteessa.

Myyntisesongit jälleenmyyjien kautta toimittaessa

Jälleenmyyjien kanssa toimittaessa myös heidän aikataulunsa vaikuttavat valmistajien aikatauluihin. Tänä päivänä yhä useampi jälleenmyyjä haluaa nähdä sesonkimallistot jo ennen niiden virallista esittelyä.

Brändeille jatkuvasti kiristyvä aikataulu asettaa haasteita niin tuotannon kuin mallisarjojen valmistuksen osalta. Ennakkoesittelyt jälleenmyyjille kuitenkin mahdollistavat myös lisämyynnin esimerkiksi yksinoikeudella tarjottavien tuotteiden ja mallistojen osien myynnin kautta.

Tässä juttusarjassa on poimintoja marraskuussa 2019 julkaistun Tekstiili- ja muotialan kansainvälisen liiketoiminnan oppaan aiheista. Opas on suunnattu tukemaan hankinnan ja viennin ensiaskelia sekä näihin liittyvän toiminnan kehittämistä. Opas on tarkoitettu käytännönläheiseksi työkaluksi sisältäen erilaisia malleja arjen työtä helpottamaan. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritykset voivat ladata oppaan ja toolboxin liitteet jäsensivuilta.

Muista myös maksuttomat jäsenpalvelut

Tarjoamme jäsenpalveluna yrityksille yrityskohtaista neuvontaa, yhteisiä koulutuksia ja tapahtumia kaikilta toiminta-alueiltamme. Kauttamme saat tietoa ja työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen niin julkaisujen kuin tilastojenkin muodossa. Ajankohtaiset uutiset ja tapahtumat löydät verkkosivuiltamme ja säännöllisesti ilmestyvistä uutis- ja jäsenkirjeistä.

Juttusarjan muut osat:

Kansainvälisen liiketoiminnan opas, osa 2: Tuotteiden määrittely ja pakolliset merkinnät

Kansainvälinen liiketoiminta, osa 3: Logistiikka

Kansainvälisen liiketoiminnan opas, osa 4: Yhteistyökumppaneiden valinta

Kansainvälisen liiketoiminnan opas, osa 5: Tullit kansainvälisessä liiketoiminnassa

Kansainvälisen liiketoiminnan opas, osa 6: Yhteistyökumppaneiden seuranta ja vapaaehtoiset vastuullisuusjärjestelmät

Ajankohtaista aiheesta

Suomalaisella designilla on tärkeä rooli talouskasvun rakentamisessa

Vientiverkoston voimin yhdessä maailmanmarkkinoille? Vastaa kyselyyn, jos mielit mukaan!

Uutishuone