Tekstiilin ja muodin palkinto Nosh Company Oy:lle, kunniamaininta Lymed Oy:lle

Tekstiili- ja muotialan uuden tunnustuspalkinnon ensimmäinen voittaja on lasten- ja naistenvaatteita valmistava Nosh Company Oy. Palkinto on arvoltaan 10 000 euroa, ja se jaettiin Tekstiilin ja muodin päivässä 28.11.2018. Kunniamaininnan eduskunnan puhemieheltä, palkinnon suojelijalta Paula Risikolta sai lääkinnällisiä painevaatteita valmistava Lymed Oy.

Nosh Company on esimerkki suomalaisen lastenvaatebuumin menestyjistä. Se on luonut menestyksekkäästi kasvua omalla liikeideallaan ja kehittänyt ratkaisuja alan ajankohtaisiin haasteisiin.

”Nosh Company on yritys, jossa laadukas tuote yhdistyy taitoon markkinoida. Yrityksen räätälöimä myyntikonsepti kertoo kiinnostuksesta asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa”, sanoo Tekstiilin ja muodin palkinnon suojelija, eduskunnan puhemies Paula Risikko.

Nosh Company Oy

Valmistaa lasten- ja naistenvaatteita

Liikevaihto 8,4 miljoonaa euroa (2017)

Kotipaikka Hämeenlinna

 

Lymed Oy

Valmistaa lääkinnällisiä painevaatteita

Liikevaihto 2,3 miljoonaa euroa (2017)

Kotipaikka Tampere

Nosh on kyennyt löytämään uutta kasvua kaupan murroksessa toimintamallilla, joka ohittaa vähittäiskaupan ja luo yhteisöä brändin ympärille. Yrityksen tuotteita myydään vaatekutsuilla, joita järjestää 115 aktiivisen edustajan verkosto.

”Huikeinta brändillemme on ollut se luottamus, että tuhannet ruuhkavuosiaan elävät kutsujärjestäjämme ovat avanneet oven omaan olohuoneeseensa ja tarjonneet siellä ystävilleen mahdollisuuden tehdä ostoksia meidän tuotteistamme. Olemme siitä todella kiitollisia ja haluamme säilyttää tämän luottamuksen”, sanoo Nosh Companyn toimitusjohtaja Hanna Rannila.

Laadukkaisiin ja ekologisiin lasten ja naisten vaatteisiin keskittyneen yrityksen liikevaihto on kasvanut jo yli 8 miljoonaan euroon, ja tälle vuodelle odotetaan lähes 10 miljoonan euron liikevaihtoa.

Yritys on ennakoinut tulevaa kasvua panostamalla osaamiseen sekä kasvattamalla henkilöstön määrää. Vuonna 2009 lastenvaatteilla aloittanut yritys otti vuonna 2013 käyttöön kotikutsujen konseptin, joka mahdollisti nopean kasvun. Yritys laajensi mallistoaan vuonna 2014 naisten vaatteisiin, ja ne muodostavat nyt yli 60% yrityksen liikevaihdosta.

”Nosh tekee vaikutuksen monella tasolla. Yritys on lastenvaatebuumin aallonharjalla ja panostaa paljon myös vastuullisuuteen. Lisäksi Noshista tekee poikkeuksellisen yrityksen kekseliäs liiketoimintamalli, joka hyödyntää olemassa olevia yhteisöjä ja luo uusia”, korostaa tuomariston jäsen, toimittaja Jani Niipola.

Lymed vakuutti innovatiivisuudellaan

Kilpailun suojelijan, puhemies Paula Risikon kunniamaininnan sai lääkinnällisiä painevaatteita valmistava Lymed Oy.

Painevaatteita käytetään mm. palovamma- ja leikkauspotilaiden hoidossa sekä hyvinvoinnin ja urheilijoiden suorituskyvyn edistämisessä. Lymed on kehittänyt ennakkoluulottomasti erikoisiakin tuotteita: painevaatteita käytetään myös kilpakameleiden palautumisen edistämiseen.

Yritys yhdistää uutta teknologiaa ja vahvaa tekstiilialan osaamista. Lymed Oy tekee myös jatkuvaa tuotekehitystä yhteistyössä sairaaloiden ja tutkimuslaitosten kanssa.

”Lymed Oy:n tuotteet ovat innovatiivisia terveydenhuollon tekstiileitä. Ne osoittavat, miten myös tekstiileillä voidaan edistää ihmisen paranemista ja hyvää vointia. Vaikutukset ovat sekä fyysisiä että myös mielialaan vaikuttavia. Tällaisia terveysvaikutteisia tekstiilejä tarvitaan kaikkialla maailmassa”, kunniamaininnan myöntänyt Risikko korostaa.

Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluvat kilpailun suojelijana toiminut eduskunnan puhemies Paula Risikko, professori Pirjo Kääriäinen Aalto-yliopistosta, toimittaja Jani Niipola Kauppalehdestä, osakas Jaakko Salminen Grannenfelt Finance Oy:stä ja toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä.

Ehdokkaat palkinnon saajaksi kerättiin avoimella kyselyllä. 122 ehdotuksen joukosta valittiin viisi finalistia, jotka edustavat monipuolisesti tekstiili- ja muotialaa. Palkittujen lisäksi ehdolla olivat uutta tekstiilikuitua kehittävä Infinited Fibre Company, työvaateyritys Touchpoint sekä miesten ja naisten rentoa pukeutumista tarjoava Billebeino.

Kuva: NOSH