TexHack: Image Wear jatkaa tapahtumassa syntyneiden ideoiden työstämistä

Työvaatevalmistaja Image Wear oli yksi neljästä TexHack-innovaatiotapahtumaan haasteen asettaneesta yrityksestä. Yritys haki tapahtumasta uusia ratkaisuja työvaatteiden valmistuksen automatisointiin.

Image Wearin antamaa haastetta ratkoi TexHackissa kolme ryhmää, joissa oli mukana tekstiilialan ammattilaisten lisäksi automaation, palvelumuotoilun ja IoT-teknologian osaajia.

– Tehtävänantomme oli varsin haastava, mutta olin todella vaikuttunut siitä, kuinka kehityskelpoisia ratkaisuja ryhmät meille esittivät, kertoo Image Wearin kehityspäällikkö Emma Kaappa.

Parhaana ratkaisuehdotuksena Image Wear palkitsi Lotta Hyvärisen, Sari Katteluksen, Marika Nokelaisen ja Azma Mohammedin idean työvaatteiden kausihinnoittelujärjestelmästä. Ideassa hinnoittelu on läpinäkyvää, ja asiakas saa tuotteet edullisemmin, jos tilaa ne sesongin ulkopuolella.

Kaapan mukaan ryhmä oli kuunnellut tehtävänannon ja vastasi asetettuun haasteeseen uudella kehityskelpoisella ratkaisuehdotuksella. Lisäksi ryhmän dynamiikka toimi upealla tavalla yhteen, vaikka jäsenet tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa tapahtumapaikalla.

Image Wear palkitsee voittajaryhmän tutustumismatkalla Narvassa sijaitsevalle tehtaalle, jossa ryhmän jäsenet pääsevät tutustumaan työvaatteiden valmistukseen käytännössä. Keskusteluja ratkaisuehdotusten jatkokehittämisestä on käyty myös Polea Oy:n kanssa, jonka idea palkittiin koko tapahtuman parhaana ratkaisuehdotuksena 5000 euron rahapalkinnolla.

– Polean ratkaisussa työvaatetta seurataan koko sen elinkaaren ajan aina suunnittelijan työpöydältä hävittämiseen asti. Idea vaatii uudenlaista lähestymistapaa, mutta on varmasti tulevaisuutta myös tekstiili- ja vaatealalla, Kaappa toteaa.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n TexHack-tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa 6.-7.11.2017. Image Wearin lisäksi tapahtumaan oman haasteensa asettivat kuitukangasvalmistaja Suominen, kodintekstiilejä valmistava Familon ja Kivat-lastenvaatteista tunnettu Agtuvi.