Textile & Fashion Forum Helsinki juttusarja: DHL kehittää vastuullisempaa logistiikkaa – vaatealalla merkittävä päästövähennyspotentiaali

Logistiikka-alan globaali suuryritys DHL panostaa monin eri tavoin toimintansa aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja tekee yhteistyötä niin asiakasyritysten, valmistajien kuin kuluttajien kanssa.

Jutun pääkuva: DHL

Kaupan globalisoituminen on pidentänyt toimitusketjuja ja osaltaan lisännyt tuotteiden, kuten vaatteiden, kokonaispäästöjä. Tähän asti talouskasvu on pohjautunut tuota-myy-käytä-paradigmaan, jossa tuottajat keskittyvät tuotteiden ja komponenttien tuottamiseen, ja vastuu tuotteen käytöstä ja hävittämisestä on ollut kuluttajalla. Tämä ajattelu on muuttumassa, kun tietoisuus tuotannon ja kulutuksen ympäristövaikutuksista ja ympäristön kestokyvyn rajallisuudesta on lisääntynyt ja kiertotalouden periaatteet ovat vahvistuneet eri toimialoilla. Kiertotaloudessa pyritään suunnittelemaan, tuottamaan, myymään ja käyttämään tuotteita niin, että ne on mahdollista käyttää uudelleen raaka-aineina tulevaisuudessa.

”Tässä mallissa koko toimitusketjulla on aktiivinen rooli sekä resurssien tehokkaassa käytössä että uuden arvon luomisessa tuotteille myös ensimmäisen käyttäjän jälkeen. Meille yrityksenä kiertotalouden periaatteet ovat myös yksi osa päästötavoitteidemme saavuttamista”, sanoo DHL Express Suomen toimitusjohtaja Oktay Nuri.

Verkkokaupan kasvu on kehittänyt toimitusketjuja

Vuosina 2017–2020 globaali verkkokauppa kasvoi noin 25 % vuosittain, ja globalisaatio ja digitalisaation on sen jälkeen vain kiihdyttänyt ostokäyttäytymisen muutosta. Lait, säädökset ja ohjeistukset suuntaavat kaikkea liiketoimintaa kohti vastuullisempia toimintamalleja. Myös nuoremman sukupolven vaatimukset vastuullisesta toiminnasta vaikuttavat muutokseen – olivatpa he kuluttajia tai verkkokaupan omistajia. Odotuksena on, että koko kuljetusketju on rakennettu kestävälle pohjalle ja päästöneutraaliksi.

DHL haluaa vauhdittaa logistiikka-alan yhteistyötä, jotta koko ketjun resurssien käyttö tehostuu. Hyvän pohjan eri osapuolien kanssa käytäville keskusteluille antaa DHL:n kehittämä päästöraportointi.

”Raportista näkee helposti, mitkä logistiikkaketjun osa-alueet vaikuttavat eniten päästöihin, ja näin tunnistamme ne ketjun osat, joiden muuttamisella on suurin vaikutus.”

Vaatteet ovat suosituimpia verkkokaupan ostoksia sekä maailmalla että Suomessa. Vuonna 2020 suomalaisista 38 % kertoi ostaneensa vaatteita verkosta edellisen neljän viikon aikana. Ei siis ihme, että myös vaatealan logistiikkaketjun tehostaminen on yksi DHL:n kehityskohteista. ”Olemme esimerkiksi miettineet vaatevalmistajien kanssa eri pakkausvaihtoehtoja. Millaisia uusiutuvia ja kierrätettävä materiaaleja pakkauksiin on jo tarjolla? Entä miten pakkausten koko ja paino vaikuttavat päästöihin?” Nuri pohtii.

Koska kuljetukset ovat merkittävin päästöihin vaikuttava tekijä, niissä tehtävillä muutoksilla on iso vaikutus. Esimerkiksi kuljetusreittien optimoinnilla ja kuljettajien koulutuksella taloudelliseen ajoon mahdollistetaan päästöjen vähentäminen noudoissa ja jakeluissa. Suurimmat vähennykset saadaan kuitenkin sillä, että tilaus menee perille asiakkaalle ensimmäisellä kuljetuskerralla.

”Jo ennen kuin tuote lähtee myyjältä meille, lähetämme tilaajalle toimitusaikaa ja -paikkaa koskevan viestin. Jotta jokaiselle löytyy helppo ja sujuva vaihtoehto, tarjoamme ovelta ovelle toimituksen lisäksi ODD-palvelumme (On Demand Delivery) kautta laajan valikoiman vaihtoehtoja vastaanottaa lähetys. Miehitettyjä palvelupisteitä ja pakettiautomaatteja on verkostossamme Suomessa yli 1000.”

Erityinen haaste vaatteiden verkkokaupassa ovat palautukset.

”Haluamme välttää turhia kuljetuksia. Avuksemme tulevat muun muassa erilaiset digitaaliset ratkaisut, jotka mahdollistavat vaatteiden sovittamisen virtuaalisesti”, Nuri toteaa. ”Mutta on myös mietittävä vaihtoehtoa, että palautuksista joutuisi maksamaan. Uskon, että se vähentäisi niiden määrää tuntuvasti.”

Joskus myös hyvin pieneltä tuntuvalla asialla voi olla iso vaikutus. ”Toivomme, että asiakkaamme tarkistaisivat, että heidän yhteystietonsa ovat oikein. Erityisesti puhelinnumeron tärkeys vastaanottajan tiedoissa korostuu. Virheellisistä tiedoista aiheutuu valitettavasti turhia kuljetusyrityksiä, ja pahimmassa tapauksessa tuotteet palautuvat lähettäjälle.” DHL tarjoaa asiakkailleen GoGreen-tuotteen, jossa on mahdollisuus kompensoida tuotteen kuljetuksessa syntyvät hiilidioksidipäästöt kokonaan.

Omaa toimintaa kehitetään yhä vähäpäästöisemmäksi

Lentokuljetukset aiheuttavat globaalisti DHL Expressin päästöistä 90 %, joten yritys pyrkii monin eri keinoin vähentämään sitä. Keinoihin kuuluvat vanhan lentokaluston uusiminen, polttoaineen optimointiohjelma ja SAF-lentopolttoaineen lisääntyvä käyttö.

”Uusimme lentokalustoamme säännöllisesti, koska uusimmat konemallit lentävät pitempiä matkoja, kuluttavat vähemmän polttoainetta ja niihin mahtuu aiempaa enemmän kuljettavaa.” Lisäksi osalla lennoista käytetään jo BP:n ja Nesteen toimittamaa uusiutuvaa SAF-lentopolttoainetta. Uusiutuvan SAF-lentopolttoaineen kasvihuonepäästöt ovat 80 % pienemmät kuin normaalin polttoaineen. Tavoitteena on lisätä uusiutuvan polttoaineen käyttöä yli 30 % vuoteen 2030 mennessä.

Myös kuljetuskaluston sähköistäminen on käynnissä. Suomessa ensimmäiset sähköpakettiautot ovat jo käytössä ja lisää on tulossa. Myös sähkökuorma-autot ovat jo kokeiltavana. ”Lisäksi DHL Express on tilannut globaaliin verkostoonsa 12 täysin sähköistä lentokonetta, joista ensimmäinen tulee käyttöön jo vuonna 2024. Koneet ovat sopivia pieniin kuljetuksiin ja alle 800 kilometrin matkoille, esimerkiksi terminaalien väliseen liikenteeseen”, Nuri kertoo.

Kolmas kehitysalue on yrityksen terminaalit. Kaikki uudet terminaalit suunnitellaan hiilineutraaleiksi, ja esimerkiksi Pirkkalaan vuonna 2019 valmistunut uusi terminaali on ensimmäisiä, jonka hiilijalanjälki on käytännössä nolla. Tiloissa käytettävä energia saadaan uusiutuvista lähteistä kuten esimerkiksi maalämmöstä ja aurinkokennoista.

”Me pystymme tekemään tarvittavan muutoksen, mutta se on yhteisponnistus. Innovaatiot, kiertotalous, tavaravirtojen optimointi ja ihmisten käyttäytymisen muutos – kaikki nämä yhdessä vievät meitä kohti tavoitteitamme”, Nuri toteaa painokkaasti.

Tämä artikkeli on osa Textile & Fashion Forum -juttusarjaa, jossa pääsevät ääneen tapahtumamme partnerit DHL, Connected Retail by Zalando, Andritz ja Business Finland alamme ajankohtaisista ilmiöistä.

Rolf Ekroth X DHL – työvaatteista 90-luvun nuoruuden inspiroima asukokonaisuus

Kuva: Rolf Ekroth x DHL, Yulia Postushnaya, kuvaaja: Vadim Sidoruk

Vaatesuunnittelija/Suunnittelija Rolf Ekroth teki Zipper Blues/FW22 -mallistonsa suunnittelussa yhteistyötä DHL:n kanssa. Tuloksena syntyi DHL:n vanhoja työvaatteita hyödyntävä asukokonaisuus, swetari ja housut.

Rolf Ekroth lähti pohtimaan yhteistyötä, koska hänen suunnittelemiaan asuja pyydetään jatkuvasti kuvauslainaan, ja kuljetuskustannukset jäävät usein hänen kannettavakseen. Ekroth otti yhteyttä DHL Expressiin kysyäkseen heidän kiinnostustaan yhteistyöhön. ”Oli mukavaa, kun DHL Expressin toimitusjohtaja itse vastasi tiedusteluuni. Tulimme hyvin juttuun ja sovimme nopeasti yhteistyöstä”, kertoo Ekroth. ”Kävimme läpi malliston teemat varmistaaksemme, että joukossa ei ollut mitään heille sopimatonta, mutta muuten sain täysin vapaat kädet suunnitella asukokonaisuuden heidän käytöstä poistetuista työvaatteistaan.”

Malliston kantavana teemana oli 90-luvun nuoruus, ”ajatusleikki siitä, millainen nuoruuteni olisi voinut olla, jos olisin elänyt kuten kaverini ja serkkuni”.  Väreihin ja teemoihin etsittiin tunnelmaa nuorten kiinnostuksen kohteista – moottoripyöristä ja autojen virittelystä. Värit ovat tummia, ja joukossa on tietenkin mustaa.

Kierrätyskankaiden käyttö pisti Ekrothin uuden eteen. Hänen tyylinsä on ’kiiltävää ja uutta’, joten häneltä kesti hetken keksiä, miten DHL:ltä saatua säkillistä käytettyjä työvaatteita voisi hyödyntää.

Ekroth pesi vaatteet ja alkoi leikata niitä osiin. ”Silloin aloin löytää paloja, jotka kiinnostivat minua. Leikkasin niistä muotoja, jotka kulkivat läpi malliston teeman, ja yhdistin niitä italialaiseen orgaaniseen verkkaripuvun kankaaseen. ”

Tuloksena syntyivät swetari ja housut, jotka esiteltiin Pitti Uomossa Firenzessä tammikuussa 2022.  ”Lopputulos oli oikein hyvä, ja asusta tuli tärkeä osa kauden kokonaisuutta – Sitäkin asua on myös pyydetty kuvauslainaan.”

Ajankohtaista aiheesta

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n näkemyksiä EU:n uudesta tekstiilistrategiasta

Save The Date: Kasvua kansainvälisestä brändiliiketoiminnasta -valmennus tekstiili- ja muotialalle

Uutishuone