Uusi strategia kasvatti Finlaysonin myyntiä loppuvuonna

Finlaysonin liikevaihto oli vuonna 2014 noin 23 miljoonaa euroa. Vuoden merkittävin tapahtuma oli Finlaysonin myyminen uusille omistajille heinäkuussa 2014 ja uusien omistajien johdolla laadittu uusi liiketoimintastrategia.

Article image

Strategian tavoitteena on herättää henkiin Finlaysonin alkuperäiset brändiarvot. Uusi strategia on purrut, sillä viimeisellä vuosineljänneksellä Finlaysonin omien kanavien myynti kasvoi 24 prosenttia ja verkkokauppa peräti 96 prosenttia. Yksi tärkeä tekijä kasvun taustalla oli marraskuussa lanseerattu Tom of Finland by Finlayson -mallisto.

Finlaysonin toimitusjohtajan Jukka Kurttilan mukaan suurin muutos edelliseen on kasvollinen omistajuus ja palava halu tehdä uusia asioita uudella tavalla. “Tavoitteenamme on tuoda Finlaysonin, perinteisen teollisuusyrityksen alkuperäiset brändiarvot nykypäivään ja rakentaa Finlaysonista jälleen luova ja ennakkoluuloton alansa edelläkävijä”, sanoo Kurttila.

Verkkokaupan myynti kaksinkertaistui

Toisella vuosipuoliskolla 2014 erityisesti Finlaysonin omat kanavat kehittyivät hyvin ja vuoden viimeisellä neljänneksellä kasvuprosentti oli peräti 24 edelliseen vuoteen verrattuna. “Omista myyntikanavistamme verkkokauppa kehittyi eniten ja se kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 96 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Joulukuussa verkkokauppa kasvoi jopa 151 prosenttia, johon vaikutti vahvasti Tom of Finland by Finlayson -malliston lanseeraus”, kertoo Kurttila.

Syksyn myydyimmät kuosit olivat Tom of Finland by Finlayson -malliston kuosit sekä luonnosta ja eläimistä inspiraatiota saaneet kuosit Otso ja Pesue.

Finlaysonin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 23 miljoonaa euroa ja vuoden lopussa yrityksen palveluksessa oli 90 henkilöä. Yrityskauppa, Familon Oy:n ja Unilon Oy:n erkaantuminen Finlaysonista sekä erinäiset yrityskaupan aikoina tehdyt rahoitusratkaisut vaikuttavat siihen, että liikevaihtoa ei ole vertailtavissa edellisiin vuosiin. Nykyisten omistajien ja nykyisen johdon ensimmäinen täysi tilikausi tulee olemaan 1.1.–31.12.2015.

Tom of Finland by Finlayson avaus kansainvälisille markkinoille

Kurttilan mukaan Finlaysonilla ja suomalaisella tekstiiliteollisuudella on itsestään selvä paikka myös kansainvälisillä markkinoilla ja sitä paikkaa Finlayson on nyt tavoittelemassa itselleen. “Tom of Finland by Finlayson oli ensimmäinen iso avaus kansainvälisille markkinoille, ja tuotteita myytiin 21 maahan. Viestinnän keinoin toteutettu lanseerauskampanja on tuottanut noin 400 mediaosumaa sekä paljon positiivista keskustelua sosiaalisessa mediassa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Kampanjan menestyksestä kertoo se, että saimme vuoden markkinointitekopalkinnon Tom of Finland by Finlayson -malliston lanseerauksesta.”

Finlayson aloitti viime vuonna kuosiensa lisenssiviennin Japaniin, jossa Finlaysonin klassikkokuoseja näkyy nykyään muun muassa vaatteissa, kirja- ja kalenterikansissa, sateenvarjoissa ja laukuissa. Uusi johto on panostanut yhteistyön kehittämiseen ja Finlaysonilla oli vuoden vaihteessa 13 yhteistyöyritystä Japanissa. Uusista sopimuksista neuvotellaan jatkuvasti ja lisenssivientiä suunnitellaan myös Etelä-Koreaan ja Hongkongiin.

Lisätietoja

Finlayson Oy
Jukka Kurttila, toimitusjohtaja, Finlayson
p. 040 715 5760, sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

Finlayson on ollut vuodesta 1820 suomalainen tekstiilialan edelläkävijä, joka suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia sisustustekstiilejä. Finlaysonilla on yhteensä 14 omaa myymälää, tehtaanmyymälää ja shop-in-shopia Suomessa. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 23 miljoonaa euroa ja yrityksen palveluksessa oli vuoden lopussa noin 90 henkilöä.