Vaatevallankumous järjestetään 23.-29.4.2018 – näin yritys voi osallistua

Vaatevallankumous on kampanja, joka haastaa yrityksiä kertomaan tuotantoketjuistaan. Suomalaisyritykset ovat olleet kampanjassa aktiivisia. Yritys voi esimerkiksi postata sosiaaliseen mediaan #imadeyourclothes-kuvia.

Vaatevallankumous kannustaa vaatealan yrityksiä läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen. Kampanja sai alkunsa bangladeshilaisen Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahduksesta, josta tulee tänä keväänä kuluneeksi 5 vuotta.

Kansainvälinen kampanja on kasvanut vuosi vuodelta. Viime vuonna kymmenettuhannet ihmiset osallistuivat Vaatevallankumouksen tapahtumiin eri maissa. 113 000 ihmistä kysyi vaatemerkeiltä somessa #whomademyclothes, ja 2416 brändiä vastasi näihin kysymyksiin.

Suomesta peräti 120 brändiä postasi kuvia #imadeyourclothes-tunnuksella.

”On todella hienoa, että suomalaisbrändit ovat näin aktiivisia. Suomi on varmasti yksi kampanjan aktiivisimmista maista väkilukuun suhteutettuna”, sanoo kampanjaa Suomessa koordinoiva Heidi Korva.

Hän kannustaa suomalaisyrityksiä tulemaan mukaan ja kertomaan tuotannostaan ja toimintatavoistaan.

”Suomalaisyrityksillä nämä asiat ovat keskimäärin hyvällä tolalla, ja niistä voisi kertoa nykyistä aktiivisemminkin.”

Korva kertoo, että kampanjaa tehdään yritysten kanssa hyvässä ja avoimessa yhteistyössä.

”Alan tuotantoketjut ovat monimutkaisia, ja on ymmärrettävää, että muutos vie aikaa. Viidessä vuodessa on kuitenkin menty vastuullisuudessa ja läpinäkyvyydessä reilusti eteenpäin”, Korva iloitsee.

Vaatevallankumouksen vinkit yritykselle kampanjaan osallistumiseen

1) Kun käyt tuotteidenne valmistuspaikassa, printtaa mukaan I made your clothes -kyltti ja kuvaa tekijöitä kyltin kera. Kerää talteen myös kuvissa olijoiden nimet ja muutama lause taustatietoa. Julkaise kuvia Vaatevallankumous-viikolla. Lataa I made your clothes -kyltti Vaatevallankumouksen sivuilta.

2) Tee kartta tuotteidenne tuotantopaikoista tai esimerkiksi jonkin tuotteen kokonaisesta tuotantoketjusta ja julkaise se nettisivuillanne ja sosiaalisessa mediassa.

3) Kirjoita nettisivuilla (esim. blogissa) vastuullisuustyöstänne: tavoitteista, ohjelmista joissa olette mukana, saavutuksista jne. ja jaa tietoa sosiaalisessa mediassa.

4) Seuraa keskustelua sosiaalisessa mediassa ja vastaa mahdollisimman yksityiskohtaisesti (vähintään kaupungin tarkkuudella), jos merkkisi saa #whomademyclothes-kysymyksiä.

5) Lisää vinkkejä osallistumiseen sekä kampanjan graafinen ohjeistus.

Heidi Korva kehottaa myös lähettämään tietoa osallistumisesta Suomen kampajantiimille osoitteeseen info@vaatevallankumous.fi. Kampanja jakaa kuvia mielellään kanavissaan eli Instagramissa, Facebookikssa ja Twitterissä.

Lisätietoja kampanjasta: Heidi Korva, info@vaatevallankumous.fi, puh. 045 200 7606

Jäsenyrityksiä vastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä neuvoo Satumaija Mäki.