Vaatevallankumous-viikkoa vietetään 23.-29.4.2018

Vaatevallankumous on kampanja, joka haastaa yrityksiä kertomaan tuotantoketjuistaan. Suomalaisyritykset ovat olleet kampanjassa aktiivisia.

Vaatevallankumous kannustaa vaatealan yrityksiä läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen. Kampanja sai alkunsa bangladeshilaisen Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahduksesta, josta tulee tänä keväänä kuluneeksi 5 vuotta.

Kansainvälinen kampanja on kasvanut vuosi vuodelta. Viime vuonna kymmenettuhannet ihmiset osallistuivat Vaatevallankumouksen tapahtumiin eri maissa. 113 000 ihmistä kysyi vaatemerkeiltä somessa #whomademyclothes, ja 2416 brändiä vastasi näihin kysymyksiin.

Suomalaisyritykset ovat olleet aiempina vuosina aktiivisia. Yritys voi esimerkiksi postata sosiaaliseen mediaan #imadeyourclothes-kuvia ja kertoa tuotannostaan. Viime vuonna Suomessa näin teki peräti 120 brändiä.

Vaatevallankumous-kampanja on koonnut sivuilleen listaa viikolla järjestettävistä tapahtumista.

Esimerkiksi Costo x Pure Waste Concept Storessa Helsingin keskustassa on koko viikon esillä We made your clothes -näyttely. Globe Hope kutsuu kuluttajat tutustumaan toimitusjohtajansa Seija Lukkalan johdolla tuotantoonsa tehtaalleen Nummelaan. Marimekko puolestaan kertoo sivuillaan valmistajaverkostostaan.

Vaatevallankumouksen Suomen kampanjan Heidi Korva toivoo, että yritykset lähettävät tietoa viikolla toteutettavista tapahtumistaan ja osallistumisestaan Suomen kampajatiimille osoitteeseen info@vaatevallankumous.fi. Kampanja jakaa kuvia mielellään kanavissaan eli Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Kerro myös liitolle omasta kampanjaosallistumisestasi lähettämällä sähköpostia Satumaija Mäelle.