Vaatevallankumousta vietetään kymmenettä kertaa

Vaatevallankumous (Fashion Revolution) on globaali kampanja, jonka tavoitteena on edistää vastuullisempaa ja läpinäkyvämpää vaateteollisuutta ja parantaa työoloja. Vaatevallankumous muistuttaa, että jokaisen vaatteen valmistuksen takana on ihminen.

Tänä vuonna Vaatevallankumousta vietetään 15.–24.4.2024. Osana kampanjaa tekstiili- ja muotialan yrityksiä kannustetaan kertomaan avoimesti toiminnastaan ja arvoketjuistaan.  

Vuoden 2024 kampanja keskittyy teemaan How to be a Fashion Revolutionary (Kuinka olla vaatevallankumouksellinen). Kymmenen päivää kestävän kampanjan aikana kuluttajia kannustetaan pohtimaan sekä omaa että tekstiili- ja muotiteollisuuden roolia sosiaalisen ja ympäristöllisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä sekä kysymään vaatemerkeiltä, kuka vaatteet on valmistanut.  

Kampanjan tavoitteena on myös edistää kuluttajien ja vaatemerkkien välistä avointa vuoropuhelua, jonka yhteydessä vaatemerkkejä kannustetaan kertomaan konkreettisista vastuullisuustoimenpiteistä sekä tulevaisuuden suunnitelmistaan.   

Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat tehneet pitkäjänteisesti töitä niin yritys- kuin tuotetasolla vastuullisuuden edistämiseksi. Vaatevallankumousviikon aikana yritykset ovat aktiivisesti ja avoimesti osallistuneet vuoropuheluun jakamalla tietoa ja kuvia tuotteidensa valmistuksesta ja ihmisistä niiden takana hyödyntäen #imadeyourclothes-tunnistetta. 

Lisätietoja vaatevallankumous-viikosta sekä työkaluja ja vinkkejä osallistumiseen on saatavilla kampanjan verkkosivuilta: https://www.fashionrevolution.org/about/get-involved/retailer/brands/  

Vaatevallankumous-viikko järjestetään vuosittain huhtikuun lopussa vuonna 2013 tapahtuneen bangladeshilaisen Rana Plaza -tehdasonnettomuuden vuosipäivän yhteydessä. Vaateteollisuuden suurimmassa tehdasonnettomuudessa 24.4.2013 kuoli 1134 ihmistä ja arviolta 2000 loukkaantui. 

Emilia Gädda

Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous

+358 41 545 8142
emilia.gadda@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

STJM mukana edistämässä tekstiilien tuottajavastuun harmonisointia EU:ssa

Lyhytikäisten vaatteiden ostaminen on karhunpalvelus suomalaiselle vaatetusalalle

Uutishuone