Vastuullinen kesäduuni -kampanja sparraa yrityksiä hyviksi kesätyönantajiksi

Kesätyönhakukausi käy pian kuumana. Tuhannet nuoret hakevat ensikosketuksiaan työelämään. Kesätyön tarjoaminen on työnantajalle mahdollisuus loistaa: kehität työnantajakuvaa sekä tarjoat nuorelle arvokkaan kokemuksen tekstiili- ja muotialalta.

Työnantajille kesätyö on ainutkertainen tilaisuus tehdä hyvä ensivaikutelma tulevaisuuden työntekijöihin. Hoitamalla kesätyöasiat vastuullisesti työnantaja voi varmistaa vetovoimansa, kun kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy. Kesätyön tarjoaminen on yritykselle vastuullinen teko osana nuoren ammatinvalintaprosessia – se on mahdollisuus esitellä tekstiili- ja muotialan työmahdollisuuksia.

Vastuullinen kesäduuni -kampanja haastaa suomalaisia työnantajia tarjoamaan 14−29 -vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. Kampanjaan osallistuvat työnantajat sitoutuvat kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka takaa hyvän kesätyökokemuksen niin nuorille kuin työantajallekin. Vuonna 2019 kampanjassa tarjottiin lähes 100 000 vastuullista kesätyöpaikkaa. Kampanjan toteutuksesta vastaa Oikotie Työpaikat.

Kampanjassa mukana olo on työnantajalle mahdollisuus kantaa vastuunsa nuorista – ja kertoa siitä. Nuorille Vastuullinen kesäduuni -logo on lupaus onnistuneesta kesätyökokemuksesta, joka luo positiivista kuvaa työelämästä. Kampanjasivusto tarjoaa kesätyönhakijoille myös vinkkejä ja tukea kesätyön löytämiseen ja hakemiseen.

Kesätöistä uskoa omaan osaamiseen

Kesätyöntekijänä Marimekolla vuonna 2002 aloittanut Tiina Alahuhta-Kasko toimii vuoden 2020 Vastuullinen kesäduuni -kampanjan suojelijana. Hän kokee, että vauhdilla muuttuvassa maailmassa kaikille yrityksille on koosta riippumatta tärkeää ymmärtää nuorten mielenmaisemaa ja maailmankuvaa.

”Nuoret tuovat työpaikoille uusia, mielenkiintoisia, innovatiivisia lähestymistapoja ja näkökulmia. Lisäksi pitää muistaa, että nuoret ovat joidenkin vuosien päästä tulevaisuuden rakentajia”, Alahuhta-Kasko perustelee.

Marimekon toimitusjohtajalle vastuullisuus merkitsee oikeudenmukaisuutta, reiluutta, rehellisyyttä ja avoimuutta kaikkia työntekijöitä kohtaan. On tärkeää, että kesätöihin tuleva nuori otetaan mukaan täysvertaiseksi ja tasa-arvoiseksi työyhteisön jäseneksi ja että häntä kohdellaan kaikissa tilanteissa oikeudenmukaisesti.

Omat kesätyökokemukset Marimekolla ovat Alahuhta-Kaskon mielessä edelleen. Marimekon yrityskulttuuri teki häneen lähtemättömän vaikutuksen heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

”Silloinen toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen piti kesätyöntekijöiden perehdytyksen itse, kertoi Marimekon filosofiasta ja kohtasi ennen kaikkea nuoret vahvasti yksilöinä nostattaen uskoa siihen, että meissä kaikissa piilee oma lahjakkuus,” Alahuhta-Kasko kuvailee.

Tähän päivään asti mukana kulkee itsevarmuus, jonka perustukset rakentuivat ensimmäisessä kesätyössä.

”Minulle annettiin alusta asti monipuolisia tehtäviä ja osaamiseeni luotettiin. Uskon, että kun ihmiseen luotetaan, haluaa hän tehdä parhaansa ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan. Koin tämän ensimmäisessä kesätyössäni todella konkreettisesti ja se oli todella voimaannuttavaa,” Alahuhta-Kasko painottaa.

Ota haaste vastaan!

Suomen Tekstiili & Muoti haastaa Tiina Alahuhta-Kaskon rinnalla jäsenyrityksiä tarjoamaan vastuullisia kesätyöpaikkoja ja kehittämään suomalaista kesätyötä!

Tutusta Vastuullinen kesäduuni -kampanjan kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen ja lähde mukaan vastuulliseksi kesätyönantajaksi.

Kampanjaan osallistuvat organisaatiot saavat käyttöönsä Vastuullinen kesäduuni -logon sekä muut materiaalit, mahdollisuuden ilmoittaa kesätyöpaikoistaan Oikotiellä ja kampanjasivustolla, sekä pääsevät kehittämään kesätyöprosessejaan ja esimiestyötään tutkimustiedon pohjalta. Lisätietoja kampanjan hinnoista sekä ilmoittautuminen osoitteessa https://kesaduuni.org/ilmoittaudu/.