Vieraskynä: Vastuulliset yritykset tarjoavat asiakkailleen ratkaisuja kestävään elämään

Kun kuluttaja haluaa tehdä vastuullisia ratkaisuja, etumatkan ottavat ne yritykset, jotka pystyvät kertomaan tuotantoketjuistaan ja toiminnastaan kuluttajien ymmärrystä ja luottamusta vahvistavalla tavalla. Tämän vieraskynän kirjoittaja Elina Koskipahta on yksi Ostavastuullisesti.fi -palvelun perustajista.

Tutkimusten mukaan suomalainen kuluttaja haluaa elää kestävästi, mutta on epävarma siitä, mikä on vastuullista. Kestävää kuluttamista kartoittaneessa Infinen ja Babler Median kyselyssä (11/2020) vastaajat nimesivät eniten päänvaivaa tuottaviksi liikkumiseen, asumiseen sekä vaatteiden ja muiden tekstiilien hankkimiseen liittyvät päätökset.

Elina Koskipahta, Ostavastuullisesti.fi

Kuluttajaa hämmentää paitsi käsitteen moniulotteisuus myös tarjolla olevan tiedon soveltaminen omiin ostopäätöksiin. Esimerkiksi vaatteiden ja tekstiilien tuotantoon liittyvät ympäristöhaitat ja sosiaalisen vastuun ongelmat tunnetaan jo laajasti, mutta samalla ne jättävät ihmisen käytännöllisen ongelman eteen: Jokaisen meistä on käytettävä vaatteita ja erilaisia tekstiilejä arjessaan, niistä kokonaan luopuminen ei ole realistinen vaihtoehto. Mitä siis pukea päälle, jos haluaa elää kestävästi?

“Joskus joutuu tekemään kompromisseja hinnan vuoksi, joskus ihan vain siksi, ettei jaksa selvitellä koko kuviota tai vastuullisen vaihtoehdon saatavuus heikompi”, eräs vastaaja kuvaa.

Yrityksille tilanteessa piilee iso mahdollisuus: Etumatkan ottavat he, jotka pystyvät kertomaan tuotantoketjuistaan ja toiminnastaan tavalla, joka auttaa kuluttajia ymmärtämään vastuullisuutta ja vahvistaa luottamusta siihen, että omilla valinnoilla voi vaikuttaa.

Mistä kannattava vastuullisuus syntyy?

  1. Tarjotkaa sellaisia ratkaisuja, joiden avulla ihmiset voivat elää kestävämmin. Sitran “Elämäntavat pandemian jälkeen” –selvityksen (2020) mukaan kestävän ja hyvän elämän ratkaisuille olisi kysyntää, mutta yritykset ja instituutiot ovat vastanneet tarpeeseen hitaasti. Korona-aika tulee arvioiden mukaan muuttamaan sitä, millaisena hyvä elämä nähdään, joten omassa tuotekehityksessä kannattaa huomioida ihmisten muuttuva arki ja pysyä pulssilla siitä, millaisia asioita siihen kuuluu.
  2. Kertokaa jo tekemistänne yrityksen kokonaisvastuullisuutta rakentavista teoista ja niiden vaikutuksista. Viherpesun leimaa ei tarvitse pelätä silloin kun markkinoinnissa faktat puhuvat puolestaan.
  3. Olkaa rehellisiä myös siitä, mikä vaatii vielä kehitystä. Täydellisiä ratkaisuja ei ole, ja myös kuluttajat ymmärtävät sen. Omista tavoitteista vastuullisuuden suhteen kannattaa kuitenkin kertoa avoimesti ja näyttää mitä kohti ollaan menossa.
  4. Tehkää yhteistyötä. Tarvittava muutos kohti kestävämpää tulevaisuutta ei ole yksin minkään tahon tehtävissä, vaan sitä rakennetaan yhteistyössä niin kuluttajien, yritysten kuin institutionaalisten toimijoidenkin kanssa.

Juuri tähän kohtauspisteeseen on luotu Ostavastuullisesti.fi -palvelu, jonka tarkoitus on helpottaa vastuullista kuluttamista sekä kestävien valintojen tekemistä.

Kaikki sivustolla esiteltävät tuotteet ja palvelut käyvät läpi riippumattomista asiantuntijoista muodostuvan Vastuullisuuspaneelin tarkastelun, jotta kävijät voivat luottaa niiden tukevan kestävää elämää. Yrityksille palvelu on mahdollisuus tavoittaa kiinnostuneet kuluttajat sekä saada arvokasta tietoa omien tuotteidensa keskeisistä vastuullisuusominaisuuksista.

Tervetuloa keskustelemaan ja kuulemaan lisää kannattavasta vastuullisuudesta sekä kuluttajia askarruttavista kysymyksistä Vastuullisuusklubiin 5.5.2021. Lue lisää Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tapahtumakalenterista ja ilmoittaudu tilaisuuteen 30.4. mennessä.

Verkkotilaisuus on Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksille maksuton.

Elina Koskipahta

Kirjoittaja on yksi Ostavastuullisesti.fi -palvelun perustajista sekä markkinointi- ja viestintäjohtaja Suomen ainoassa vastuullisuusmuotoilutoimistossa Infinessä, jonka tavoitteena on tehdä kestävästä elämäntavasta helppoa kaikille.