Vieraskynä: Vaatevallankumous – miksi ja miten osallistua?

Jokakeväinen Vaatevallankumous-kampanja järjestetään jälleen 24.–30. huhtikuuta, tällä kertaa jo yli 90 maassa, kirjoittaa Suomen kampanjan vetäjä Heidi Korva.

Kampanja, joka sai alkunsa Rana Plazan onnettomuudesta, kannustaa vaatealaa läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen. Viime vuonna kymmenet tuhannet ihmiset pukivat kampanjan kunniaksi vaatteen päälleen nurinpäin, ottivat kuvan ja lähettivät sen vaatemerkille #whomademyclothes-kysymyksen kera. Suomestakin kysymyksiä on parhaimmillaan lähetetty noin 1500.

Kun kampanja järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014, vaatemerkit suhtautuivat siihen varauksella, jopa pelokkaasti. Onneksi tilanne on muuttunut, sillä kampanja on yrityksille hyvä mahdollisuus kertoa omasta vastuullisuustyöstään ja käydä dialogia asiakkaidensa kanssa.

Viime keväänä kampanjassa olikin mukana jo yli 350 mainstream-merkkiä, jotka kertoivat vaatteidensa tuotantopaikoista ja näyttivät #Imadeyourclothes-kuvia niiden tekijöistä. Kun mukaan lasketaan pienetkin merkit, osallistujia oli yli 1200.

Suomestakin mukana omilla tekijäkuvillaan ovat olleet muun muassa Marimekko ja Ivana Helsinki. Osallistujina on ollut myös asuste- ja kenkämerkkejä, mm. Palmroth ja Pomar.

Syyttelyn sijaan yhteistyötä

Se, että Vaatevallankumous-kampanja alkuvuosina herätti epäluuloja, on ymmärrettävää. Usein vastaavantyyppiset kampanjat nostavat yrityksiä tikun nokkaan ja heristelevät etusormeaan. Toki Vaatevallankumouskin ottaa esille toimialalle vaikeita teemoja, esimerkiksi työolot ja ympäristövaikutukset, joita syntyy esimerkiksi kehitysmaiden retuperäisestä lainsäädännöstä. Tästä huolimatta Vaatevallankumouksessa asioita yritetään lähestyä syyttelyn sijaan yhteistyön näkökulmasta.

”Yhdessä me – eli kuluttajat, yritykset, päättäjät, järjestöt jne. – voimme muuttaa asioita parempaan suuntaan. Muutos vie aikaa (koska asiat ovat monimutkaisia), mutta meillä kaikilla, myös kuluttajilla, on muutoksessa oma tärkeä roolimme.” Tämä on mielestäni Vaatevallankumouksen pääviesti.

Vaatevallankumous on helppo tapa kertoa vastuullisuustyöstä

Viime vuodet ovat osoittaneet, että vaatteet ja niiden alkuperä mietityttävät monia. Keskustelu pulpahtaa esille säännöllisin väliajoin. Esimerkiksi meiltä kampanjan järjestäjiltä kysytään usein, mistä voi tietää, että vaate on tehty ihmisiä ja ympäristöä kunnioittaen. Tai meitä pyydetään laittamaan merkkejä paremmuusjärjestykseen. Sellaisia listoja emme tietenkään pysty tekemään emmekä halua tehdä.

Sen sijaan ajattelemme, että asiakkaiden kysymyksiin vastaaminen on yritysten oma tehtävä. Ja että vastuullisuustyön ensimmäinen askel on tietää, ja kertoa, missä oman merkin tuotteet tehdään. Siksi Vaatevallankumous-kampanjan pääkysymys on #whomademyclothes. Kun tietoa on tarjolla, kuluttajat voivat itse tehdä valintoja arvojensa perusteella.

Monet vaateyritykset ovat viime vuosina parantaneet viestintäänsä siitä, mitä tavoitteita, saavutuksia ja periaatteita niillä on omalle vastuullisuustyölleen. Monet suomalaismerkit ovat jääneet viestinnässä kilpailijoitaan jälkeen. Tämä on harmi, koska väitän, että suomalaismerkeillä jauhot ovat pussissa keskimäärin paremmin kuin hiljaisuus viestinnässä antaa ymmärtää. Kuluttaja kun tuppaa ajattelemaan, että jos viestintää ei ole, koko vastuullisuustyötä ei ole edes aloitettu.

Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että 40 % kuluttajista on valmis vaihtamaan brändiä, jos tämä pystyy osoittamaan tuotteiden läpinäkyvyyden. 81 % on voi harkita tuoteportfoliosta useampia tuotteita, jos se luottaa tuotteiden taustaan. Toisin sanoen ne brändit, jotka pystyvät läpivalaisemaan tuotantoketjuaan, voittavat kuluttajien luottamuksen.

Vaatevallankumous on helppo tapa aloittaa vastuullisuusviestintä ja lähteä avaamaan tuotantoketjun läpinäkyvyyttä. Osallistuville yrityksille on parhaimmillaan tarjolla kansainvälistäkin näkyvyyttä.
Vaatevallankumous-kampanja järjestetään tänä vuonna 24.–30. huhtikuuta.

Vinkkejä osallistumiseen

1) Kun käyt tuotteidenne valmistuspaikassa, printtaa mukaan I made your clothes -kyltti ja kuvaa tekijöitä kyltin kera. Kerää talteen myös kuvissa olijoiden nimet ja muutama lause taustatietoa. Julkaise kuvia Vaatevallankumous-viikolla. Lataa I made your clothes -kyltti täältä.

2) Tee kartta tuotteidenne tuotantopaikoista tai esimerkiksi jonkin tuotteen kokonaisesta tuotantoketjusta ja julkaise se nettisivuillanne ja sosiaalisessa mediassa.

3) Kirjoita nettisivuilla (esim. blogissa) vastuullisuustyöstänne: tavoitteista, ohjelmista joissa olette mukana, saavutuksista jne. ja jaa tietoa sosiaalisessa mediassa.

4) Seuraa keskustelua sosiaalisessa mediassa ja vastaa mahdollisimman yksityiskohtaisesti (vähintään kaupungin tarkkuudella), jos merkkisi saa #whomademyclothes-kysymyksiä.

5) Lisää vinkkejä osallistumiseen brändien omasta Get involved -oppaasta.

Huom! Käytä aina kampanjan hästägejä #Imadeyourclothes, #whomademyclothes ja #Vaatevallankumous. Kerro myös Suomen kampanjatiimille, että yrityksenne osallistuu. Näin voit varmistaa, että osallistumisesi pääsee kansainväliseen jakeluun kampanjan kanavissa.

Muista, että englanninkielistä materiaalia Vaatevallankumous-kampanjatiimin on helpompi jakaa myös kansainvälisesti eri maiden kampanjatiimeille.

Lisätietoja:

Kansainvälisen kampanjan nettisivut

I Made Your Clothes -kyltti, kampanjalogo ym. materiaalia + graafinen ohjeisto

Suomen-kampanjan nettisivu

Heidi Korva on viestintäkonsultti ja vastuullisuusviestinnän ammattilainen sekä Vaatevallankumous-kampanjan vetäjä Suomessa. Hänet on valittu Vuoden viestintäammattilaiseksi 2015.
Lisätietoja: www.communike.fi.

Kuvat: Fashion Revolution ja Heidi Korva