Viisi oppia muoti- ja lifestyle-yrityksiltä Tukholmasta

Ruotsissa osataan konseptointi ja tarinankerronta, mutta menestyneiden muoti- ja lifestyle-yritysten taustalla on myös vahvaa liiketoimintaosaamista. Tämä ja paljon muuta opittiin Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n benchmarking-matkalla toukokuiseen Tukholmaan.

Poimi nämä viisi oppia menestyviltä ruotsalaisyrityksiltä:

  1. Tunne tarinasi ja kerro se hyvin. Rakenna brändi.
  2. Muista arvot ja merkityksellisyys.
  3. Konseptoi ja kouluta.
  4. Tee bisnestä ja aktiivisia päätöksiä liiketoimintanäkökulmasta.
  5. Valitse rahoittajat ja mahdollinen ulkopuolinen johto tarkkaan.

Benchmarking Tukholmaan, vierailukohteet:

Byredo
Edblad
Filippa K
House of Dagmar
Happy Socks
Hope

1. Tunne tarinasi ja kerro se hyvin. Rakenna brändi.

Ruotsalaisyrityksissä oma tarina on tärkeä, sillä se jättää muistijäljen ja saa parhaimmillaan kuulijan sydämen sykkimään kiivaammin.

Kerro brändisi syntytarina ja se, miksi brändisi on olemassa. Muista aitous ja oma kulma. Olemassaolon argumentiksi ei enää riitä yksin se, että perustaja ei löytänyt kivoja vaatteita ja päätti siksi perustaa oman merkin.

 2. Muista arvot ja merkityksellisyys.

Ruotsalaisyritykset puhuvat paljon arvoista, joita yrityksen konseptin ja tekojen tulee heijastaa. Arvot ovat kaiken ytimessä ja ne ohjaavat yrityksen toimintaa. Esiin nousee myös merkityksellisyys: erityisesti ns. millenniaalit haluavat kulutuksellaan merkitystä.

Myös vastuullisuus korostuu, sillä Ruotsissa asiakkaat alkavat nyt kysellä enemmän sen perään. Brändeille se voi merkitä esimerkiksi valmistusta Ruotsissa ja Baltiassa tai ajatonta suunnittelua ja materiaalivalintoja.

3. Konseptoi ja kouluta.

Kaikenkattava konseptointi näkyy bränditarinan kerronnassa, toimistotiloissa, myymälöiden ilmeessä, tuotteiden esillepanossa ja asiakaspalvelussa.

Konseptointi ulottuu jakelukanaviin asti. Kanavia tuetaan muun muassa tuotteiden esillepanossa. Jälleenmyyjiä koulutetaan, jotta he tuntevat brändin ja osaavat kertoa asiakkailleen, mikä siinä on erityistä ja miksi brändi vaikkapa on muita kalliimpi. Tärkeimmille kanaville tehdään räätälöidyt ohjeistukset ja myymälöissä seurataan tuotteiden esillepanon toteutusta.

4. Tee bisnestä ja tee aktiivisia päätöksiä liiketoimintanäkökulmasta.

Taitavan konseptoinnin ja brändäyksen lisäksi ruotsalaisyritysten kaupallisen menestyksen takaa löytyy vahvaa liiketoimintaosaamista.

Mallistojen suunnitteluun paneudutaan huolella myös myynnillisestä näkökulmasta. Vuoden tärkein kokous on usein mallistopalaveri, jossa jokaiselle tuotteelle asetetaan hinnat, marginaalit ja tavoitteet.

Kaupallista kokemusta yrityksiin saadaan paljolti H&M:n ansiosta, sillä alalla työskentelevät ovat useimmiten olleet opissa konsernin eri brändeissä.

Brändien valikoimaa kehitetään jatkuvasti. Esimerkiksi Edblad on laajentunut koruista vaatteisiin ja lifestyleen. He ovat luopumassa vaatteista, mutta lifestyle-tuotteisiin yritys uskoo edelleen, sillä asusteet ja pienet sisustustavarat ovat korujen ohella suosittuja lahjatavaroita. Filippa K taas on lanseerannut soft sport -tuotteet athleisure-trendin myötä.

Ajan hengessä olemista edustaa sekin, että Hope on alkanut merkitä vaatteisiin sekä naisten että miesten koot.

Kollaboraatiot eli esimerkiksi pienet yhteistyömallistot ovat keino asemoida brändiä uudelleen ja saada se kiinnostavaksi uusien kohderyhmien silmissä. Happy Socksin Beatles-mallisto on asiakkaiden tämänhetkinen suosikki.

5. Valitse rahoittajat ja mahdollinen ulkopuolinen johto tarkkaan.

Rahoittajien ja mahdollisen ulkopuolelta palkatun johtajan valinta on myös kasvavalle brändille merkittävä kysymys.

On ensiarvoisen tärkeää valita oikeanlaiset sijoittajat ja määritellä roolit hyvin.

Ratkaiseva päätös on myös mahdollisen ulkopuolelta palkatun johtajan valinta. Omistajien/perustajien ja johtajan suhde on yrityksen kannalta elintärkeä. Peräti seitsemän kymmenestä ulkopuolelta palkatusta johtajasta lähtee ensimmäisen vuoden aikana.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksille suunnatun matkan ohjelmasta vastasivat Sissi Silván & Vilma Sofia Rissanen, PanScan Consulting.
Kuva Krista Puskala, www.mykindofluxury.fi