Viisi vinkkiä verkkokauppabisneksen vauhdittamiseen

Verkkokauppa mahdollistaa kansainvälisen myynnin kaikkina vuorokauden aikoina. Erilaiset verkkokauppa-alustat, maksutavat ja logistiikkaratkaisut ovat kehittyneet isoin harppauksin viime vuosina. DHL Expressin myyntijohtaja Oktay Nuri kertoo, miten saat kansainvälisestä verkkokaupasta enemmän irti.

Globaali verkkokauppa kasvaa. Jo joka seitsemäs verkkokauppaostos tehdään muualta kuin ostajan kotimaasta. Mihin tekstiili- ja muotialan verkkokaupan kannattaa keskittyä ja mitkä ovat keskeisiä menestystekijöitä?

Oktay Nuri

DHL Express (Finland) Oy:n myyntijohtaja Oktay Nuri on työskennellyt kansainvälisellä pikakuljetusalalla lähes 15 vuotta esimies- ja johtotehtävissä. Hän kertoo, että viime vuosien aikana verkkokaupan osuus pikakuljetusten lähetysmäärästä on kasvanut huomattavasti ja se on nyt nopeimmin kasvava osa-alue. Tämä jatkuva trendi kuvastaa sekä kuluttajien muuttunutta ostokäyttäytymistä että globaalin verkkokaupan tuomia rajattomia mahdollisuuksia.

DHL Express on liiton yhteistyökumppani Tekstiilin ja muodin päivässä 28.11.2018. Oktay Nuri kertoo viisi keskeistä vinkkiä verkkokaupalle, joka tähtää kansainväliseksi.

1. Tunne kohdeyleisösi

Asiakkaiden tunteminen on avainasemassa myös verkkokaupassa. Kansainvälisesti toimivan verkkokauppiaan on syytä ottaa selville esimerkiksi, mistä maista sivuilla vierailijat tulevat, mitä nämä etsivät, kuinka kauan he viipyvät sivuilla ja mikä on konversioaste. Tähän on olemassa useita työkaluja kuten esimerkiksi SimilarWeb tai Searchmetrics.

Verkkokaupasta kannattaa rakentaa ainakin englanninkielinen versio ja mahdollisuuksien ja kohderyhmän mukaan kenties myös muita kieliversioita. Kaupan etusivulla on olennaista kertoa valmiuksista lähettää kansainvälisesti ja tarjota kuljetusvaihtoehtoja sekä helppo tapa käsitellä palautuslähetyksiä.

2. Sopeuta verkkokauppaa paikalliseksi

Kun tunnet kohdeyleisösi, lokalisoi verkkokauppaasi eli sopeuta sitä paikallisiin oloihin ja mieltymyksiin. Verkkokauppaankin pätee Go global, be local – Paikallinen ”look & feel” lisää luotettavuuden tunnetta ja helpottaa ostopäätöstä.

Myös esimerkiksi asiakkaiden suosimissa maksutavoissa voi olla huomattavia maakohtaisia eroja, jotka kannattaa huomioida. Samalla mahdollisuus ostoksien tekemiseen omalla valuutalla nopeuttaa ostospäätöstä.

3. One size doesn’t fit all

Verkkokaupassa ei ole yhtä kaikille sopivaa pakettiratkaisua. Samantyyppisillä markkinoilla voi olla huomattavia eroja esimerkiksi verotus- ja tullauskäytännöissä.

Mieti juuri omalle kohdeyleisöllesi sopivat ratkaisut, tarjoa vaihtoehtoja ja ole läpinäkyvä. Asiakasta askarruttaa se, tuleeko tilaus varmasti perille ja miten vaikkapa tullaus hoituu. Tuotteen hinnan, toimituskulujen, verojen ja mahdollisten tullimaksujen pitää olla selvästi asiakkaan nähtävillä.

4. Valjasta some tukemaan verkkokauppaa

Linkitä YouTube, Instagram ja Facebook verkkokauppaasi tavalla, joka ohjaa some-seuraajat myyntikanavaan. Kohderyhmän tarpeet huomioiva sisältöstrategia kannattaa suunnitella huolella.

Asiakastyytyväisyys on verkkokaupassa entistä suuremmassa roolissa, sillä online-ympäristössä toisten asiakkaiden suosittelut ovat tärkeitä luottamuksen synnyttäjiä ja kaupan ohjaajia.

5. Rakenna luotettava logistiikka

Verkkokauppaostosten saaminen sujuvasti ja nopeasti perille on ratkaiseva tekijä asiakastyytyväisyydessä. Monet asiakkaat arvostavat mahdollisuutta valita helposti pikakuljetus suoraan kotiin tai muuhun haluttuun paikkaan. Erityisesti ratkaisut, jotka mahdollistavat helpon toimitusajan, -tavan tai -paikan muutoksen, ovat tärkeitä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.

Yli 20 prosenttia kansainvälisistä verkkokauppatilauksista on arvoltaan yli 200 dollaria. Kalliimpien tai muuten kapean erikoisalan tuotteiden tilauksiin pikakuljetus soveltuu erittäin hyvin juuri nopeutensa, läpinäkyvyytensä ja luotettavuutensa ansiosta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että pikakuljetusvaihtoehdon valitseminen kasvattaa ostoskorin arvoa verkkokaupassa.

Asiakkaalle on tärkeää, että kuljetus onnistuu luotettavasti, nopeasti, läpinäkyvästi ja varmasti. Oikean kuljetuskumppanin valinta vaikuttaa koko verkkokaupan imagoon. Tunnettu logistiikkakumppani antaa uskottavuutta ja lisää luottamusta verkkokauppaan.

Muista myös B2B-verkkokauppa

Yritysten välisessä kaupankäynnissä verkkokauppa tuo lisämyyntiä, alentaa kustannuksia ja tarjoaa tuotteen tai palvelun räätälöintimahdollisuuden. B2B-verkkokauppa kasvaa vauhdilla, ja vuoteen 2021 mennessä sen arvioidaan olevaan arvoltaan 1,2 biljoonaa USD.

Myös B2B-kaupassa menestyksen lähtökohtana on asiakkaan tarpeiden huomioiminen ja toimitusvaihtoehtojen tarjoaminen. B2B-verkkokauppa mahdollistaa mm. nopeamman tilaus-toimitus-prosessin, edesauttaa satunnaisten ostosten muuttumista pysyväksi ostovirraksi, alentaa kuluja parantamalla tehokkuutta sekä lisää räätälöinnin mahdollisuuksia.

 

DHL Express on Suomen Tekstiili & Muoti ry:n yhteistyökumppani Tekstiilin ja muodin päivässä 28.11.2018 Musiikkitalolla. DHL Expressin verkkokauppa-asiantuntijat ovat mukana Tekstiilin ja muodin päivässä ja keskustelevat mielellään yritysten kanssa verkkokaupan ajankohtaisista kysymyksistä ja kuljetusratkaisuista.