Yritykset aktiivisesti mukana Vaatevallankumouksessa

Huhtikuun viimeisellä viikolla vietetään kansainvälistä Vaatevallankumous-kampanjaa, jonka aikana huomio kiinnittyy vastuullisuuskysymyksiin ja läpinäkyvyyteen. Suomalaisyritykset järjestävät kampanjaviikolla ohjelmaa tuotteidensa valmistusketjun avaamiseksi ja vaatteiden käyttöiän lisäämiseksi.

Vaatevallankumous järjestettiin ensimmäisen kerran 24.4.2014, Bangladeshissa tapahtuneen Rana Plazan tehdasonnettomuuden vuosipäivänä. Kampanja on kasvanut vuosi vuodelta ja tänä vuonna sitä vietetään koko viikko 24.-30.4.2017.

Yrityksille Vaatevallankumous tarjoaa mahdollisuuden kertoa kuluttajille vaatteidensa alkuperästä ja tekijöistä. Kampanja on houkutellut mukaan niin pieniä brändejä kuin suuria kansainvälisiä vaatevalmistajia.  Yritykset julkaisevat tuotteiden tekijöistä #imadeyourclothes -kuvia.

Kuvien lisäksi tänä vuonna kampanjaviikolla tiedossa on useita mielenkiintoisia tapahtumia. Ekodesigniin erikoistunut Remake järjestää muun muassa perheille suunnatun ompelupajan Designmuseon tiloissa lauantaina 22.4.2017.  Kampanjaviikon tiistaina Designmuseolla puolestaan pohditaan ekologisen ja eettisen muodin tuotannon ja kuluttamisen mahdollisuuksia. Paneelikeskustelussa mukana on muun muassa operatiivinen johtaja Mika Martikainen Makia Clothing Companystä.

Kierrätysmateriaaleista vaatteita valmistava Pure Waste Textiles pitää showroomillaan maanantaina 24.4.2017 avoimen keskustelutilaisuuden, jonka aiheena on vaate- ja tekstiilituotannon sosiaaliset vaikutukset. Kierrätys- ja ylijäämätekstiileitä tuotteidensa materiaalina hyödyntävä Globe Hope puolestaan avaa tilansa yleisölle avoimien ovien merkeissä keskiviikkona 26.4.2017.

Kaikki Vaatevallankumousviikon tapahtumat löydät kampanjan virallisesta tapahtumakalenterista. Jos yritys haluaa tapahtumansa mukaan tapahtumakalenteriin, siitä voi ilmoittaa Suomen kampanjatiimille (tapahtumat.vaatevallankumous(at)gmail.com).

Lue lisää yrityksille suunnattuja osallistumisvinkkejä Suomessa kampanjaa vetävän Heidi Korvan vieraskynäkirjoituksesta tai kampanjan verkkosivuilta.