Markkinaoikeudelta päätös vertailuhintamarkkinoinnista

Luhta on saanut ratkaisun markkinaoikeuden arvioitavaksi viemäänsä valvonta-asiaan. Asia koski Top Sport -ketjun hintavertailumarkkinointia ja sitä käsiteltiin tuomioistuimessa toukokuussa 2018. Markkinaoikeus katsoi ratkaisussaan, että Luhdalla oli oikeus käyttää kausituotteissa alkuperäistä myyntihintaa vertailuhintana hinnanalennuksesta viestimiseen.

Luhta oli kesäsesongin jälkeen usean kuukauden ajan verrannut verkkokaupassa juoksukenkien alennettua hintaa tuotteiden alkuperäiseen myyntihintaan, joka oli alennettua hintaa korkeampi.

Kuluttaja-asiamies vaati markkinaoikeutta kieltämään uhkasakon nojalla Luhtaa jatkamasta vertailuhintailmoittelua. Kuluttaja-asiamies vetosi ohjeistukseen, jonka mukaan alennusmyynnin yhtäjaksoinen kesto voisi olla enintään 2 kuukautta. Alennusmyynnille määritellyn enimmäiskeston jälkeen hintavertailu ei kuluttaja-asiamiehen mukaan enää vastaisi todellista mielikuvaa hinnoittelusta, vaan muodostuisi harhaanjohtavaksi.

Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen hakemuksen kokonaisuudessaan. Markkinaoikeus totesi, etteivät vertailuhintailmoitukset olleet harhaanjohtavia. Kuluttajille ei esitetty virheellistä vihjausta hintaedusta, vaan saatu etu oli todellinen.

Lisää Luhdan tapauksesta pääset lukemaan Ajankohtaista oikeuskäytäntöä -sivulta.