EU-vaalit 2024: Reilut pelisäännöt turvaavat elinvoimaisen tekstiili- ja muotialan Suomessa ja Euroopassa

Tekstiili- ja muotiala uudistuu vauhdilla. Vastuullisuus, digitalisaatio ja kuluttajien käyttäytymisen muutokset muuttavat ja haastavat toimialaa ennennäkemättömällä tavalla. Suomalaiset yritykset ovat tehneet paljon kaikilla rintamilla, ja halu uudistamiseen kova.

Muutospaineita aiheuttaa myös alan kohtaama sääntelytulva: Kuluneen kauden aikana komissio on antanut 16 täysin uutta aloite-ehdotusta, jotka velvoittavat tekstiili- ja muotialan koko arvoketjua.

Tärkein tavoitteemme tulevalla europarlamenttikaudella on varmistaa, että suomalainen tekstiili- ja muotiala kasvaa kestävästi ja menestyy globaalisti. Tämän varmistamiseksi ehdotamme päätöksentekijöille:

Viestimme päättäjille

  1. Kolmoissiirtymä haastaa tekstiili- ja muotialaa
    Komissio on kuluvalla kaudella antanut 16 uutta ja velvoittavaa säädöshanketta tekstiili- ja muotiteollisuudelle. Yhtäaikaisesta ja nopeasti toteutetusta sääntelystä seuraa suuri hallinnollinen ja taloudellinen taakka eurooppalaisille yrityksille, ellei samalla varmisteta, että yrityksillä on mahdollisuus sopeutua kuluttajien muuttuneeseen käyttäytymiseen ja ottaa samanaikainen digiloikka, kehittää osaamista ja varmistaa, että vihreä siirtymä toteutuu. TKI-rahoitusvälineitä sekä kolmoissiirtymää edistäviä investointitukia pitää suunnata toimialan yrityksille ja varmistaa, että myös pienet yritykset hyötyvät niistä.
  2. Suomalainen teollisuus menestyy, kun eurooppalaisesta kilpailukyvystä pidetään huolta
    Inflaatio, kohonneet kustannukset ja epäterveet valtiontuet vaikuttavat merkittävästi eurooppalaisten yritysten kilpailukykyyn. Uutta sääntelyä pitää arvioida jatkuvasti myös yritysten kilpailukyvyn näkökulmasta. Sääntelyä pitää voida myös purkaa erityisesti ristiriitaisten ja päällekkäisten velvoitteiden osalta.
  3. Luodaan kestävään kuluttamiseen kannustavat markkinat
    Tekstiili- ja muotialan sääntelyn pitää koskea kaikkia EU:n alueella myytäviä tuotteita ja niitä myyviä yrityksiä, ei vain eurooppalaisia yrityksiä. Markkinavalvonnan pitää toimia ja julkisissa hankinnoissa kestävyyden pitää olla yksi hankintakriteeri. Kuluttajia pitää kannustaa kestäviin valintoihin nykyistä tehokkaammin.
  4. Suomalaisesta tekstiili- ja muotialasta uusi menestystekijä ja kasvun airut
    Tekstiili- ja muotiala uudistuu ja tavoittelee kansainvälistä menestystä, joka hyödyttää myös kotimaista kansantaloutta. Fiksulla EU-sääntelyllä tähän luodaan puitteet.
  5. Vauhtia kasvuun kiertotaloudesta
    EU voi luoda sääntelyä ja kannustimia kehittämällä yhtenäisen ja vastuullisen kiertotalouden markkinan, joka synnyttää kestävää kasvua.
  6. Uudistuvan toimialan osaamiseen ja koulutukseen on panostettava
    Vihreä siirtymä, digitalisaatio ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset tuovat uusia osaamistarpeita alan yrityksiin. Tämän vuoksi alan koulutusta on kehitettävä sekä luotava joustavia oppimisen tapoja ja malleja elinikäisen oppimisen tueksi.

Mihail Tchitcherin

Johtava asiantuntija, viestintä & yhteiskuntasuhteet

+358 40 515 1137
mihail.tchitcherin@stjm.fi
  • Suomen Tekstiili & Muoti ry:n eurovaalitavoitteet.pdf

    Lataa
  • Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tavoitteet komission työohjelmaan.pdf

    Lataa