Marja-Liisa Niinikoski
Toimitusjohtaja
+358 40 538 4541marja-liisa.niinikoski@stjm.fi
Kuluttajille on luotava kannusteita kestäviin ja vastuullisiin tekstiili- ja vaatehankintoihin ja näiden kautta edistettävä vihreää siirtymää kuluttajamarkkinoilla
Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat kehittäneet toimintansa vastuullisuutta ja panostaneet tuotteidensa vastuullisuuteen, kestävyyteen, elinkaareen ja laatuun sekä luoneet tuotteiden kierrättämistä ja käyttöiän pidentämistä tukevia palveluja.
Vastuulliset ja ympäristövaikutuksiltaan kestävät materiaalit ja tuotteet sekä sosiaalisesti kestävän ja oikeudenmukaisen liiketoiminnan varmistaminen läpi arvoketjun aina välttämättä nostavat tuotteen hintaa, samoin kuin tuotteeseen liittyvät standardit, sertifioinnit, tuotetakuut sekä huolto-, korjaus- ja kierrätyspalvelut. Kuitenkin kuluttajan ostopäätöstä ohjaa edelleen valtaosin hinta, joten vastuullisten tuotteiden ja niihin liittyvien palveluiden kuluttajamarkkina ei kehity toivotulla tavalla.
Euroopan komissio onkin esittänyt ehdotuksen ekosuunnitteluasetuksesta, jonka tavoitteena on vähentää EU:n markkinoille saatettujen tuotteiden ympäristövaikutuksia. Tuotteet on jatkossa suunniteltava niin, että ne kuluttavat mahdollisimman vähän energiaa ja luonnonvaroja, ovat mahdollisimman helppoja korjata ja kierrättää ja niiden käyttöikä on mahdollisimman pitkä. Komissio on niin ikään tehnyt ehdotuksen ympäristöväittämistä, joilla tarkennetaan ympäristömainonnan pelisääntöjä.
Valmisteilla oleva sääntely ei kuitenkaan ratkaise tekstiili- ja muotialan globaalin kuluttajamarkkinan haasteita. Suomalainen ja eurooppalainen kuluttaja voi edelleen hankkia maailmanlaajuisista verkkokaupoista tuotteen hinnan perusteella miltä tahansa markkinalta. Tämän vuoksi kuluttajille on luotava kannusteita kestäviin ja vastuullisiin tekstiili- ja vaatehankintoihin ja näiden kautta edistettävä vihreää siirtymää kuluttajamarkkinoilla.