Koronakriisi koettelee suomalaisia tekstiili- ja muotialan yrityksiä. Me kaikki voimme valinnoillamme auttaa niitä pahimman yli, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Anne Ruokamo.
Viime viikkoina tunteet ovat olleet pinnassa. Tekstiili- ja muotialan yritysten koronakyselyn lukeminen oli pysäyttävää. Yritysten taloudellinen tilanne on koronakriisissä romahtanut äkillisesti. Kolme neljäsosaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksistä lomauttaa henkilökuntaa. Irtisanomisia on tiedossa ja konkurssit uhkaavat.
Olen työskennellyt vuosia tekstiili- ja muotialan yritysten kanssa, ja monet ystävistäni ovat alan yrittäjiä tai työskentelevät alan suomalaisyrityksissä. Tiedän, millaisella intohimolla ja omistautumisella he tekevät työtään ja haluavat viedä tätä alaa eteenpäin. Nyt kaikki uhkaa valua hiekkaan.
Korona koskettaa meitä kaikkia. Moni vetää käsijarrua ja lopettaa kuluttamisen, kun elämä on yhtä etäilyä ja kotoilua. Tulevaisuus huolettaa, vaikka olisi niin onnekas, että oma työ säilyy.
Julkisuudessa on puhuttu paljon matkailu- ja ravintola-alan kurimuksesta, mutta myös kuluttajatuoteyritykset kärsivät koronatilanteesta erittäin paljon. Monen yrityksen myynti romahti täysin parissa päivässä, mutta kulut juoksevat ja kassakriisi on akuutti.
”Tarvitsemme nyt yhteisöllisyyttä ja auttamishenkeä tekstiili- ja muotialalle enemmän kuin koskaan ennen.”
On ollut hienoa huomata, kuinka koronakriisi on lisännyt yhteisöllisyyttä. Naapuriapu on lisääntynyt, ja nallehaaste näkyy myös kotikatuni ikkunoissa. Kampaajalle ja muihin palveluihin ostetaan lahjakortteja parempien päivien varalle, ja noutoruokaa tarjoavia ravintoloita suositaan, jotta ne pysyisivät pystyssä kuivien kuukausien yli. Kesälle odotetaan piikkiä kotimaan matkailuun.
Tarvitsemme nyt samanlaista yhteisöllisyyttä ja auttamishenkeä tekstiili- ja muotialalle.
Me kaikki voimme kuluttajina kantaa oman kortemme kekoon. Nyt jos koskaan on syytä suunnata omat valinnat suomalaisyritysten tuotteisiin ja palveluihin. Verkkokauppa toimii, vaikka myymälät eivät ole auki. Valitsemalla suomalaisyritysten tuotteita voimme vaikuttaa siihen, että niitä on jatkossakin tarjolla, emmekä ole pelkästään kansainvälisten ketjujen armoilla.
”Meistä jokainen voi tehdä valintoja, joiden avulla yritykset pysyvät pystyssä.”
En kannusta turhaan kuluttamiseen, eikä ostosten tekeminen ole päällimmäisenä mielessä, jos oma työpaikka on uhattuna. Mutta jos kassakriisi ei ole omakohtainen asia, nyt on aika tehdä tarpeellisia ja ilahduttavia hankintoja: Jotain uutta kotiin, missä vietämme entistä enemmän aikaa, uudet urheilu- ja ulkoiluvaatteet tai jotain erityisen ihanaa sitä päivää varten, kun pitkästä aikaa pääsee taas ihmisten ilmoille.
Meistä jokainen voi tehdä valintoja, joiden avulla yritykset pysyvät pystyssä. Voimme myös suositella somessa ystäville suomalaisia suosikkeja, ennakoida lahjahankintoja tuleviin juhliin ja suunnitella iloisempia aikoja.
Minä suunnittelen jo sitä, että laitan pyhävaatteet päälle, kun menen halaamaan äitiä ja isää tämän jälkeen.
Tämä poikkeustila menee joskus ohi, ja me selviämme tästä – pidetään yhdessä huolta myös siitä, että tekstiili- ja muotialan suomalaisyritykset selviävät.
Lue myös: 76 prosenttia tekstiili- ja muotialan yrityksistä lomauttaa henkilöstöään koronakriisin takia