”Vaatteiden lainaaminen opettaa kuluttajia laatuun”

Vaatepuun toimitusjohtaja Soile-Maria Linnemäki aikoo ­tehdä ­vaatteiden lainaamisesta jokaisen naisen jutun. Hänestä ­brändienkin kannattaisi kehittää omia lainauspalveluja.

Kun Soile-Maria Linnemäki perusti vaatelainaamo Vaatepuun vuoden 2013 lopussa, kiertotalous oli vielä suhteellisen uusi termi. Linnemäki sai selittää yhä uudestaan, miksi arkivaatteitakin kannattaa lainata juhlapukujen lisäksi.

”Silloin vielä joidenkin brändien edustajat ­pohtivat, ettei heidän kannattanut lähteä ­mukaan lainausbisnekseen, koska sehän olisi pois ­myynnistä”, Linnemäki kertoo. 

Pienet uudet merkit kuitenkin innostuivat ja näkivät vaatelainauksen mahdollisuutena lisätä tunnettuuttaan. Nykyään Vaatepuu lainaa ­asiakkailleen yli sadan suomalaisen brändin vaatteita. Yhteistyö räätälöidään kunkin yrityksen kanssa erikseen, mutta useimmiten Vaatepuu yksinkertaisesti ostaa vaatteet, joita se lainaa. 

Se voi tuoda brändeille täysin uusia kohderyhmiä.

Laadusta maksetaan

Lainaamalla sellaisetkin asiakkaat, jotka kokevat laatuvaatteet hintaviksi, pääsevät kokemaan, miten suloiselta aito silkki tuntuu iholla tai miten hyvin laadukas puuvillatunika istuu.

”Kokemuksen jälkeen kuluttaja on ­valmiimpi maksamaan laadusta, koska hän tietää, mitä rahalla saa”, Linnemäki sanoo.  

”Noin puolet asiakkaistani on kertonut ­hankkineensa lainaamisen kautta tutuksi ­tulleiden merkkien vaatteita myös omaksi.”

Linnemäki on nähnyt läheltä, miten hänen asiakaspiirissään kulutuskäyttäytyminen on muuttunut viiden viime vuoden aikana. Hän kuulee usein, että lainaaminen muuttaa suhdetta omistamiseen, eikä alennuslaarien ääressä tule tehtyä yhtä helposti heräteostoksia. 

Linnemäki uskoo, että vaatelainaus voisi toimia myös viennin edistäjänä. Vaatepuu onkin kiinnostunut tiivistämään yhteistyötä pohjoismaisten vaatelainaamoiden kanssa. 

Yhtä helppoa kuin nettikaupassa

Linnemäki uskoo, että vaatelainauksesta tulee ­jokaisen naisen juttu. Yhdysvalloissa se on jo ­kelpo bisnes. Esimerkiksi Rent The Runwaylla on ar­vioitu olevan yhdeksän miljoonaa ­asiakasta, ja sen liikevaihto huitelee 100 miljoonassa ­dollarissa.

Linnemäki näkee, että brändien kannattaisi itsekin kehittää omia lainauspalveluita. Niiden lisäksi hänestä tarvitaan kirjastojen kaltaisia lainaamoita, joissa on tarjolla useiden brändien vaatteita. Yrittäjä ei hätkähdä kilpailusta. 

”Jaan mielelläni osaamistani muillekin ja autan yrityksiä lainauspalveluiden kehittämisessä.”

 Seuraavaksi Linnemäki aikoo keskittyä ­kehittämään Vaatepuun palvelua netissä.

 ­”Visioissani Vaatepuusta lainaus on yhtä ­vaivatonta kuin nettikaupoissa asiointi.”

Kehitystyö on jo käynnissä: pääkaupunki­seudun pilottikokeilussa Vaatepuun vaatteita voi palauttaa SOL-pesuloihin, ja kehitteillä on myös vaatteiden seurantajärjestelmä.­

Juttu on julkaistu alunperin Fab-lehden numerossa 4 (2019).

Lue myös: ”Suomalaiset arvot puhuttelevat globaalisti”

Lue seuraavaksi

,

Urheilu on muodissa

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

30.4.2024

Kasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan