Finnsvalan Onerva Aakko: “Satsaa elämänlaatuun”

Miltä näyttää maaseudun tulevaisuus tekstiilitehtailijan ­näkökulmasta? Sen tietää Kärsämäellä teknisiä laatukerrastoja valmistavan Finnsvalan Onerva Aakko.

”Olen Kärsämäeltä, mutta päädyin Helsinkiin pariksi kymmeneksi vuodeksi opiskelemaan ja tekstiilialan töihin. Kun esikoinen aloitti koulun 2011, ajattelin, että nyt jos koskaan on mahdollisuus muuttaa takaisin – saada kävellä kesäisin avojaloin ja kuunnella peipposen laulua.

Kun kuulin, että Finnsvala on myynnissä, mietin, että tässä on minulle sopiva yritys jatkettavaksi. Näillä leveysasteilla jokainen työpaikka on kullan arvoinen.
Tuolloin vuonna 2015 oli vain kaksi ompelijaa ja minä. Palkkasin pian kaksi ompelijaa lisää, kaava-asettelija-leikkaajan ja markkinointiin yhden ihmisen. Onhan se haastavaa, kun työn hinta on Suomessa kalliimpaa. Mutta ei tarvitse kantaa huolta vastuullisuuteen ja laatuun liittyvistä seikoista, kun hallitsee koko tuotantoketjun.

Svala of Finland ­hakee ­uusia markkinoita Keski-Euroopasta, Japanista ja ­Venäjältä. ”Tietyt ­standardoidut tuotteemme sopivat hyvin sähkö-, kaasu- ja öljy­teollisuuden ­työn­tekijöille”, Onerva Aakko sanoo.

”Maaseudulla yrittäminen ei ole sen kummempaa kuin muuallakaan.”

Maaseudulla yrittäminen ei ole sen kummempaa kuin muuallakaan. Liikkuminen on nykyään nopeaa ja asioita voi hoitaa sähköisesti. Kiinteistökustannukset ovat alhaisemmat, mutta kuljetukset voivat toki olla kalliimpia ja hitaampia.

Olen huolissani joistakin poliittisista linjauksista, kun kaupunkikeskeisyys on niin hallitsevaa ja tunnutaan unohtavan maaseudun arvo ja realiteetit. Täällähän ei esimerkiksi pärjää ilman autoa.

Elämänlaatuni on parantunut maalla huomattavasti. Yrittäjänä ei erota enää työtä ja vapaa-aikaa, postilaatikolla voi täällä aamulla kipaista sujuvasti yöpuvussa, ja lemmikeillekin on tilaa.”

 

Finnslava on Kärsämäellä 1955 perustettu teknisiin alus- ja välikerrastoihin erikoistunut yritys, jonka tuotemerkki on Svala of Finland. ­Vuoden 2018 liikevaihto oli 642 000 euroa, liikevoitto noin 25 000 euroa. 

 

Juttu on julkaistu alun perin Fab-lehdessä marraskuussa 2019.

Lue seuraavaksi

30.1.2024

Nyt kunnianhimoa brändäykseen!

5.12.2023

Brändi: Identiteetin rakentajasta toiminnan alustaksi

27.11.2023
,

Ylpeästi kaupallista

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan