Maailman parhaasta hiuspyyhkeestä se lähti – Luin Livingin 5 oppia kasvuun ja vientiin

Seitsemän vuotta sitten Luin Living oli vasta idea perustajiensa mielessä. Viisi vuotta sitten tulivat myyntiin ensimmäiset tuotteet. Tänään Luin Livingin liikevaihto lähestyy jo miljoonaa euroa. Sen koti- ja spa-tuotteita myydään nimekkäissä tavarataloissa ja laadukkaissa putiikeissa. Miten tämä kasvutarina tehtiin?

Seitsemän vuotta sitten Noora Mustajärvellä ja Mari Luodeksella oli vahva visio uudelle yritykselleen: he kehittäisivät maailman parhaan hiuspyyhkeen. Kukaan muu ei sellaista vielä tehnyt. Maailmassa oli heidän mielestään selvästi tilaa laadukkaille design-kylpytuotteille.

Tänään Luin Living on yritys, jonka liikevaihto lähentelee miljoonaa euroa. Yrityksen tuotteita myydään Suomen lisäksi etenkin Yhdysvaltoihin, Britanniaan ja Japaniin.

Mitkä ovat ne keskeiset opit, joiden avulla Mustajärvi ja Luodes ovat vieneet yrityksensä kasvu-uralle?

Luin Livingin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 900  000 euroa. Yritys työllistää tällä hetkellä perustajien lisäksi 2 henkilöä ja vaihtelevasti työntekijöitä pop up -myymälöissä.

Oppi 1: Pidä kiinni uniikista ideasta ja vahvasta visiosta

Yrittäjäkaksikko tunsi toisensa jo opiskeluajoilta, ja he olivat pohtineet pitkään yhteisen yrityksen perustamista. He tiesivät, että tarvitaan hyvä ja kantava yritysidea.

Idea yritykselle syntyi yksinkertaisesti siitä, että netistä tilatut hiuspyyhkeet eivät täyttäneet heidän vaatimuksiaan. Luodes ja Mustajärvi halusivat nepparikiinnitteisen designpyyhkeen, joka olisi erittäin laadukas, imukyinen ja pehmeä.

Heidän visionaan oli luoda brändi, joka erottuu laadulla ja harmonisella designilla.

Luin Livingin perustajat Noora Mustajärvi ja Mari Luodes

”Tuotekehitys oli meille valtava oppimisprosessi. Meistä kummallakaan ei ollut tekstiilialan taustaa. Tilasimme aika monta pyyhettä maailmalta luksustavarataloista, kuten Harrodsilta. Tutkimme, miten ne oli tehty ja leikkelimme niitä”, Noora Mustajärvi kertoo.

He tilasivat satoja eri kangasmalleja, mutta mikään niistä ei vastannut heidän visiotaan. Lopulta Turkista löytyi valmistaja, joka uskoi brändiin ja lähti mukaan tuotekehitykseen.

Erityisen Luin Livingin materiaalista tekee se, että puuvilla on pitkäkuituista eikä sitä kierretä, toisin kuin yleensä.

”Kuin kuitu on hyvää ja vahvaa, sitä ei tarvitse kiertää. Pyyhe imee kosteutta ja kuivuu nopeammin, on muhkea ja pehmeä. Puuvillaa myös tarvitaan vähemmän, kun sitä ei tarvitse kiertää”, Mari Luodes kuvailee.

Oppi 2: Rakenna systemaattisesti brändiä ja laatua

Luin Livingin perusidea on ollut alusta saakka tarjota korkeaa laatua sekä tuotteita, jotka kestävät aikaa. Valikoimassa on vuodesta toiseen samoja tuotteita ja värejä. Näin edellisten sesonkien tuotteita ei tarvitse myydä alennuksilla, ja uskollinen asiakas tietää löytävänsä täydennystä kokoelmaansa myös myöhemmin.

Yrittäjät korostavat, että tärkeää on löytää kumppanit ja myyntipaikat, jotka sopivat itselle. Luin Living on kasvanut löytämällä hyviä jälleenmyyjiä ja tekemällä niiden kanssa tiivistä yhteistyötä.

”Meidän jälleenmyyjissämme on niin isoja tavarataloja kuin pieniä putiikkejakin. Meille tärkeää on, että niillä on laadukas brändivalikoima ja sopiva hintapositio. Emme halua halpamarketteihin”, Noora Mustajärvi kuvailee.

Kilpailu tekstiilialalla on kovaa. Luin Livingin perustajat kertovat, että yrityksen valtteja ovat alusta saakka olleet harmoninen ilme sekä systemaattinen ja mieleenjäävä brändinrakennus.

”Oma ajatuksemme ylellisyydestä ovat maanläheiset värit ripauksella kultaa tai hopeaa. Saimme brändin visuaalisuudesta heti alusta alkaen hyvää palautetta”, Noora Mustajärvi kertoo.

Oppi 3: Etsi kansainvälistä kasvua rohkeasti ja pitkäjänteisesti

Suomi on edelleen Luin Livingin päämarkkina. Kolmannes liikevaihdosta tulee ulkomailta, etenkin Britanniasta, Yhdysvalloista ja Japanista. Britanniassa brändin tuotteet ovat myynnissä tavarataloketju Fenwickissä.

Kansainvälistä kasvua on haettu pitkäjänteisesti tekstiilialan messujen kautta. Jo pitkään panokset on laitettu Pariisin isoille Maison&Objet-messuille.

”Messuilta ei kannata odottaa pikavoittoja”

”Meidät jopa hieman yllätti, miten tärkeitä messut edelleen tällä alalla ovat. Missään muualla ei saa kerralla sellaista kontaktimäärää. Panostamme isoille messuille ja haluamme näyttää isommalta kuin olemmekaan”, Noora Mustajärvi kertoo.

Mari Luodes sanoo, että messuilta ei kannata odottaa pikavoittoja. Vain harva ostaja tekee nykyisin tilauksia suoraan messuilla.

”Kauppa voi alkaa käydä vasta kolmantena vuonna, ja yksittäinen kontakti messuilla voi poikia tilauksen puolen vuoden tai vuoden päästä. Tarvitaan pitkäjänteisyyttä.”

Oppi 4: Älä lannistu takaiskuista

Vaikka visio olisi kuinka selvä, aina kaikki ei mene putkeen. Ongelmista pääsee yli sisulla ja kekseliäisyydellä.

Esimerkiksi virheellisiä tuotantoeriä voi tulla. Tämän Luin Livingin perustajat kokivat heti alkuun. Ensimmäisessä hiuspyyhe-erässä oli virheelliset nepparit.

”Niitä me sitten napsuttelimme kesän ajan Nooran olohuoneen lattialla. Silloin se tuntui katastrofilta, mutta nyt jo naurattaa”, Mari Luodes kuvailee.

Toisella kerralla logistiikkakumppanin ohjelmistovirhe meinasi pilata joulun lahjatilaukset. Tilanne ratkaistiin sillä, että yrittäjät itse hyppäsivät autoihin ja alkoivat ajaa lähetyksiä tilaajille.

Oppi 5: Etsi uusia mahdollisuuksia ja kehity

Koronavirus on asettanut maailman uuteen asentoon, jossa myös tekstiilialan yritysten pitää etsiä uusia toimintamalleja. Luin Livingin tärkein myyntitapahtuma Pariisissa on peruttu, eikä tuotteita pääse muuallekaan markkinoimaan.

Yrittäjät päättivät heti koronan iskettyä panostaa jo olemassa olevista asiakkaista huolehtimiseen sekä verkkokauppaan.

He laittoivat rutkasti tavallista enemmän panoksia some-markkinointiin. Se kannatti, sillä brändin oma verkkokauppa on kasvanut huimasti.

”Kuluttajaverkkokauppamme on kasvanut vuoden alusta elokuuhun 120 prosenttia verrattuna samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna”, Mari Luodes kertoo.

Verkon lisäksi yrittäjät ovat koronan aikana tähynneet BtoB-markkinalle. Erilaiset projektit, hotellit ja spat olisivat Luin Livingin tuotteille sopivaa markkinaa.

”Niitä me aiomme tämän ja tulevien vuosien vuoden aikana kehittää edelleen, sillä ne ovat meille iso mahdollisuus”, Noora Mustajärvi sanoo.

Teksti: Mari Kamaja
Kuvat: Luin Living

Lue seuraavaksi

30.1.2025

Kaikki lähtee arvoista – perinteistä yritystä uudistamassa

19.12.2024

Rakkauskirjeitä kahden kulttuurin kohtaamisesta

28.11.2024

Täydellisyys piilee yksityiskohdissa

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan