Tilauksiin perustuva vaatevalmistus on kasvussa, sillä sen edut perinteiseen massavalmistukseen verrattuna ovat kiistattomat, sanoo Jess Fleischer, tanskalaisen vaatevalmistaja Son of a Tailorin toimitusjohtaja ja yksi yrityksen perustajajäsenistä. Hänestä suurin on demand -valmistuksen hyöty tulee siitä, että siinä tuotanto kohtaa aina kysynnän.
Massatuotannossa näin ei ole, ja perinteiset valmistustavat ovatkin johtaneet globaalilla tasolla muotiteollisuuden valtavaan ylituotantoon ja kasvavaan hävikkiin. Iso osa vaatteista myydään vasta alennusmyynneissä, ja osa päätyy rekeiltä suoraan kaatopaikalle tai kierrätykseen.
Se tarkoittaa valmistajille isoja tappioita.
Tämä herätti kymmenisen vuotta sitten insinööritaustaisen, valmistavassa teollisuudessa työskennelleen Fleischerin. Vaikka muotiteollisuus on osittain hyvin innovatiivinen sen globaaleja trendejä luovan luonteen takia, ala ei ole kiinnittänyt samanlaista huomiota toimitusketjun ja valmistustapojen kehittämiseen.
Son of a Tailor perustettiin osittain ratkomaan tätä ongelmaa. Yrityksen toimintaidea on yksinkertainen – se tarjoaa mittojen mukaan valmistettuja, laadukkaita vaatteita alaa mullistavalla, tilauksiin perustuvalla valmistustavalla.
Kysyntäohjattu toimintamalli on Fleischerin mielestä ylivertainen. Son of a Tailorin tuotannossa ei enää synny hävikkiä, mikä laskee tuotantokustannuksia ja säästää resursseja. Myös laatua voidaan tarkkailla tehokkaammin, kun valmistus tapahtuu tilauksesta.
Samalla yrityksen jättämä ympäristöjalanjälki pienenee. Fleischer kertoo, että valmistamalla vain sen määrän puuvillaisia t-paitoja, kuin mitä yritykseltä tilataan, Son of a Tailor on saanut vähennettyä t-paitojen ilmaston kannalta haitallista ominaislämmitysvaikutusta (GWP) jopa neljänneksellä.
Mutta ennen kaikkea vaatteiden on demand -valmistus on asiakaslähtöistä.
– Tuotantotapamme mahdollistaa yksilöllisen, mittojen mukaan valmistetun vaatteen asiakkaalle, jolloin päästään myös standardoitujen kokojen haasteesta, huonosta istuvuudesta, Fleischer sanoo.
– Olemme onnistuneet yhdistämään pienemmän hiilijalanjäljen konkreettiseen asiakashyötyyn.
Teknologiaa ja oikeaa asennetta
On demand -vaatteet eivät kuitenkaan ole uusi ilmiö – ennen teollista valmisvaatteiden aikakautta oli yleistä teettää mittojen mukaisia tilaustöitä. Vaikka teknologia nykyään mahdollistaakin laajamittaisen mittatilaustuotannon, Fleischerin mielestä tuotantotavan uudessa tulemisessa kyseessä ei ole ensijaisesti teknologian kehittymisestä, vaan pikemminkin asennemuutoksesta.
Hän vertaakin nykyistä digitalisaation mahdollistamaa vaatteiden mittatilaustuotantoa Toyotan lean-tuotantofilosofiaan. Sen taustalla ei ollut uutta teknologiaa, vaan uudenlainen ajattelutapa, jossa pyrkimyksenä oli tuotantoprosessin jatkuva parantaminen ja laadunvalvonnan ulottaminen jokaiseen tuotannon eri vaiheeseen.
– Nykyään lähes kaikki autonvalmistajat noudattavat Toyotan valmistusperiaatteita. Muotiteollisuudessa on samat edellytykset kehitykselle, Fleischer pohtii.
– Nykyään lähes kaikki autonvalmistajat noudattavat Toyotan valmistusperiaatteita. Muotiteollisuudessa on samat edellytykset kehitykselle, Fleischer pohtii.
Son of a Tailorin nykyaikaisen mittatilaustuotannon keskiössä on yrityksen kehittämä Perfect Fit -algoritmi. Yksilöllisempää mitoitusta tarvitaan, sillä yhtiön teettämän kyselyn mukaan joka kolmas tanskalaismies koki istuvan t-paidan löytämisen hankalaksi. Algoritmi luo asiakkaalle yksilöllisen kehoprofiilin hänen vartalonsa mittasuhteista tilauksen yhteydessä annettujen tietojen pohjalta.
Analyysissä asiakkaan pituus ja paino, ikä, kengänkoko sekä vartalotyyppi ajetaan tuhansien eri puolilla maailmaa asuvien miesten datapisteitä vasten. Näin saadaan yksilöllinen profiili, joka huomioi kehon yksityiskohtia kuten torson pituuden, hartioiden leveyden ja käsivarsien pituuden.
– Jos asiakas näiden päälle vielä esittää toiveita, kaavoitustiimimme voi käsin tehdä vaatteeseen hienosäätöjä.
Huono istuvuus lisää vaatteiden palautuksia, mikä muodostaa valmistajille huomattavan kuluerän. Son of a Tailor onkin algoritminsa lisäksi lanseerannut uuden, yli 170 000 asiakkaan mittoihin perustuvan 24 esimitoitetun standardikoon kokoluokituksen.
Perinteiseen S-, M-, L-luokitukseen verrattuna se huomioi paremmin yksilölliset vartalotyypit. Kokojärjestelmä on osoittautunut menestykseksi.
– Valitsipa asiakkaamme sitten mittatilausvaatteen tai esimitoitettujen standardikokojen mukaan valmistetun asun, meidän tavoitteemme on sama: haluamme varmistua siitä, että asiakas saa tuotteen, joka sopii hänelle täydellisesti ja jota hän haluaa käyttää kerta toisensa jälkeen.
Muutoksen eturintamassa
Son of a Tailorin visio on kunnianhimoinen ja ulottuu paljon yrityksen tavoitteita korkeammalle. Tunnuslause “lead the change” paljastaa, että yritys haluaa vaikuttaa koko muotiteollisuuteen ja inspiroida alaa sen kipeästi tarvitsemaan muutokseen.
– Olemme huomanneet, että kiinnostus valtavirrasta poikkeavaan toimintatapaamme on kasvussa, Fleischer sanoo. Suurimpana syynä hän pitää sitä, että yritys on onnistunut liiketoimintamallillaan luomaan menestystä sekä kestävän kehityksen että taloudellisen kannattavuuden näkökulmasta.
Ajatus selvästikin houkuttelee. Tänä keväänä yritykselle myönnettiin Mindwayn ja Elle Educationin muotialan vastuullisuus- ja innovaatiopalkinto.
”Brändin kotimaassa Tanskassa päättäjät ovat jo heränneet on demand -tuotannon eduille.”
Mutta muutos ei synny vain alan sisältä. Tarvitaan myös poliittista tahtoa. Brändin kotimaassa Tanskassa päättäjät ovat jo heränneet on demand -tuotannon eduille, ja Son of a Tailorin liiketoimintamalli on lisätty Tanskan valtion selvitykseen, jossa tarkastellaan maan edistymistä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Yrityksen edustajat on myös kutsuttu puhumaan Tanskan parlamenttiin.
Myös asiakkaat tuntuvat omaksuneen uudenlaisen tavan kuluttaa muotia. Suurin osa Son of a Tailorin asiakkaista koostuu laadukkaita vaatteita arvostavista 30–50-vuotiaista kaupunkilaisista, joille teknologian käyttö ja verkkokaupat ovat tuttuja.
– Käyttämämme tilaustapa puhuttelee erityisesti kokeilunhaluisia, uusiin innovatiivisiin ostotapoihin avoimesti suhtautuvia kuluttajia.
Suurin osa asiakkaista valitsee Son of a Tailorin laadun ja hyvän istuvuuden ansiosta. Tuotteiden vastuullisuus nähdään hyvänä lisänä. Avaintekijä kasvavan suosion takana on etenkin nopeat toimitusajat.
– Kykenemme valmistamaan ja toimittamaan suurimman osan tuotteistamme reilussa viikossa tilauksesta, Fleischer kertoo.
– Uusien asiakkaiden parissa kysyntä on selkeästi kasvanut, ja vuositasolla heidän ostonsa ovat nousseet 30 prosenttia.
Son of a Tailor on omalla esimerkillään näyttänyt, että muotiteollisuudessa on massatuotannosta poikkeava, kannattava tapa toimia.
– Halusimme todistaa, että laadukkaiden ja istuvien vaatteiden valmistus EU:ssa on mahdollista, kunhan uskaltaa tarttua alan keskeisiin haasteisiin. Meille on tärkeää olla osa muutosta ja näyttää esimerkillämme tietä kohti uudenlaista ajattelutapaa.