Mikä puhuttaa tekstiili- ja muotialalla juuri nyt? Tuotteilta halutaan laatua ja pitkäikäisyyttä – ja niille on tarjolla markkinaksi koko maailma. Alan isojen kysymysten lisäksi vaikuttajat kertovat myös, mitä löytyy tämän joulun pehmeistä paketeista.
Fab kysyi vaikuttajilta: Mitä tekstiili- ja muotialan tulevaisuuteen liittyvää aihetta, kehityskulkua tai muutosta seuraat erityisellä mielenkiinnolla ja suosittelet muillekin seurattavaksi? Miksi?
Entä mitä suunnittelet ostavasi pehmeään pakettiin tänä jouluna tai mitä itse toivot joulupukilta?
”Laatu, jälkimarkkina ja omistajuus”, Jani Niipola, uutispäällikkö, Markkinointi & Mainonta
Seuraa tätä:
”Laatu kiinnostaa aina. Olen viime aikoina pohtinut paljon vintage- ja second hand -markkinaa ja erityisesti sitä, miten muotialan brändit ja valmistajat suhtautuvat omien tuotteidensa jälkimarkkinaan ja sen omistajuuteen. Artekin 2nd Cycle -tyyppiselle rakenteelle olisi tilaa myös muodissa: se viestii laadusta ja valmistajan kunnioituksesta omaa tuotetta, kuluttajaa ja ympäröivää maailmaa kohtaan.”
Pehmeään pakettiin:
”Suomalaisen designin ostaminen on aina hyvä idea. Asusteet pipoista laukkuihin ovat olleet varmoja valintoja. Itse toivon kunnon vilttiä. Kyllä ajatuskin lämmittää, mutta viltti lämmittää vielä enemmän.”
”Vaatteiden elinkaaren pidentäminen”, Mari Karsikas, päätoimittaja, Trendi & Lily
Seuraa tätä:
”Vaatteiden elinkaaren pidentäminen kiinnostaa minua. Seuraan ilolla sitä, että vaatteiden toisena tai kolmantena käyttäjänä oleminen ei enää nolostuta, ja miten Facebookiin syntyy eri merkkeihin keskittyviä second hand -ryhmiä. Seuraan myös sitä, miten kaupat ja merkit innostuvat puhumaan vaatteiden huollosta ja alkavat auttaa asiakkaita siinä. Toivoisin, että useampi alkaisi pitää ostamistaan vaatteista parempaa huolta.”
Pehmeään pakettiin:
”Haluaisin lahjaksi tyylikkään, yksivärisen ja lämpimän yöasun. Toivon, että tänä jouluna valikoimissa olisi muutakin kuin sarjakuva-aiheisia pyjamia ja kirjavia kuoseja. On mahdollista, että liian tiukkojen vaatimusteni takia joudun hankkimaan asuni itse.”
”Kiertotalous ja vastuullisuus”, Joonas Pesonen, somepersoona
Seuraa tätä:
”Kiertotaloutta. Miten eri yritykset alkavat kehittämään nykyistä liiketoimintaansa tukemaan kiertotaloutta ja sitä kautta opettamaan kuluttajia uudenlaiseen tapaan suhtautua kuluttamiseen ja tuotteisiin/palveluihin. Miten ylipäätä liiketoimintamallit tulevat muuttumaan vastuullisimmaksi. Nykyinen malli kun ei tunnu olevan kestävällä pohjalla. Toivoisin enemmän yrityksiltä vahvoja kannanottoja ja tekoja. Tällä hetkellä vastuuta sysätään liikaa kuluttajien suuntaan.”
”Kauppakeskus Triplaan aukesi sadoittain uusia kauppoja hiljattain, eikä yksikään myy käytettyä tavaraa eikä niihin voi tuoda vanhoja vaatteita korjattavaksi tai tuunattavaksi. En jaksa uskoa, etteikö kysyntää olisi tällaiselle.”
Pehmeään pakettiin:
”Joulupukin konttiin on vuosien ajan kuulunut aineettomat eettiset lahjat. Jos pehmeä paketti tulisi antaa, olisi se ehdottomasti pöytyäläisten mummujen kutoma Myssy. Ihastuttava konsepti!”
”Digitalisaatio pelastaa lokaalin osaamisen”, Annaleena Hämäläinen, luova johtaja, Hakola Huonekalu Oy
Seuraa tätä:
”Seuraan erittäin suurella mielenkiinnolla, voidaanko digitaalisaation avulla pelastaa lokaalia käsityöosaamista. Olemme itse tavallaan yksi alan pioneereja Suomessa, kun 2015 avattu verkkokauppamme pelasti kotimaisen tuotantomme. On kiinnostavaa, mitä mahdollisuuksia digitalisaatio avaa, kun yhtäkkiä koko maailma on saavutettavissa erilaisten digitaalisten alustojen, kuten Instagramin kautta.
Pehmeään pakettiin:
”Olen päättänyt tänä vuonna panostaa aineettomiin lahjoihin tavaran sijaan. Jos ostan jotain, pyrin ostamaan kotimaisilta, vastuullisilta yrityksiltä kuten Tikau, Papu tai vaikkapa Kalevala Koru. Itse toivon joulupukilta lahjakorttia hemmotteluhoitoon.”
”Valta on asiakkaalla”, Leevi Parsama, verkkokaupan asiantuntija
Seuraa tätä:
”Experience Economy eli asiakas ja asiakaskokemus aidosti keskiöön yrityksen konseptissa ja kaikessa tekemisessä. Digitalisaation myötä valta on siirtynyt asiakkaille. Koko maailman markkina on nyt kännykässä: siinä ovat parin sentin etäisyydellä toisistaan maailman suurimmat markkinapaikat, eri muotiketjut sekä myös pienet pk-yritykset – asiakas voi vapaasti valita mistä ostaa. Heillä on myös valta päättää miten uutuudet menestyvät.”
”Jos tekstiili- tai muotiyritys lanseeraa uuden tuotteen, niin asiakkaat voivat sosiaalisessa mediassa nostaa sen huikeaan suosioon tai lytätä maanrakoon varsin lyhyessä ajassa. Aidon asiakasymmärryksen ja siitä johdetun systemaattisen asiakaskokemuksen kokonaisvaltaisen johtamisen tulee olla jokaisen yrityksen strategian kovinta ydintä.”
Pehmeään pakettiin:
”Teini-ikäisille lapsille pehmeän paketin ostaminen on milteipä liian suuri riski. Se, että daddy onnistuisi arvaamaan mistä vaikkapa tyttäreni tykkää, on lähes mahdotonta. Asiaa pitänee lähestyä ”sponsoroinnin” näkökulmasta. Omasta paketistani taas toivon löytyvän pari tyylikästä kauluspaitaa, niin kun työssäni kuuluu koko ajan, ja tähän asti ainakin vaimoni maku niiden suhteen on ollut erehtymätön.”
”Muotiluomuksia ei voi enää kopioda yhtä huolettomasti”, Heidi Härkönen, väitöskirjatutkija (muotioikeus)
Seuraa tätä:
”Seuraan mielenkiinnolla EU:n tekijänoikeudellista kehityskulkua, jossa muoti – kuten muutkin käyttötaiteen muodot – vaikuttavat siirtyvän yhä lähemmäksi ns. puhdasta taidetta. Tulevaisuudessa tekijänoikeus ei saa enää ”syrjiä” eri luovuuden muotoja, ja asettaa esimerkiksi muotisuunnittelijaa ja kuvataiteilijaa keskenään eriarvoiseen asemaan. Käytännössä tämä vaikuttaa siihen, että originelleja muotiluomuksia ei voi enää kopioida yhtä huolettomasti, kuin joskus aiemmin on pystynyt.”
Pehmeään pakettiin:
”Ostan itse kotimaisia luomutrikoita, joista ompelen vastasyntyneelle kummitytölleni suloisia asuja. Itse toivon joulupukilta suomalaisia sisustuskankaita, esimerkiksi Marimekolta. Olen muuttamassa vuodenvaihteessa uuteen kotiin, ja asunnon sisustaminen on pian ajankohtaista.”