Päivitimme tekstiili- ja muotialan yritysten kasvajalistan, ja kärkeen nousi myös todellisia yllätysnimiä. Tässä ovat kiinnostavat kasvajat – ja niiden menestyksen avaimet.
Erikoistuminen, panostus markkinointiin ja koronapandemian kääntäminen rohkeasti uudeksi bisnekseksi – esimerkiksi nämä seikat ovat kasvavien tekstiilialan yritysten hyvien lukujen taustalla.
Lista ei ole absoluuttinen. Otimme tarkasteluun Suomen Tekstiili- & Muoti ry:n jäsenyritykset, joita on reilut 200 ja joihin valtaosa Suomen merkittävimmistä tekstiilialan yrityksistä kuuluu. Tarkastelimme liikevaihdon prosentuaalista kasvua vuodesta 2017 vuoteen 2020. Prosentuaalisen vertailun takia esimerkiksi reippaasti kasvava Marimekko jäi listalta pois, vaikka rahamäärässä mitattuna se tekee paljon suurempaa kasvua kuin moni muu.
Lue lisää: Marimekon Tiina Alahuhta-Kasko ja huikean tuloskehityksen salaisuudet
Rajasimme valinnan alkamaan yrityksistä, joiden liikevaihto oli vuonna 2017 vähintään miljoonan, joten aivan pienimmät yritykset jäivät listan ulkopuolelle.
Mutta tässä ne nyt ovat, kiinnostavimmat kasvajat:
Medanta
Liikevaihto 8,3 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 258 %.
Helsinkiläisen Medantan hurjan kasvun taustalla on paitsi pitkäjänteinen tuotekehitys myös kyky vaihtaa strategiaa ja ottaa riskejä.
Medanta valmistaa tekstiilejä terveydenhuollon ja hotelli- ja ravintola-alan ammattikäyttöön. Se on onnistunut kehittämään antimikrobisia, joustavia materiaaleja, jotka kestävät kovaa kulutusta ja toistuvaa pesua korkeissa lämpötiloissa.
Ei mitenkään huono portfolio maailmassa, joka taistelee virusta vastaan.
”Hoitoon liittyvät infektiot ja pandemiat ovat suurin kansanterveyden uhka nyt ja tulevaisuudessa. Uskomme, että antimikrobiset tekstiilit ovat yksi merkittävä osa infektioiden ennaltaehkäisyä”, Medantan perustaja ja toimitusjohtaja Anu Kivelä sanoo.
Koronapandemia selittää Medantan kasvua myös konkreettisemmalla tavalla. Kun pandemia vyöryi päälle maaliskuussa 2020, Medanta muutti nopeasti strategiaansa ja aloitti kankaisten maskien tuotekehityksen yhdessä terveydenhuollon asiakkaiden kanssa.
Kaikkialla oli niin kova pula kertakäyttöisistä suojatakeista, käsineistä, hengityssuojaimista ja kirurgisista suu-nenä-suojaimista, että Medantan toimistolle tulvi asiakkailta pyyntöjä hyödyntää yrityksen hankintakanavia.
Kiinaan ei päässyt matkustamaan, joten Medanta turvautui vakiintuneisiin toimittajasuhteisiin ja onnistui haalimaan Kiinasta miljoonia laadukkaita suojatuotteita.
”Ei ollut vaikea päätös auttaa asiakkaitamme kiperässä tilanteessa, vaikka riskit olivat tiedossa. Toki se oli uramme ensimmäinen kerta, kun ostimme yhtiökumppanini Taina Steinerin kanssa Finnairilta oman lennon”, Kivelä sanoo.
Globe Hope
Liikevaihto 3,7 miljoona €, kasvanut kolmessa vuodessa 229 %.
Vaatteensa kierrätyskankaista tekevä ekomuodin edelläkävijä Globe Hope teki korona-aikana jotain poikkeuksellista. Se alkoi ensimmäisen kerran valmistaa tuotteita uusista kankaista – kasvomaskeja suomalaisista kuitukankaista heti ensimmäisten joukossa. Vastuullisuus oli tässäkin taustalla.
Globe Hopen pestävät kangasmaskit eroavat monesta muusta, sillä se käyttää Ahlström-Munksjön kehittämiä kuitukankaita, joissa on vähintään 85 prosentin suojaus bakteereja vastaan. Maskeja on ollut parhaimmillaan tuotannossa 15 000 päivässä. Sen lisäksi Globe Hope on valmistanut uutuutena suojaessuja.
Tästä syystä yrityksen liikevaihto otti valtavan kasvuloikan vuonna 2020.
Pure Waste Textiles
Liikevaihto 3,6 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 182 %.
Pure Waste on monessa mielessä ainutlaatuinen yritys. Sen tuotanto perustuu vaatetehtaiden leikkuujätteen kierrättämiseen takaisin langoiksi, tekstiileiksi ja vaatteiksi. Maailmassa ei ole montaa yritystä, joka voi sanoa tuotteidensa olevan 100-prosenttisesti kierrätettyä materiaalia.
Suurin osa Pure Wasten liikevaihdosta tulee b2b-kaupasta, mikä on muotialan yritykselle poikkeuksellista. Se tekee muiden yritysten kanssa private label -mallistoja ja sen lisäksi tarjoaa yrityksille omaa supistettua vaatemallistoa, johon asiakkaat voivat painaa omia printtejään.
Pure Wasten kasvun voi odottaa jatkuvan myös tulevina vuosina, sillä kukapa ei haluaisi käyttää tuotteissaan vastuullista materiaalia, joka säästää tonneittain vettä ja muita maapallon resursseja?
Tam-Silk
Liikevaihto 2,7 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 145 %.
Jos yritys pääsee miljoonan liikevaihtoon ilman markkinointia, mihin se pääsee, kun aletaan satsata markkinointiin?
Siihen saa osviittaa, kun seuraa Kangasalla toimivan Tam-Silkin menoa. Villasilkkisistä ja puuvillaisista alusvaatteista ja yöasuista tunnettu Tam-Silk on perustettu jo 1925, ja hiljaisempien vuosien jälkeen se sai 2018 uudet omistajat Tuomo Saarnin johdolla.
Yritys on sen jälkeen panostanut dataan pohjautuvaan digimarkkinointiin ja tunnettuuden lisäämiseen.
”Totuus on, että 10 pinnaa liikevaihdosta pitäisi mennä markkinointiin”, sanoo nykyinen toimitusjohtaja Juha Haapasaari.
Haapasaari sanoo, että koronan buustaama support your local -trendi on satanut Tam-Silkin laariin. Monet ovat halunneet kotimaassa tehtyjä vaatteita – ja maskeja, joita Tam-Silk on myös valmistanut tehtaallaan.
Viime syksynä Tam-Silkin spontaani tunnettuus oli tutkimuksissa vain 30 %. Millaista myynti sitten onkaan, kun sana vielä leviää?
”Mahdollisuudet ovat älyttömät”, Haapasaari sanoo.
Lue lisää: Some kohisee, verkkokauppa laulaa – Näin Tam-Silk tuplasi liikevaihtonsa vuodessa
C.P.E. Production
Liikevaihto 12,1 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 121 %.
Osaatko arvata, minkämaalainen yritys on kivunnut mellakkavarusteiden markkinajohtajaksi maailmassa? Se on suomalainen C.P.E. Production, jonka nimi muodostuu sanoista Combat Protective Equipment. Yritys valmistaa taistelutilanteisiin sopivia vaatteita ja varusteita esimerkiksi poliiseille ja puolustusvoimille ympäri maailmaa.
Pääosa forssalaisen yrityksen liikevaihdosta syntyy viranomaisten julkisista hankinnoista, joissa se on viime vuosina menestynyt hyvin. Iso syy menestykselle on tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa ja panostus tuotekehitykseen. C.P.E. Productionin tehtaalla on muun muassa testilaitteistot luoti- ja puukkosuojausten testaamiseen.
Epävakaa maailmantilanne ei ole varsinaisesti hidastanut suomalaisyrityksen kasvua. Kysyntä tuskin tyrehtyy lähitulevaisuudessakaan, mutta koronan aikana julkiset hankinnat hidastuivat sen verran, että C.P.E. Production käynnisti myös suojavisiirien ja -takkien valmistuksen terveydenhuollon tarpeisiin.
Metsola Lifestyle
Liikevaihto 3,4 miljoonaa €, kasvua kolmessa vuodessa 119 %
Hauskoista printeistä ja uskollisista faneista tunnettu lastenvaatebrändi Metsola on määrittänyt kasvunsa avaimiksi rohkeat kokeilut ja laajan malliston.
Lue lisää: Kasvuun yrityskaupoilla – Metsolan ja SGN Groupin 5 oppia yhdistymisestä
Metsola ja sen uusi omistaja SGN Group näkee brändillä mahdollisuuksia myös kansainvälisillä markkinoilla, ja tulevina vuosina Metsola lähtee etsimään uusia kohdemarkkinoita.
Touchpoint Group
Liikevaihto 3,7 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 97%.
Vastuullisia työvaatteita valmistava Touchpoint on ollut alallaan pioneeri. Vastuullinen tuotanto ja ekologiset materiaalit ovat olleet varsinkin viime vuosina kysyttyjä, ja Touchpoint on panostanut systemaattisesti isompien asiakkuuksien hankintaan ja oman toiminnan laajentamiseen.
Touchpointin tytäryhtiö Rester on poistotekstiilien kierrätyslaitos, joka on aloittanut toimintansa Paimiossa tänä vuonna.
Touchpoint voisi olla tällä listalla myös ylivoimainen ykkönen. Vuonna 2020 se osti toisen suomalaisen työvaateyrityksen, Domino Workwearin, ja yritysten yhteenlaskettu (ei virallinen) liikevaihto oli 11,6 miljoonaa euroa.
”Touchpointin valtteja ovat aina olleet vastuullisuus, myynti, markkinointi ja design. Dominon ydinosaamista taas ovat olleet hankintaketjun ja tuotannon tehostaminen. Yhdistymällä saimme parhaat ominaisuudet molemmilta,” Touchpointin toimitusjohtaja Noora Salonoja kertoo.
Top-Knit
Liikevaihto 2,1 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 82 %.
Kotimaisten tuotteiden ja erityisesti lähituotannon nouseva arvostus on viime vuosina auttanut monta suomalaisyritystä kasvuun. Samasta buumista on hyötynyt myös Siikaisissa toimiva Top-Knit, joka tekee sekä omia neulemallistoja että alihankintaa muille yrityksille.
Muitakin syitä yhdeksän henkeä työllistävän yrityksen menestykselle on helppo löytää. Yritys on panostanut tehtaansa teknologiaan, eli Siikaisissa neulotaan koneilla, jotka edustavat alansa huippua. Suurin osa tuotannosta on saumattomia neuleita, jotka paitsi ovat miellyttäviä päällä, vaativat vain vähän käsityötä.
Oma pieni tehdas on ollut myös etu korona-aikana. Top-Knit pystyi joustamaan toimitusminimeistä ja kasvattamaan alihankintaa.
Rockseri (R-Collection)
Liikevaihto 4,5 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 73 %.
Kajaanilaisen Rockserin eli R-Collectionin kasvu kertoo ketteryydestä ja pitkäjänteisen työn tuloksista. R-Collection on erinomainen esimerkki brändistä, jonka edustamat arvot (laatu, ajattomuus, vastuullisuus) on helppo päätellä tuotteista.
R-Collection myös iskee tähän aikaan ja sen arvoihin. Monikäyttöiset, yhtä hyvin retkeilyyn ja kaupunkiin soveltuvat tuotteet puhuttelevat kohderyhmää, joka kaipaa vaatteilta käytännöllisyyttä ja laatua. Sama kohderyhmä arvostaa selkeää suunnittelua, joka ei ole kiinni sesongeissa tai sukupuolessa. Lämpöä tuo perheyrityksen tarina ja suomalaisuus, jota R-Collection on tuonut taitavasti esille kuvamaailmassaan.
R-Collection on satsannut vahvasti verkkokauppaan sekä tehnyt onnistuneita yhteistyömallistoja ja vaikuttajayhteistyötä. Ketteryydestä kertoo koronapandemian puhjettua aloitettu maskituotanto, joka nosti viime vuoden liikevaihdon uudelle miljoonaluvulle.
Lennol
Liikevaihto 3,2 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 60 %.
Myös Lennol lukeutuu yrityksiin, jotka ovat osanneet vaihtaa strategiaa lennosta ja kääntää koronakriisin kasvuksi. Sisustustekstiilejä ja huonekalupehmusteita Jalasjärvellä valmistava Lennol rukkasi nopeasti tuotantolinjojaan ja alkoi valmistaa alihankkijana koronasuojatakkeja sairaaloihin.
Koronan lisäämä sisustusbuumi kääntyi myös Lennolin hyväksi, sillä se toimittaa pehmusteita suomalaisille huonekaluyrityksille, joiden tuotanto lähti kotoilun myötä kasvuun.
Lue lisää: Koronasohvat ja -suojatakit kasvattivat Lennolia ja toivat hyvän kierteen
PaaPii Design
Liikevaihto 2,2 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 57 %.
PaaPii Design on lasten- ja naistenvaatteita sekä kankaita valmistava yritys, jonka värikkäät ja iloiset kuosit ovat löytäneet uskollisen faniryhmän. Se on ryhmä, joka arvostaa vastuullisuutta ja sitä, että kaikki PaaPiin tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa.
PaaPii on onnistunut ohjaamaan myyntiä omaan verkkokauppaansa ja on muutenkin ollut aktiivinen uudenlaisten asiakaspolkujen luomisessa. PaaPiin toimitusjohtaja Anniina Isokangas oli aktiivisesti mukana, kun joukko yrittäjiä polkaisi Kässämessut nettiin vuoden 2020 maaliskuussa, kun korona vyöryi päälle. Messujen kautta yritys on löytänyt uusia asiakkaita ja onnistunut hyvin myös myynnissä: ensimmäisten messujen aikaan PaaPiin verkkokaupan myynti nousi 200 prosentilla.
Lue lisää: Yrittäjä itki, kun tilauksia alkoi tulvia – digitaalisista kässämessuista tuli menestys
BilleBeino Clothing and Accessories
Liikevaihto 2,7 miljoonaa €, kasvua kolmessa vuodessa 57 %.
Katumuotibrändi Billebeinon perustaja Ville Leino uskoo orgaaniseen kasvuun, joka kumpuaa vahvasta ja persoonallisesta brändinrakennuksesta ja pitkäjänteisestä työstä.
”Olemme myös laajentaneet mallistoja ja ottaneet enemmän jälleenmyyjiä. Koko ajan parannamme monella saralla”, Leino sanoo.
Koronavuonna Billebeino on satsannut entistä enemmän brändityöhön ja markkinointiin ja tehnyt Leinon mukaan rohkeita päätöksiä, jotka näkyvät kuluttajille ensi vuodesta alkaen.
Nosh Company
Liikevaihto 12,3 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 46 %.
Vaatebrändi NOSH on aina tehnyt asiat omalla tavallaan. Sillä ei ole jälleenmyyjiä vaan vaatteet myydään NOSH-vaatekutsujen ja oman verkkokaupan kautta.
Pandemia pani kuitenkin päämyyntikanavan eli vaatekutsut jäihin. Silti vuonna 2020 yritys teki kaikkien aikojen parhaan tuloksensa: se lanseerasi online-vaatekutsut, joissa NOSH-edustajat esittelevät vaatteita virtuaalitilaisuuksissa.
Kasvua on tullut myös tuoteryhmien jatkuvalla kehittämisellä ja laajentamisella. Lastenvaatemerkkinä aloittanut NOSH siirtyi ensin naisten vaatteisiin, ja nykyään siltä löytyy myös miesten vaatemallisto, pellavamallisto ja kuorivaatemallisto yhteistyössä Sastan kanssa.
NOSH on löytänyt uusia asiakkaita ja sitouttanut heitä brändiin satsaamalla somessa reippaasti brändimarkkinointiin ja vaikuttajiin.
Varusteleka
Liikevaihto 18,1 miljoonaa €, kasvanut kolmessa vuodessa 44 %.
Mihin ihmiset menevät, jos eivät voi mennä koronasulkujen takia mihinkään? No luontoon ja ulkoilemaan tietenkin, ja se näkyi myös Varustelekalla lähes neljän miljoonan euron kasvuhyppäyksenä vuosien 2019 ja 2020 välillä.
Liikevaihdosta 67 % tulee vielä kotimaasta, mutta kasvua tuli erityisesti Yhdysvalloista, joka on armeijahenkisten ulkovaatteiden ja -varusteiden suurin markkina. Siellä Varustelekan liikevaihto oli viime vuonna jo 2,5 miljoonaa euroa.
Yksi Varustelekan menestyksen kulmakivistä on erottautumisen jalo taito, jonka yritys on aina osannut. Kansainvälisilläkin markkinoilla se on pitänyt vaikean nimensä ja omintakeisen huumorinsa. Erityisesti Varusteleka panostaa sosiaalisen median markkinointiin, jossa se on myös hyödyntänyt alan kansainvälisiä vaikuttajia.
Fab-verkkomedia on Suomen Tekstiili & Muoti ry:n julkaisu. Tervetuloa tutustumaan suomalaisen tekstiilialan omaan järjestöön ja kasvamaan kanssamme.