Verkkokauppajätti Amazonia odotetaan Pohjoismaiden markkinoille ensi syksyn aikana. Se tietää isoa mullistusta myös tekstiili- ja muotialan markkinaan. Toni Kallio Commerce 8:sta kertoo, millaisiin muutoksiin yritysten tulee varautua jo etukäteen.
Kun Amazon tulee Pohjoismaiden markkinoille, se tekee sen isosti. Amazon ei ole yksi kilpailija muiden joukossa, vaan se muuttaa merkittävästi yritysten liiketoimintaympäristöä ja kuluttajien käyttäytymistä.
Toni Kallio on osakas verkkokauppakonsultointiin erikoistuneessa Commerce 8:ssa. Hän kertoo, mikä muuttuu ja mitä yritysten pitää jo nyt tehdä, jotta ne pärjäävät muutoksessa.
1. Huomioi muutoksen mittakaava
Suomalaiselle tekstiili- ja muotialan yritykselle Amazonin tulo tarkoittaa väistämättä muutoksia, sillä vaatteet ovat Amazonille yksi tärkeimmistä kategorioista elektroniikan ohella.
Amazonin tuloa ei suinkaan kannata ajatella vain uutena verkkokauppana.
”Sillä on makroekonomisia vaikutuksia. Tuonnin määrä kasvaa Amazonin myötä. Tyypillisesti retail-puolen yritysten pörssikurssit putoavat siinä vaiheessa, kun Amazon ilmoittaa tulostaan. Pudotukset ovat olleet 15 ja 30 prosentin välillä. Amazonin tulo vaikuttaa todennäköisesti myös lainsäädäntöön, sillä se on tehokas lobbaaja.”, Kallio kertoo.
Amazon itse myy tuotteista alle puolet, joten yli puolet myytävästä tavarasta tulee muilta toimijoilta, jotka käyttävät Amazonia alustanaan. Kilpailu siis kiristyy, koska Amazonin kautta Pohjoismaiden markkinoille tulee kymmeniä tai satoja tuhansia uusia yrityksiä kilpailemaan asiakkaista.
”On tietenkin hyvin tapauskohtaista, miten Amazonin tulo vaikuttaa omaan liiketoimintaan. Se kuitenkin muuttaa toimintaympäristöä joka tapauksessa.”
2. Hanki tietoa, tee strategia
Toni Kallio kehottaa suomalaisia yrityksiä varautumaan jo etukäteen.
”On tietenkin hyvin tapauskohtaista, miten Amazonin tulo vaikuttaa omaan liiketoimintaan. Se kuitenkin muuttaa toimintaympäristöä joka tapauksessa.”
Kallio suosittelee jokaiselle yritykselle perusteellista tiedonhankintaa, strategian valintaa ja huolellista valmistautumista.
Tietenkään Amazon ei ole pelkkä uhka, vaan myös valtava mahdollisuus. Siinä missä sen tulo tuo Suomen markkinoille valtavasti kilpailijoita, avaa se suomalaisille yrityksille myös uusia tilaisuuksia.
”Kun Amazon Nordic lanseerataan, myynti helpottuu Pohjoismaihin ja koko Eurooppaan. Algoritmi toimii niin, että se suosii yrityksiä, jotka ovat suosittuja ja saavat hyviä arvosteluja. Se tarjoaa mahdollisuuksia päästä esiin ja kasvattaa myyntiä.”
3. Valitse toimintamallisi
Karkeasti jaotellen yrityksellä on neljä vaihtoehtoa. Se voi päättää myydä Amazonille tuotteitaan tukkukauppana, myydä tuotteitaan alustalla itse, tukea jälleenmyyjiään Amazonissa – tai päättää jättäytyä ulkopuolelle.
Jos Amazoniin aikoo lähteä mukaan, kannattaa miettiä valikoimaa: onko mukana koko valikoimalla vai vain osalla siitä? Millä tuotteilla pärjäisi parhaiten?
”Me olemme asiakkaidemme kanssa valmistautuneet niin, että kaikki on jo etukäteen valmiina. Kun rekisteröityminen on mahdollista ja kauppa aukeaa, kaikki on valmiina: data on sellaisessa muodossa, että sen voi viedä suoraan alustalle”, Toni Kallio kertoo.
”Ostokokemusta on kaikkiaan saatava paremmaksi.”
4. Vastaa kuluttajan kasvaneisiin odotuksiin
Jos yritys päättää, että ei halua käyttää Amazonia myyntikanavanaan, kannattaa miettiä, miten pystyy jatkossa erottautumaan.
”Voi tehdä benchmarkkausta, eli tutkia valikoimaa, hintoja ja toimitusaikoja Amazonissa. Pystyykö yritys kilpailemaan niitä vastaan? Entä pystyykö yritys tarjoamaan palvelua eri tavalla tai sitouttamaan asiakkaitaan? Miten bisnesstrategiaa hiotaan vielä paremmaksi?”
Kallion mukaan verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa Amazonin vanavedessä, mutta samalla kasvavat myös kuluttajan odotukset.
”Toimitusten on oltava nopeita ja ilmaisia, valikoiman oikea ja ostamisen helppoa, jotta verkkokaupat pysyvät mukana kilpailussa. Ostokokemusta on kaikkiaan saatava paremmaksi.”
Toni Kallio on kouluttajana Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenille suunnatussa verkkokoulutuksessa Amazon tulee, oletko valmis? 19.5.2020.
Teksti: Mari Kamaja
Kuva: Commerce 8