3D-suunnittelu säästää aikaa ja ympäristöä ja karsii turhia työvaiheita. Mutta tämä on vasta alkua, uskoo Haltin Head of Operations Laura Roman. Hän kertoo, miten 3D-suunnittelua voi hyödyntää.
Mitä hyötyä 3D-suunnittelusta on Haltille, Laura Roman?
”Vastuullisuus on Haltille tärkeä arvo. Kolme vuotta sitten päätimme, että on turhaa lennättää vaatteiden protokappaleita edestakaisin maailman ympäri, kun suunnittelun ja testauksen voi nykyaikana toteuttaa myös 3D-tekniikalla. Aiemmin yhden vaatteen protokappale saattoi lentää neljä kertaa tehtaan ja suunnittelijan välillä. 3D-tekniikalla suunniteltaessa yksi protokappale riittää lähes aina, jolloin säästyy sekä luonnonvaroja että aikaa.”
Miten 3D-suunnittelu käytännössä toimii?
”Olimme ensimmäisten joukossa, kun siirryimme kolme vuotta sitten 3D-suunnitteluun, joten opimme edelleen uutta joka päivä. Käytännössä kaikki lähtee siitä, että mallimestari tekee suunnittelijan toiveiden pohjalta kaavan, joka syötetään suunnitteluohjelmaan. Ohjelma tekee kaavasta avatarille vaatteen, jota suunnittelija voi muokata ja käännellä 360 astetta. Suunnittelija pystyy esimerkiksi tarttumaan takin helmasta kiinni ja raahaamaan sen ruudulla uuteen mittaan, jolloin myös kaava automaattisesti päivittyy.
Ohjelmaan saa skannattua oikeat materiaalit ja värit, joten kankaan pinnassa näkyy oikea tekstuuri. Ohjelma osaa myös laskea, onko kangas laskeutuvaa vai ryhdikästä ja pukee vaatteen avattaren päälle sen mukaisesti.
Toivomme, että jo lähitulevaisuudessa myyjämme voisivat esitellä uuden malliston asiakkaille 3D-mallikappaleiden avulla, jolloin ei tarvitsisi valmistaa ja lennättää mallikappaleita jälleenmyyntiä varten. Vie kuitenkin vielä hetken, ennen kuin me ja asiakkaat opimme näkemään, miltä vaate tuntuu, kun sitä ei pääse koskemaan ja pukemaan päälleen.”
Millaisia uusia bisnesmahdollisuuksia 3D-suunnittelu avaa?
”3D-suunnittelun kehitystä voi verrata valokuvauksen kehitykseen. Vielä vähän aikaa sitten kuvat piti ottaa filmille ja odotella, että filmi kehitetään. Nyt jokaisella on puhelimessaan laadukas digikamera. Vaatebisnes on nyt samassa tilanteessa kuin valokuvaus silloin, kun ensimmäiset digipokkarit tulivat markkinoille: vielä ei osata edes kuvitella, mihin kaikkeen 3D-suunnittelua voi hyödyntää. Uskon, että 3D-kuvista tulee vielä tärkeä osa myyntiä ja markkinointia. Ne avaavat mahdollisuuden virtuaalisille myymälöille ja showroomeille, joissa on mahdollista rakentaa 3D-kuvien avulla ihan mielettömiä asiakaskokemuksia.”