Hiljaa uusi tulee: Näin trendinenä seuraa hiljaisia signaaleja

New Yorkissa asuva katutyylikuvaaja Liisa Jokinen kertoo keinonsa.

Liisa Jokista on sanottu suomalaisen katumuodin ja trendien pioneeriksi. Hän aloitti Hel Looks -katumuotiblogin vuonna 2005.  Vuonna 2017 Jokinen muutti miehensä kanssa New Yorkiin. Jokinen aloitti uuden katumuotiblogin, tällä kertaa New Yorkille omistetun, jonka kautta hän pääsi tutkailemaan kaupunkia omalla uniikilla tavallaan.

Liisa Jokinen listaa vinkit trendien seuraamiseen.

1. Pop up -kaupat

”New Yorkissa liiketilojen ­vuokrat ovat kovia ja usein vuokraan pitää sitoutua ainakin 3–5 vuodeksi.

Pop upeissa on mahdollisuus kokeilla uudenlaisia konsepteja edullisemmin ja kevyemmin.

Cafe Forgot on newyorkilainen nomadi­kauppa, joka myy ­nuorten, usein kierrätys­materiaaleja ­käyttävien suunnittelijoiden ­uniikkeja ­vaatteita ja asusteita.”

2. Instagram

”Tämä on klisee mutta edelleen inspiroivin sosiaalinen media ja loistava verkostoitumisen väline. Instagramin kautta olen löytänyt New Yorkin kiinnostavimmat ­tapahtumat, näyttelyt, pop upit ja persoonat.”

NYC Looks — Mo. @nyc_looks

3. Katutyylit

”Olen kuvannut katutyylejä ­vuodesta 2005, ensin Helsingissä, nyt myös New Yorkissa. Etenkin New Yorkin kaduilla voi nähdä, mihin muoti on menossa. Kiinnostavimmat pukeutujat yhdistelevät uutta ja vintagea, luovat omia ­tulkintojaan vallitsevista trendeistä ja tekevät itse vaatteita. Kuvatessa uudet vaikutteet tarttuvat omaan tyyliin alitajuntaisesti.”

”Parhaimmilla ­vintage­kauppiailla on loistava vainu ja rohkea maku.”

4. Kuvataide

”Jos en pääse galleriaan tai ­museoon pariin viikkoon, ­tuntuu että happi alkaa loppua. ­Kuva­taide inspiroi, koska se on vapaata. Hyvä näyttely ravistelee, aiheuttaa jopa epämukavan tunteen, hämmentää tai ilostuttaa. Kaikki nämä ovat merkkejä siitä, että olen jonkin uuden äärellä.

MoMa PS1:ssa Devin Kennyn ­näyttely kommentoi Amerikan menoa kiinnostavasti.”

Gem. @gem.search

5. Vintage

”Rakastan vintage- ja second hand ­-shoppailun sattuman­varaisuutta: koskaan ei tiedä, mitä tulee ­vastaan. Tähän verrattuna ketju­vaatekauppa on ennalta-arvatta­vuudessaan ­kuolettavan tylsä.

Parhaimmilla ­vintage­kauppiailla on loistava vainu ja rohkea maku. He osaavat poimia kokoelmiinsa vaate­kappaleita, joita ei muualla vielä näe.”

Kuvat: nyc-looks.com, Gem.app

Artikkeli on julkaistu alun perin marraskuussa 2019 Fab-lehden 5. numerossa.

Lue seuraavaksi

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

30.4.2024

Kasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä

18.9.2023

Edelläkävijät ovat voittajia datan hyödyntämisessä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan