Ilmiö: Digitaaliset mikrotehtaat muuttavat vaatetuotantoa 

Mikrotehtaat hyödyntävät digitaalisuuden uusia mahdollisuuksia. Siksi ne voivat tehdä pieniäkin eriä räätälöityjä tuotteita ja tuoda vaatetuotantoa entistä enemmän Eurooppaan.

Jos kuvittelet mielessäsi vaatetehtaan tuotantolinjoja, ajattelet luultavasti lukuisia erilaisia koneita, pitkiä linjastoja ja useita tuotantopisteitä erilaisille valmistusvaiheille. Mutta tulevaisuuden vaatetehtaat voivat olla pieniä ja ketteriä, pitkälti automatisoituja yksiköitä. 

Frankfurtissa tämän vuoden toukokuussa järjestetyt Techtextil- ja Texprocess -messut näyttivät, että mikrotehtaat ovat tekstiiliteollisuuden nouseva ilmiö.

Toisin kuin isoihin tuotantoeriin tähtäävät tehtaat, mikrotehtaat ovat pieniä yksiköitä, joissa voidaan valmistaa joustavasti pieniä tuotantoeriä erilaisista tuotteista. Tuotantoprosesseissa hyödynnetään digitaalisia valmistusteknologioita, kuten digiprinttausta, 3D-tulostusta, robotiikkaa ja laserleikkausta.

Mikrotehtaissa voidaan valmistaa vaikkapa 3D-mallinnuksen ja -tulostuksen avulla tekstiilitennarit asiakkaan lempiväreissä. Urheiluvaatepuolella on kokeiltu ainakin paitojen, juoksutrikoiden ja hiihtohousujen valmistusta.

”Joustava on-demand-tuotanto voi syrjäyttää perinteisen ennakkotilauksiin perustuvan mallin.”

”Koska mikrotehtaat eivät vaadi teollisen mittakaavan infrastruktuuria ja tuotannossa hyödynnetään digitalisaation uusia mahdollisuuksia, ne voivat tuoda vaatetuotantoa entistä enemmän Eurooppaan. Mikrotehtaat mahdollistavat joustavan lähituotannon”, kertoo Suomen Tekstiili ja Muoti ry:ssä liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Anne Ruokamo. 

”Mikrotehtaat mahdollistavat nopean ja räätälöidyn tuotannon lähellä kuluttajaa. Joustava ja kysyntäpohjainen on-demand-tuotanto voi syrjäyttää perinteisen ennakkotilauksiin perustuvan mallin. Esimerkiksi digiprinttaus ja 3D-tulostus tarjoavat mahdollisuuden tuotteen yksilölliseen räätälöintiin vaikkapa yrityksen omassa myymälässä.”

Koska tuotanto tapahtuu mikrotehtaissa kaukomaita lähempänä, niiden ympäristökuorma, kuljetus- ja varastointikustannukset ovat huomattavasti matalampia kuin isoissa tehtaissa. Digitalisaatio auttaa mallinnuksessa ja kustomoinnissa, ja tuotteet voidaan muokata yksittäisen ostajan toiveiden mukaiseksi. 

”Edelläkävijät ovat jo omaksuneet erilaisia sovelluksia osaksi tuotantoprosessejaan. Esimerkiksi Nike ja Adidas hyödyntävät robotiikkaa ja 3D-tulostusta urheilukenkien valmistuksessa. Myös saksalaista tekstiilien tutkimusinstituutti DITF:iä kannattaa seurata, mikäli vaatetuotannon muutos kiinnostaa”, Anne Ruokamo sanoo.

Lue myös: Kohta bakteerit värjäävät vaatteet

Lue seuraavaksi

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

30.4.2024

Kasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä

18.9.2023

Edelläkävijät ovat voittajia datan hyödyntämisessä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan