Miten kertoa vastuullisuudesta kiinnostavasti? Vaikuttavuusviestintää kehittävän ohjelmisto-start-upin AskKaukon toimitusjohtaja Klaus Matilainen vastaa.
”Tätä kysymystä lähdimme ratkomaan vuonna 2018. Mobiililaitteiden myötä sisällön kulutustottumukset ovat muuttuneet radikaalisti ja ihmisen keskittymiskyky laskenut kahdeksaan sekuntiin. Se on sekunti vähemmän kuin kultakalalla.
Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat kyllä kuulla yritysten toiminnasta: esimerkiksi mistä raaka-aineet hankitaan, miten kierrätys hoidetaan, miten työntekijöistä huolehditaan.
Vastuullisuudesta viestitään edelleen hyvin tekstipainotteisesti ja staattisesti, vaikka esimerkiksi millenniaalit kuluttavat sisältönsä pääsääntöisesti visuaalisessa muodossa. Millenniaalit ovat ostovoimalla mitattuna merkittävin sukupolvi nykyään.
On helpompi muokata vastuullisuussisällöt visuaalisiksi ja interaktiivisiksi kuin yrittää muuttaa ihmisten tottumuksia.”
Onko perinteisillä pdf-muotoisilla vastuullisuusraporteilla sitten enää tulevaisuutta?
”Ne ovat edelleen arvokasta sisältöä, ja niistä voidaan nostaa esille avainasioita käyttäjiä innostavassa muodossa. Näin sisällön käyttöarvoa saadaan kasvatettua maksimaalisesti. Kun lukijat ovat innostuneita asiasta, heidät voidaan ohjata syventävän tiedon eli täysimittaisten vastuullisuusraporttien ääreen.”
Tyhmä kysymys -sarjassa kysytään asioita, joita moni haluaa tietää, mutta harva kysyy.