Mitä kansainvälistyminen Japanin markkinoille vaatii? Siitä meille kertovat Business Finland, Finlayson ja Novita.
Suomella on Japanissa hyvä kaiku, brändit ovat kovassa nosteessa ja vienti vetää. Maailman kolmanneksi suurin kuluttajamarkkina Japani kiinnostaa suomalaisyrityksiä.
Finlaysonin kuosit ovat löytäneet tiensä japanilaisten koteihin lisensoinnin avulla. Novitan Muumi-langat puolestaan valloittavat Japania käsitöihin ja askarteluun keskittyvässä tavarataloketjussa.
Kokosimme neljä vinkkiä, joiden avulla voi rakentaa menestystä Japanissa.
1. Tutustu kulttuuriin
Japani on vastakohtien maa, jossa elävät rinnan ikivanhat perinteet sekä futuristiset virtaukset ja huipputeknologia. Nousevan auringon maa on yhtä hyvin teehuoneiden seesteistä rauhaa ja teeseremonian tarkasti määriteltyjä rituaaleja kuin mielikuvituksellista ja ultramodernia nuorisomuotia.
Eettisyys ja kestävä kulutus vasta nousevia trendejä. Suomalaiset voivat olla edelläkävijöitä.
Yhteistyökumppanin kanssa luottamus ja lupausten pitäminen on ensisijaisen tärkeää.
”Japanilaisen asiakkaan kanssa rakennetaan asiakkaan aikataulun mukaisesti etenevää, kestävää ja molempia osapuolia kunnioittavaa kumppanuutta. Kun huomioit asiakkaan tarpeet ja tuet asiakkaan myynnin onnistumista proaktiivisesti japanin kielellä, onnistumisen mahdollisuudet ovat hyvät,” kertoo Novitan International Sales Manager Anna-Maria Kero.
Markkinaa muuttaa se, että aikaisemmin panostettiin ulkoisiin seikkoihin, kuten muotiin, mutta nyt myös kodista on tullut tärkeä panostuksen paikka. Japanissa yksineläviä ihmisiä on enemmän kuin aikaisemmin. Kodit ovat hyvin pieniä. Japanilaiset ostavat vähemmän, mutta laatua.
Vaikka japanilaiset arvostavat laatua, ovat eettisyys ja kestävä kulutus vasta nousevia trendejä. Eettinen eläminen on uusi käsite Japanissa. Mediassa käydyn keskustelun myötä kuluttajat alkavat herätä asiaan. Tässä asiassa suomalaiset tekijät voivat olla edelläkävijöitä.
”Pohjois-Eurooppa, eli Hokuo, tarkoittaa japanilaisille etenkin Suomea. Hokuoo-tyyli vastaa tähän trendiin, jossa puu, laadukas design, luonnolliset värit ja materiaalit, kuosit, sekä söpöys ovat tärkeässä osassa,” lifestyle-alasta vastaava Advisor Laura Kopilow Business Finlandista kertoo.
2. Perehdy markkinoihin
Finlayson ja Novita hakevat kasvua Japanista, ja ne selvittivät markkinoita erilaisilla taustatutkimuksilla. Japanin markkinat ovat hyvin omanlaisensa.
Finlaysonin vahvat perinteet ja kuosit vetoavat japanilaisiin.
Design-brändit, joilla on kiinnostavat tarina, kerroksellisuutta tai pitkä historia, on japanilaisille merkityksellisiä. On siis erittäin tärkeää tuntea oma tuotteensa ja luoda sen ympärille tarina. Finlaysonin vahvat perinteet ja kuosit vetoavat japanilaisiin.
”Finlayson täyttää ensi vuonna 200 vuotta. Japanilaiset rakastavat juhlavuosia ja tätä olemme hyödyntämässä omalla kohdallamme Japanissa”, sanoo Finlaysonin Export Director Tiina Mikkonen.
Tuore EU-Japani-vapaakauppasopimus helpottaa vientiä, alentaa tulleja ja vaikuttaa siten myönteisesti suomalaisten ja japanilaisten kaupankäyntiin. Business Finland tarjoaa tietoa markkinoiden ja kuluttajien odotuksista yritysten tueksi.
”Brändin tunnettuuden rakentaminen, nimen esille tuonti ja kuluttajien halu omaa brändiä kohtaan vaativat hienovaraista mutta tarkkaa rakentamista”, Business Finlandin Laura Kopilow sanoo.
3. Valitse yhteistyökumppanisi tarkoin ja hyödynnä verkostot
”Hyvän kumppanin löytäminen ja valinta voi olla menestyksen kannalta se ratkaiseva tekijä. Aktiivisuus ja hyvien verkostojen rakentaminen on todella tärkeää”, sanoo Finlaysonin Tiina Mikkonen.
Yhteiskumppaneiden löytämiseen uudelta markkina-alueelta on monta tietä. Perinteisin kontaktointi tapahtuu messujen kautta. Suomalaiset verkostot on hyvä hyödyntää.
”Yhteistyö muiden kotimaisten brändien kanssa on hyvä idea.”
Japanissa toimitaan yleensä kumppanin kautta ja suorat kontaktit asiakkaisiin ovat harvinaisempia, mutta eivät mahdottomia. Apua saa esimerkiksi Business Finlandista, joka auttaa suomalaisia yrityksiä Japanin markkinoilla etsien yrityksille sopivia väyliä ja kumppaneita sekä tarjoten apua verkostojaan hyödyntäen.
”Saamme aika usein kyselyjä uusista suomalaisista brändeistä, ja mielellämme kerromme suomalaisista yrityksistä. Yhteistyö muiden kotimaisten brändien kanssa on hyvä idea. Esimerkiksi isojen tapahtumien osalta meidän on helpompi tarjota kerralla kolmea brändiä yhden sijaan”, Kopilow vinkkaa.
4. Mieti toimintamallisi
Japanin markkinoille laajentumisessa ei ole yhtä oikeaa tapaa. Se, mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle.
Uuden tuotteen saaminen markkinoille voi olla sekä hidasta että kallista. Finlayson valitsi toimintamallikseen lisensoinnin, jossa yrityksen ei itse tarvitse investoida omaan tuotekehitykseen, tuotantoon tai etsiä jakelukanavia. Paikallisten toimijoiden kanssa voidaan pyörittää toimintaa pienemmillä resursseilla.
”Lisensoinnilla on osin huono maine, koska pelätään oman brändin vesittymistä. Me Finlaysonilla pidämme laatua yllä valitsemalla kumppanit tarkasti ja tarkastamalla jokaisen yhteistyökumppanin tuotteen ennen kuin ne menevät markkinoille. Aina on pieni riski olemassa, mutta Japanin suhteen olemme olleet todella tyytyväisiä tuotteiden korkeaan laatuun”, Tiina Mikkonen kertoo.
Kumppanien valinnan tärkeydestä kertoo, että Finlaysonin ensimmäinen sopimus laadukkaiden naisten asusteiden ja vaatteiden parissa toimivan japanilaisen Felissimon kanssa oli hyvä referenssi, joka auttoi muiden sopimusten tekemisessä.
Finlaysonin kuoseja käytetään Japanissa muun muassa lastenvaatteissa, laukuissa, alus- ja yöasuissa sekä sisustus- ja kodintekstiileissä. Lisensointi alkoi Japanissa vuonna 2014 ja yrityksellä on nyt jo 19 kumppania.
”Kiinnostus lähti liikkeelle Muumi-langoista.”
Novitan unelma oli saada asiakkaaksi Yuzawaya-tavarataloketju ja -verkkokauppa, jotka ovat keskittyneet ompelu-, neulonta- ja askartelutarpeisiin. Unelma toteutui, kun Novita sai ensimmäisen Japanin-sopimuksensa juuri heidän kanssaan, suoraan ja ilman välikäsiä.
”Yuzawayan kiinnostus lähti liikkeelle Muumi-langoista, joita saimme heti kaikkiin 66 tavarataloon kautta maan. Tämän lisäksi he ottivat valikoimastamme vielä muita lankoja, joita on saatavilla 30 tavaratalosta”, Novitan Anna-Maria Kero kertoo.
Novita teki sopimukset keväällä ja langat saatiin kauppoihin jo nyt syksyllä.
”Tämä on ollut todella vauhdikasta ja nopeaa”, Kero kertoo iloisena.