Teemu Muurimäki: Miten uusi pääsuunnittelija voi viedä perinteisen vaatemerkin uuteen aikaan?

Teemu Muurimäki, Turon pääsuunnittelija ja Formal Fridayn omistaja suunnittelija, tunnetaan parhaiten ­Suomessa Linnan juhlien ­puvuistaan. Muurimäki on kerännyt ­kannuksensa ­työskentelemällä Dolce & Gabbanalla ja Armanilla. Reilu vuosi sitten pukumerkki Turolla aloittanut Teemu Muurimäki sanoo kaiken alkavan rehellisyydellä.

Ensin tulevat kehut: ”Turossa yhdistyvät pitkät perinteet, ­huippuunsa hioutunut vaatturiosaaminen ja kansainvälisen tason villakankaat”, Teemu Muurimäki sanoo.

Mutta kehitettävääkin oli.

”Ensimmäisenä kiinnitin huomiota päällystakkien istuvuuteen ja malleihin. Ne eivät tuntuneet yhtä upeilta kuin Turon puvut, enkä sovittaessani kokenut takkimallien olevan kovin seksikkäitä.”

”Rehellisyys on onnistuneen suunnittelun perusta, minulle ei makseta hienotunteisuudesta.”

Uusi pääsuunnittelija ei arastellut kertoa ­mielipidettään.

”Rehellisyys on onnistuneen suunnittelun perusta, minulle ei makseta hienotunteisuudesta.”

Turolla suoruutta arvostettiin. Ensi töikseen Muurimäki suunnitteli päällystakeille uudet istuvat linjat ja vaihtoi polyesterivuorikankaan hengittävämpään viskoosiin.

Vuodessa Muurimäki on ehtinyt suunnitella Turolle kolme mallistoa, joista ensimmäinen on kaupoissa.

Avaa suunnitteluprosessi

Muurimäki halusi uudistaa myös suunnittelu­prosessin.

”Ihmiset rakastavat tarinoita ja niistä luomistyönikin lähtee liikkeelle. Mielessäni on jokin tarinallinen, visuaalinen maailma, jonka pohjalta kokoan moodboardin eli tunnelma­taulun.”

Taulu täydentyy kuin palapeli, kun suunnittelija kokoaa sitä muotilehdistä revityillä kiinnostavilla kuvilla, kangastilkuilla, väreillä, muodoilla ja vaikka taideteosten kuvilla. Sen jälkeen Muurimäki tekee mallistotaulun, johon hän kiinnittää valitut kankaat ja luonnokset kaikista vaatteista.

”Ihmiset rakastavat tarinoita ja niistä luomistyönikin lähtee liikkeelle”

”Toin mallistotauluni Turon toimistolle, jotta markkinointi, myynti ja tuotepäälliköt ­saattoivat seurata suunnitteluprosessiani ja olla osana sitä. Malliston tekeminen on aina yhteistyötä.”

Kun on aika esitellä suunnitelma, se on jo kaikille tuttu. Mallistotaulu on myös työkalu, joka helpottaa kaikkien työskentelyä.

Auta yhdistelemään

Turolla oli perinteisesti esitelty vaatteet show­roomilla kategorioittain: puvut, bleiserit, paidat, päällystakit. Muurimäki toi taloon konseptiajattelun ja kokosi showroomin värimaailmojen mukaan. Jälleenmyyjille ei tarjottu vain yksittäisiä vaatekappaleita vaan kokonaisia konsepteja, ­joissa asun jokainen osa taskuliinaa myöten palvelee kokonaisuutta.

”Nykyään mies haluaa pukeutua rennosti ja huolettoman tyylikkäästi”

”Kun konsepti on helposti kopioitavissa ­myymälöihin, se on heti palvelevampi.”

Konseptiajattelu auttoi myös vanhan ja uuden malliston yhdistämisessä.

”Arkena käytetään harvoin enää konservatiivista pukua. Nykyään mies haluaa pukeutua rennosti ja huolettoman tyylikkäästi. Hän voi yhdistää ala- ja yläosia ristiin ja pukea ­puvun kanssa vaikka siistit nahkalenkkarit.”

Kun asiakkaiden tavat muuttuvat, brändienkin täytyy.

Turo Tailor Kuopiossa perustettu suomalainen pukumerkki. Vuoden 2018 liikevaihto oli 7,9 miljoonaa noin 200 000 euron voitolla. Työntekijöitä on 23.

 

Lue seuraavaksi

19.12.2024

Rakkauskirjeitä kahden kulttuurin kohtaamisesta

28.11.2024

Täydellisyys piilee yksityiskohdissa

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan