Megatrendit liiketoiminnan muutosvoimana – miten yritykset voivat rakentaa kestävää kasvua?

Arvojaan tarkentavat ja uudenlaista vastuullisuutta vaativat kuluttajat pakottavat yrityksiä uudelleenarvioimaan paitsi strategioitaan myös perustehtäväänsä: miten perustelemme olemassaoloamme ja kenelle luomme arvoa?

Yritysten toimintaympäristöä muovaa tänä päivänä globaalit kehykset, jotka vaikuttavat niin markkinoihin, arvoihin kuin päätöksentekoon. Deglobalisaatio, kiristyvä sääntely, geopoliittinen epävakaus, demokratian kriisi ja teknologinen murros eivät ole ohimeneviä ilmiöitä, vaan yhä keskeisempiä tekijöitä, jotka määrittävät yritysten toiminnan reunaehtoja.

Perinteiset kasvun mallit eivät enää yksinään riitä. Yritykset tarvitsevat uudenlaista ajattelua, joka yhdistää kannattavuuden, vastuullisuuden ja merkityksellisyyden.

– Tulevaisuudentutkijat ehdottavat, että meidän tulisi valmistautua kriisiin toisensa jälkeen, ja tällä hetkellä tunnemme useamman samanaikaisen kriisin vaikutukset hyvinkin konkreettisesti. Tärkeä mantra on, ettei hyvinvoivaa yritystoimintaa voi johtaa huonosti voivassa maailmassa.

Näin sanoo Tania Ellis, kansainvälisesti arvostettu kestävän liiketoiminnan ja yritysvastuun asiantuntija. The Social Business Companyn toimitusjohtajana toimiva Ellis on myös kirjailija, puhuja ja strateginen neuvonantaja, joka auttaa yrityksiä rakentamaan arvolähtöisiä liiketoimintamalleja.

Ellisin erityisosaamista ovat globaalit megatrendit, joihin hän yhdistää systeemisen ajattelun ja inhimillisen näkökulman: hänen mukaansa 2020-luvun liiketoiminta vaatii sekä vastuullista strategiaa että sisäistä uudistumiskykyä.

Ellis tietää mistä hän puhuu. Hänet on palkittu muun muassa Women Leadership Excellence -tunnustuksella ja hänen kirjansa The New Pioneers (Wiley, 2010) on listattu Cambridge Top 40 Sustainability Books -listalle. The Social Business Company palkittiin Corporate Vision -lehden Small Business Award -palkinolla Pohjoismaiden innovatiivisimpana puhe- ja konsultointiyrityksenä.

Uhkien sijaan mahdollisuuksia

Monilla organisaatioilla ja yrityksillä on taipumus tarkastella muutosta ensisijaisesti riskien kautta. Ilmastonmuutos, sääntely, kyberuhkat ja geopoliittiset jännitteet mielletään usein uhkiksi, joihin täytyy reagoida puolustuskannalta.

Ellis kannustaa tarkastelemaan muutosilmiöitä myös lähtökohtina uudenlaiselle liiketoiminnalle.

 

Sidosryhmät huomioon

Yritysvastuu ei lähde liikkeelle yksittäisistä teoista, vaan kokonaisuuden ymmärtämisestä. Tania Ellisin mukaan ensimmäinen askel on pysähtyä tarkastelemaan megatrendejä suhteessa yrityksen sidosryhmiin.

– Ajattelen, että ensimmäinen asia, joka yrityksen tulisi tehdä, on tunnistaa keskeiset ilmiöt  ja katsoa niitä sidosryhmien näkökulmasta. Miltä esimerkiksi ilmastonmuutos näyttää asiakkaidemme silmin? Millaisia odotuksia, vaatimuksia tai oivalluksia heillä on tähän teemaan liittyen?

Vielä hiljattain kuluttajien yrityksiltä edellyttämä vastuullisuus ei välttämättä enää riitä. Megatrendit, kuten nykyinen globaali geopoliittinen tilanne, muovaavat jatkuvasti sitä, mitä yrityksiltä odotetaan.

Yhä useampi kuluttaja tarkastelee ostopäätöksiä sen mukaan, mistä tuote on peräisin, miten yritys toimii tai mihin se sijoittaa.

– Geopolitiikka ei ole enää vain uutisaihe vaan se alkaa näkyä myös kuluttajakäyttäytymisessä. Yhä useampi kuluttaja tarkastelee ostopäätöksiä sen mukaan, mistä tuote on peräisin, miten yritys toimii tai mihin se sijoittaa. Globaalit kuluttajakyselyt osoittavat, että myös geopoliittiset näkökulmat ovat jo osa tietoisen kuluttajan ajattelua.

Yritysvastuu – kasvua vai kuihtumista?

Miljoonan taalan kysymys on, miten yritykset voivat löytää kestävän ja läpinäkyvän tasapainon kasvun ja vastuullisuuden välillä. Voivatko kestävyys ja liikevoitto kulkea käsi kädessä – vai hidastaako toinen aina toista?

– Luulen, että jokainen pyrkii keksimään vastausta tuohon kysymykseen, Ellis sanoo.

Mikä on tarpeeksi?

– Jossain vaiheessa yrityksissä on hyvä käydä rehellistä keskustelua siitä, missä määrin kasvua kannattaa tavoitella. Millään ei luonnossa ole loputonta kasvupotentiaalia. Se vaatii kuitenkin yrityksiltä paljon kypsyyttä istua alas ja pohtia mikä on tarpeeksi.

Sosiaalisen vastuun rooli korostuu jatkuvasti. Se tarkoittaa yrityksille toimintansa vaikutusten tarkastelua suhteessa yhteiskuntaan ja ympäristöön.

– Taloudellisen kasvun ohella voi esimerkiksi pohtia, missä muissa asioissa voidaan tavoitella kasvua. Palaten hieman yritysten olemassaolon peruskysymykseen: miksi olemme olemassa, ja mikä on meidän roolimme yhteiskunnassa? Voisiko maailma paremmin, jos emme olisi olemassa, vai saammeko aikaan positiivista muutosta?

Yksi tapa osoittaa sitoutumista positiivisen jäljen jättämiseen on hakea B Corp -sertifiointia. B Corp -sertifikaatti on kansainvälinen, riippumaton tunnustus yrityksille, jotka tavoittelevat liikevoittoa ja täyttävät korkeat yhteiskunnallisen ja ympäristövastuun standardit, sitoutuen samansuuntaiseen kehitykseen myös tulevaisuudessa. Esimerkkinä Tania Ellis nimeää vuonna 2012 B Corp -sertifioidun Patagonian, joka on tunnistettu muodin alalla jo pitkään kestävästä liiketoiminnastaan.

– Patagonian kaltaiset toimijat osoittavat, että arvolähtöisyys voi olla paitsi uskottavaa myös vetovoimaista: se sitouttaa työntekijöitä, puhuttelee kuluttajia ja tuo kilpailuetua markkinoilla.

Lue seuraavaksi

27.8.2025
,

Globalisaatiosta siirrytään nyt lokalisaatioon – Ahlstromin uusi lasikuituhuopatehdas turvaa markkinoita Yhdysvalloissa

28.5.2025

Suunnannäyttäjät – kolme osaajaa muoti- ja tekstiiliteollisuuden kulisseista

30.4.2025
,

Istuvaa muotia ilman hävikkiä – Tanskalainen Son of a Tailor haastaa massatuotannon

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan