Huolella hankittu, rakkaudella pidetty

Jos käyttäisimme kaapissamme olevia vaatteita tuplasti pidempään kuin nyt, vaateteollisuuden päästöt vähenisivät jopa 45 prosenttia. Pitkäikäisten ja laadukkaiden muotihankintojen eteen töitä tekevät kotimainen muotitalo Voglia ja muodin vertaisvuokraamo Robes Rental.

– Haluamme saada aikaan laatuloikan suomalaisten vaatteille ja vaatekaapin sisällölle, toteavat Robes Rentalin toimitusjohtaja Anna Sillanpää ja Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen.

Tilastojen mukaan suomalainen käytti vuonna 2022 vaatteisiin keskimäärin 730 euroa. Mutta mihin raha menee? Inflaatio ja korkeat korot ovat nipistäneet kuluttajien kukkaroista, ja samalla pikamuodin sesonkivaatteet tarjoavat edullisia houkutuksia. Monet vastuulliset kotimaiset vaatebrändit ovat viime vuosina olleet vaikeuksissa ja osa on joutunut lopettamaan.

– Sen lisäksi, että rahaa on ehkä käytettävissä vähemmän, me kuluttajina ja vaatteiden ostajina emme osaa enää arvioida vaatteen laatua kovin hyvin. Tietämys materiaalien ominaisuuksista ja kestävyydestä sekä tuotteen valmistustavasta on monille hankalaa. Me haluamme työllämme nostaa vaatteiden arvostusta ja laatua. Hyvin valmistettu vaate kestää käyttöä ja sillä on myös jälleenmyyntiarvoa, toteaa Voglian laatujohtaja Kristiina Virtanen.

Jaettu vaatekaappi houkuttelee kokeilemaan

Edullisen tavan nauttia korkealaatuisista vaatteista tarjoaa vertaisvuokrauspalvelu Robes Rental. Sen idea poikkeaa perinteisistä vaatevuokraamoista siten, että yritys itse ei omista yhtäkään vaatetta, vaan tarjoaa kuluttajille digitaalisen alustan. Alustalla kuluttajat voivat vuokrata omia laadukkaita vaatteitaan ja asusteitaan toisilleen – käyttäjien ulottuvilla on siis valtavan kokoinen vaatekaappi.

– Maailmassa on jo nyt tarpeeksi vaatteita pukemaan seuraavat kuusi sukupolvea, ja monet upeat vaatteet roikkuvat kaapeissa lähes käyttämättöminä. Tavoitteenamme on vähentää radikaalisti uusien vaatteiden ja asusteiden ostamista ja saada lisää käyttökertoja jo olemassa oleville vaatteille. Jos vaatteiden käyttökerrat tuplattaisiin, se yksistään puolittaisi vaatealan päästöt, sanoo Anna Sillanpää, yksi Robes Rentalin viidestä perustajatiimin jäsenestä.

Sillanpää on tutkinut vaate- ja tekstiilialaa ja huomannut, että kuluttajille ei ole aiemmin ollut taloudellisia houkuttimia satsata laadukkaampiin vaatteisiin. Mutta nyt esimerkiksi Robes Rentalin ansiosta on.

– Monilla käyttäjillämme uuden ostaminen on loppunut kokonaan. Vuokraamisesta on muodostunut taloudellisesti fiksuin vaihtoehto, jonka ansiosta käytössä olevien vaatteiden ja asusteiden laatu nousee.

Muodista nauttimista ei siis tarvitse lopettaa. Sillanpää sanoo, että vaatteet liittyvät itseilmaisuun ja pukeutumisella voi kasvattaa itsevarmuutta tietyissä tilanteissa. Vuokraamalla voi etsiä omaa tyyliään edullisesti.

– Esimerkiksi huippumerkin juhlamekon voi vuokrata muutamalla kympillä viikonlopuksi.  Yleisin kommentti, mitä palvelun käyttäjät antavat meille, on että miten tätä ei ole ollut aikaisemmin. Aika on selvästi kypsä tämän kaltaiselle palvelulle, hän sanoo.

Vuokraamalla huippumuoti on saavutettavissa kaikille

Robes Rental -palvelu toimii Helsingin alueella ja palvelua käyttää jo tuhansia vuokraajia. Asiakasyytyväisyys on korkea, ja vaatteet ja asusteet palautuvat omistajilleen hyväkuntoisina.

– Olemme onnistuneet tavoittamaan kuluttajia, jotka eivät ole koskaan aiemmin vuokranneet muotia. Vertaisvuokraus pitää vaatteiden ja asusteiden vuokrahinnat todella kohtuullisina ja tekee huippumuodista saavutettavaa monille.

Palvelu toimii lisäksi designereille ja muotialan yritykselle ikkunana uudelle yleisölle. Tarjolla on myös mallistoja, jotka on suunniteltu pelkästään vuokrattaviksi.

– Suunnittelijoille ja yrityksille Robes Rental antaa mahdollisuuden tehdä jotain eksklusiivisempaa tai testata uusia tuotteita ja saada niistä palautetta kuluttajilta, Sillanpää vinkkaa.

Seuraavaksi Robes Rentalin tavoitteena on laajentua Suomessa ja sitten tähdätä suurkaupunkeihin Euroopassa.

"Olemme onnistuneet tavoittamaan kuluttajia, jotka eivät ole koskaan aiemmin vuokranneet muotia", kertoo Robes Rentalin toimitusjohtaja ja perustaja Anna Sillanpää.

Korkealaatuinen vaate kestää ja sitä on ilo huoltaa

Voisiko Voglia tehdä malliston pelkästään vuokrattavaksi?

– Kyllä, ehdottomasti voisi, se voisi olla kiinnostava tulevaisuudessa. Olemme pohtineet paljon meidän tapaamme pitää tuotteemme kierrossa ja niiden uudelleenmyymiseen. Vielä kokeilumme eivät ole olleet tarpeeksi kannattavia, mutta uskon, että se hetki lähenee, kun ne menestyvät, sanoo toimitusjohtaja Katriina Virtanen.

Voglia on keskittynyt valmistamaan pitkäikäisiä, laadukkaita tuotteita. Viimeisen vuosikymmenen aikana yritys on muuttanut omia toimintatapojaan: nykyään mallistot eivät vaihdu enää pelkästään sesonkien mukaan, vaan tuotteet suunnitellaan ajattomiksi ja toisiaan täydentäviksi.

– Olemme tietoisesti menneet pois nopeasta syklistä kohti oman persoonan ja tyylin löytämistä. Pukeutuminen ja muoti on ehdottomasti keino itseilmaisuun. Teemme vähemmän ja paremmin ja mietimme, miten voisimme pidentää myymiemme vaatteiden elinkaarta.

Kun laadukas tuote on löytänyt ostajan, vastuu tuotteen huollosta on asiakkaalla. Voglia tekeekin paljon töitä sen eteen, että asiakkaat pesisivät vaatteet oikein, huoltaisivat vaatteitaan ja myös korjauttaisivat ne. Hyvä esimerkki tästä on Voglian korjaus- ja huoltopalvelut, joka voitti tänä vuonna Suomen vastuullisin tuote -kilpailun Pukeutuminen ja hyvinvointi -kategoriassa.

– Olemme luoneet asiakkaillemme Tuotelupaus-konseptin, joka sisältää vuoden tuotetakuun ja korjaus- ja huoltopalvelut ja ostosten yhteydessä meiltä voi hankkia laadukkaita ja helppokäyttöisiä vaatehuoltotarvikkeita. Haluamme, että vaatteitamme rakastetaan kauemmin.

Ostoksella on väliä

Voglia haluaa myös auttaa kuluttajia ymmärtämään valintojensa vaikutukset ympäristöön ja tarjota tietoa vastuullisuudesta helposti ymmärrettävässä muodossa. Yritys julkaisi syksyllä 2023 vaikutuslaskurin, joka mittaa tuotekohtaisesti hiilijalanjäljen valikoiduille tuotteille ja vertaa tuotteen hintaa suhteessa sen käyttöikään.

– Laskuri on herättänyt kiinnostusta erityisesti toisissa yrityksissä. Varsinkin verkossa on haastava tuoda esiin tuotteidemme laatua ja perustella hintaa, jos brändi on ostajalle ihan uusi. Vaikutuslaskuri on yksi tapa konkretisoida laatuamme ja antaa lupaus tuotteen kestävyydestä.

Vaikutuslaskurin on kehitetty yhdessä LAB-ammattikorkeakoulu kanssa ja projektille saatiin rahoitusta EU:lta. Tällä hetkellä vaikutuslaskelmat ovat saatavilla viidelle Voglian suosituimmalle tuotteelle, ja jatkossa vaikutuslaskuriin pyritään tuomaan myös muita tuotteita.

 

"Vaikutuslaskuri on yksi tapa konkretisoida laatuamme ja antaa lupaus tuotteen kestävyydestä", toteaa Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen.

Ostaminen ja omistaminen muuttuvat

Molempien yritysten kannalta tulevaisuus ja muutosvoimat näyttävät positiivisilta.

– Uskon, että kuluttajat miettivät yhä enemmän muodin jälleenmyynti- tai vuokrausarvoa. Silloin vaatteesta on valmis maksaa enemmän ja valitsee automaattisesti laadukkaampaa, sanoo Virtanen.

Kuluttajat ovat myös valmiimpia kyseenalaistamaan sen, tarvitseeko kaikkea omistaa.

– On hyvä pysähtyä pohtimaan suhdettaan ostamiseen ja omistamiseen. Kysymystä voi pallotella vaikka kaveripiirissä ja jos vuokraus kiinnostaa, niin voi ensin avata vaatekaappinsa vaikka ystäväporukalle, Sillanpää ehdottaa.

Lue seuraavaksi

7.7.2024
,

Urheilu on muodissa

28.06.2024

Suomalaisten klassikoiden jäljillä – ikonit kestävät sukupolvelta toiselle

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan