Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

Palkitulle muotisuunnittelija Sofia Ilmoselle oma yritys on kanava jakaa hänen visiotaan kestävästä muodista maailmalle. Mainetta niittänyt suunnittelija rakentaa vaatebrändiään Helsingistä käsin –  mutta kuinka haastavaa brändin luominen tyhjästä on?

Tulet tekemään kaikkein vähiten sitä, mitä osaat eniten”, varoitteli suunnittelija Sofia Ilmosen ystäväpiiri leikkisästi, kun hän kertoi aikeistaan perustaa oma yritys.

Helsinkiin Lontoossa vietetyn vuosikymmenen jälkeen asettuneen Sofia Ilmosen omaa nimeä kantava vaatebrändi on parhaillaan kahden ja puolen vuoden iässä. Nyt hänen on helppo ymmärtää varoituksessa piilevä totuus.

– Olen käytännönläheinen tekijä ja rakastan suunnittelutyötä. Antaisin mielelläni kaiken aikani sille, mutta paljon muutakin tärkeää on hoidettavana: tuotekehitys, brändin kehitys, oikeiden yhteistyökumppanien löytäminen ja niin edelleen.

Yrittäjäksi ryhtyminen voi muuttaa suhdetta omaan intohimoon ja pakottaa ottamaan haltuun paikoitellen hyvinkin vieraita osaamisalueita. Ilmoselle yrittäjyyden alku on tästä huolimatta ollut hyvää ja opettavaista aikaa.

– Ainahan sitä toivoo, että kaikki olisi valmista heti. Tietyn keskeneräisyyden sietäminen on kuitenkin tärkeää – luovalla alalla muutenkin, mutta erityisesti yrittäjänä. Sitä on tässä saanut opetella.

Uudelleen koottavat vaatteet muuttuvat käyttäjän mukana

Vaatekappaleet, joita Ilmosen vaatebrändi valmistaa, eivät ole aivan tavanomaisia. Hänet tunnetaan erityisesti moduulivaatteiden ja modulaarisen pukeutumisen edelläkävijänä Suomessa.

– Kaikki tekemäni vaatteet koostuvat moduuleista, jotka voi koota yhä uudelleen erilaisiksi kokonaisuuksiksi. Olen joskus sanonut, että ne ovat kuin legopalikoita vaatteen muodossa.

Innostus ja osaaminen modulaarisuuteen pohjautuu erityisesti Ilmosen vuonna 2021 tekemään palkittuun lopputyöhön Aalto-yliopiston muotisuunnitteluun maisteriohjelmaan.

Lisäksi taustalla vaikuttaa jo Lontoossa kypsynyt havainto siitä, miten radikaaleja muutoksia nykyisiin tuotantomalleihin vaadittaisiin, jotta muotiteollisuudesta ja tekstiilituotannosta saadaan aidosti kestävää.– Aloin kiinnittää huomiota, kuinka rajalliset omat vaikutusmahdollisuuteni olivat osana suurempaa yritystä. Halusin etsiä tapoja, jolla voin tehdä isomman vaikutuksen itselleni tärkeissä asioissa.

Yksi ratkaisumalli tähän on juuri modulaaristen vaatteiden suunnittelu. Ilmonen halusi vaatteita, jotka elävät omistajan mukana ja ovat jälkikäteen muokattavissa käyttötarpeen mukaan.

– Tulevaisuudessa toivon, että moduulivaatteiden omistajat voivat itse muokata ja koota niitä uudelleen uniikeiksi kokonaisuuksiksi. Ottamaan “omistajuutta” omaan vaatteeseen. Se on yksi vaatteen pitkäikäisyyttä lisäävä ominaisuus.

Sofia Ilmonen X Spinnova, kuva: Anton Sucksdorff

Kuinka kasvetaan suunnittelijasta brändiksi?

Pelkkä suunnittelijan lahjakkuus ei ole tae kaupallisesti menestyvälle yritykselle tai vetoavalle brändille. Oman yrityksen johtamisen kaupallinen puoli on vaatinut myös Sofia Ilmoselta paljon työtä ja opettelua.

– Uskon omaan ideaan ja visioon täysillä. Mutta konseptin paketointi myytävään muotoon tai sen viestiminen, mitä modulaarinen vaate on, ei ole ollut aina tuntunut helpolta.

Opinnoissa London College of Fashionissa sekä Aalto-yliopiston muotisuunnittelun linjalla keskittyivät vahvasti itse suunnittelutyön ympärille, eikä kaupallisen puolen opintoja juuri ollut.

– Olisihan se ollut hyödyllistä, jos olisi ollut sisältöjä siihen liittyen. Aallossa on muodin markkinoinnin sivuaine, mutta se ei silloin tuntunut ajankohtaiselta, kun suunnitelmaa omasta yrityksestä ei vielä silloin ollut.

Toisaalta hän haastaa ajatusta, että yrittäjän on mielekästä hallita kaikki brändin kehitykseen liittyvät osa-alueet itse. Kaupallinen ja markkinoinnillinen työ on oma osaamisalueensa, joka vaatii erityistä asiantuntemusta – siinä missä vaatesuunnittelukin.

– Esimerkiksi VAINilla on toimiva kombo, jossa on enemmän suunnitteluun ja toinen kaupallisesti suuntautunut tekijä mukana. Ehkä itsekin voisin joskus kaivata aisaparia, jolloin voisin keskittyä täysillä omiin vahvuuksiini.

Toistaiseksi oma brändi ja sen markkinointi on rakentunut kuitenkin “omalla painollaan”. Poikkeuksellinen konsepti modulaarisista vaatteista, sekä Ilmosen vahva tyylillinen kädenjälki ovat itsessään erottuva yhdistelmä.

– En ole kokenut, että siihen on hirveästi tarvinnut rakentaa mitään ympärille. Olen kutsunut tätä brändini luomaa maailmaa “Square Module Universeksi”.

Moduulien tehdastuotantoa odotellessa

Ilmosen yritys on tällä hetkellä vaiheessa, jossa moduulien tehdastuotantoon liittyvät ponnistelut ovat prioriteettilistan kärjessä.

Modulaariset vaatteet ovat rakenteeltaan poikkeuksellisia ja teknisesti vaativia tuotteita, jolloin oikeiden yhteistyökumppanien ja valmistajien löytäminen on kriittistä.

– Toivottavasti ollaan pian tilanteessa, jossa moduulirakenteet ovat jo täysin tehdastuotettavaksi jalostettuja, isommassa mittakaavassa myytäviä tuotteita.

Lupaava yhteistyö on jo vireillä. EU:n WORTH-kumppanuushankkeen tukemana sopiva kumppani ensimmäisten tehdasvalmisteisten moduulien tuotantoon on löytynyt Italiasta.

– Tähän mennessä tehtaat on kokeneet moduulien valmistamisen liian hankalana heidän tuotantolinjoilleen. Nyt on löytynyt lupaava tehdas, jolla on myös vahvat eettiset arvot tuotannon suhteen.

Lue seuraavaksi

30.4.2024

Kasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä

28.3.2024

Muodin uusi aikakausi voisi palauttaa vaatteen arvostuksen

28.2.2024

Tiukan paikan tekstiileillä vihreämpiä ratkaisuja

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan